Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1483 ggr
kozzi-kakan
0

Vad betyder det när en hamster är bandad?

Hej hej.
Jag undrar vad bandad betyder för en hamster?
Kram

mvh Karin

Vivsan
0

Hej Karin!

En bandad hamster tillhör de vitfläckiga varianterna. Den har ett vitt band som går tvärs över kroppen. Bandets storlek kan varierara en hel del.

Den bandade hamstern upptäcktes 1957 i USA.

kozzi-kakan
0

Tack så jättemycket Glad

kram

Vivsan
0

Det var så lite så kozzi_kakan :)

Kan tillägga att bandet ska vara centralt placerat och helst obrutet.

kozzi-kakan
0

Ok då vet jag :)
kram

sasha-
0

Åh då kan jag passa på å fråga,vad innebär umb och homozegyt(stavning:/)? Jag såg på nån sida vad Umb var förkortning på men inte vad det innebär.

Totte-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Umb betyder att färgen är mörkare än vanligt tex normalfärgad umborous.

På bilden är det en nf umb;) Hoppas att du fattade min dåliga beskrivning:P Om nån har en bild på en nf så kan du gärna skicka in den så man kan se skillnaden;)

Asa-N
0

Här kommer en nf :o) Min Utter

Totte-
0

Han är så söt din lilla Utter:D

Vivsan
0

Umbrous är en förmörkningsgen.

Homozygot menas att tex en hamster har två likadana varianter av en gen. Motsatsen är heterozygoter.

Lätt förklarat:

Homo=Samma

Hetro=Par

Asa-N
0

Annie här är silvergrå homozygot, dvs hon har dubbel uppsätting silvergrå

Asa-N
0

medan Titanit är "vanlig" silvergrå, dvs heterozygot

Vivsan
0

Vad fina dom är Åsa!

Asa-N
0

Ja jag är väldigt glad för båda två :O) lilla Annie är bara superdupermysig och Titanit vart ju BIS2 i både standard o pet och SMP3-07 och SM5-07 :o) så de båda är mina stoltheter :o)

sasha-
0

Ok tack :-D

Men om man skulle beskriva skillnaden mellan homozygot och heterozygot, inte skillnad i generna utan i förgen, hur skulle den låta då? Är t. ex en homozygot ljusare i ansiktet eller mörkare i övriga pälsen eller nått liknande? Som Umb gör färgen mörkare, vad gör en dubbeluppsättning av silvergrå? Hoppas nån förstår min konstiga fråga:-P

[Malin3033]
0

homozygot gör att pälsen blir ljusare, eftersom det är en dubbel uppsättning

Asa-N
0

#14 om du tittar på mina båda bilder på Annie och Titanit, så ser du att Annie som är homozygot, att hon är mycket ljusare i ansiktet än Titanit. Det är som #15 säger.

sasha-
0

Ok^^

Annie var väldigt fin förresten. Hanan med såklart ,men inte lika :)

Asa-N
0

#18 det är något visst med homozygoter *ler*

Nicolina
0

En homozygot blir inte bara ljusare i ansiktet, utan hela färgen på djuret blir "klarare" och "renare" i tonen.

Umb. kan man likna med att färgen sotas ner.

sasha-
0

Finns det homozygoter i alla färger eller bara i silvergrå? Är det bara nf som kan bli umb?

Totte-
0

Näe nästan alla färger kan vara umb, jag tog bara min lilla flicka som ett exempel på umb:) Vet inte riktigt vilka färger som inte kan vara umb, men vit kan iallafall inte vara umb.. Tror jag

Nån som vet vilka färger som inte kan vara umb??;)

Sara87
0

Min Mirella är Cinnamon umb.

MickiRosa
0

Kan oxå tillägga att en heterozygot silvergrå blir lite mer brunaktig i tonen. Finns väldigt bra färgeskrivningar på svenska hamsterföreningens hemsida. läs om guldhamster/färger.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com