Nyfödda bebisar
Nu har jag fotat de små marsipangrisarna lite, inte var det många som var något att visa eftersom de små rör sig hela tiden och blir suddiga men denna funkar väl. Jag är förvånad över hur snabbt de har fått färg, redan igår hade de massor med pigment och de är bara 2,5 dygn gamla nu. Vuxit massor på längden har de gjort också, piper när mamma Birgitta går ifrån dem och de ser runda och välmående ut tycker jag. Så vansinnigt söta när de gäspar
Alla ser ut att bli mörka utom en.
Nu får jag ta och komma på sju namn på A. En ska heta Agneta i a f efter en av våra dagisfröknar, funderade iofs på läkemedelsnamn men kanske kan kombinera ett personnamn med ett läkemedel. Agneta Albyl typ ;-)

Och så bilden…
hihi, härm apa! :) jag har redan namnen klara i stil med Agneta Albyl ;) alltså ett namn före läkemedel ;)

med alla dessa läkemedel så lär vi nog inte knåpa ihop samma namn ;)
Fokus är för övrigt mupp idag :/

Sara: Maria hälsar att om du vill ha färghjälp IRL så är det bara att ringa=)
Jättefina bebisar förresten. Kul att jag lyckades med parningen! Hihi…
Kram!

Ja det lär behövas snart, vill inte gissa mig fram själv så jag hör av mig :) Bilderna hade jag behövt förminska och beskära ser jag nu, ser ju inte klokt ut :-D
#9 ja höftprickar är lika med nf :O)

Kan det vara nf umb…hihihi.
Kram.
Ja om en av föräldrarna är nf umb. Umb är ju ett dominant anlag och måste bäras av ena föräldern.

Pappan är sobel och därmed umb=)

#13 enbart nf då alltså eller finns dessa på alla vilttecknade färger?

Det är ett helt gäng med småttingar du har där ju! Och det är helt klart Nf, höftprickar som du säger samt att de är teckande, mörka på ryggen och vita på magen samt maglinjen och halvmånarna = )
Umb. ser ju tidigt om de är, en Nf utan umb är vit på magen och halvmånarna (de vita partierna på halsen) medan en Umb. är grå på dessa ställen!
Tycker mig se någon sobel bebis där…

#14 ja även mamma är umb och det är ju dominant så det _behöver_ bara finnas hos ena föräldern och nu finns det ju hos båda så det blir väl bara umb här då… en av ungarna är fortfarande grisrosa dock, undrar vad den kan vara :-/
Bara för att båda är umb så behöver det inte bara bli umb :o) den "grisrosa" verkar ju inte vara umb :o)

Nej men då måste mamma Birgitta vara utan umb lr? Ja den grisrosa var en liten gosing=)
Kram!
Nej det är inte säkert att bara för att man parar umb med umb så blir det 100% umb :o) det kan komma annat också.

Okej…jag frågar därför att jag vill lära mig färgerna. Då vet jag…
Tack!

Kan den grisrosa vara caramel? Eller något annat?
Beror på vad föräldrarna har bakom sig :O) det kan vara creme också t.ex.

Okej…=)
Dom ser fina ut!
Vilken söt badbebis :)

#28 men hur ska det kunna komma creme, det är ju ressesivt… mamman är ju enligt stamen då nf umb, innebär det att hon i så fall bär på ee? Hon har mycket creme bakom sig (och gult också en bit bak dessvärre :-P ).
Hon kan ju vara felreggad förstås, det lutar väl åt att hon trots allt inte är umb… nåja det visar sig =)
#28 tackar =)

Pappan är sobel bandad och detta är hans färger bakåt:
Mamma: NF umb domspot
Pappa: Dove bandad satin
Mormor: Nf umb
Morfar: Sobel domspot
Farmor: Choklad sköldpadd och vit
Farfar: Koppar umb? satin

Lever alla fortfarande??

Jajemensan alla lever, de mörka blir mörkare (åtminstone en umb har jag lyckats hitta bland dem tror jag, hona) och den ljusa (hane tror jag) är lika ljus fortfarande. Inga bandade vad jag kan se, ska få hjälp av Maria i början av nästa vecka =)
De är så söta och Gittan är sååå duktig med dem, fin i hullet är hon också, ser inte alls medtagen ut pga moderskapet, säkert pga att det inte blev så jättemånga =)
#32 Ska bli kul och få kika på dom!

Har ju kikat på Aragorn för ett tag sedan: liten i växten, men vilket huvve!

Joo han är ju liten men han lägger inte på sig någe mera tyvärr 
Men han är fin iaf 
#37 Han är en snyggis…och ja, en del blir inte större vad man än ger dom.
grattis till bäbbarna

#39 tack så mycket =)
#35 han är jättesöt. Du är så välkommen hit att titta på bebbarna irl också om du vill, skulle behöva kika på hans stam också =)

Tack så mkt 
Skriver till dig vad han har för stam sen 

Lever alla fortfarande??
Har du några nya bilder på dom *nyfis* 

Ja de lever och ser fina ut men idag är jag lite orolig, mamma Birgitta har förmodligen fått en förkylning av en av mina döttrar. Hon skulle inte vara och titta ner i buren såklart men gjorde det ändå, ont i halsen har hon haft idag och nu ser Birgitta lite kletig ut i ögonen och går ofta iväg från ungarna och lägger sig i ett eget hörn istället. Hon matar de ju fortfarande men ligger inte hos de så ofta, och hon bukandas djupt och snabbt och ser lite allmänt uschlig ut… har testat att ge ungarna uppblötta foderkulor i boet men hon är där direkt och äter upp det trots att hon får likadant i sin skål.
Har inga foton från idag men ska ta ikväll, de är jättefina =) Några (de som är ljusa på magen) börjar få orangea teckningar på huvudet och bak på kroppen i kanten av det mörka mot det ljusa. De som är gråa på magarna (en hona och en hane) har inte dessa orangea fläckar. Den ljusa fortfarande helt ljus, tror att det är en tjej nu.
Hoppas de är så pass stora att de klarar sig nu även om deras lilla mamma är lite sjuk…

Verkligen inte roligt. Får verkligen hoppas på att dom klarar sig och att mamma klarar sig oxå 
Oj då. Trist om hon blivit förkyld. Hoppas hon kryar på sej snart å att bebbarna inte smittas. Håller tummen extra hårt!

Hur går de med dom allihopa???
På Fredag ska jag kika på dom små…

Åh nej men vad tråkigt…håller min tumme med.

det verkar gå bra, hon ser mycket bättre ut och ungarna mår finfint. Smaskar i sig uppblötta matkulor och slåss i boet- eller slåss och slåss, en av dem högg sig fast en annans öra förmodligen i tron att det var mat och den bitna ungen ilsknade till, roligt att de är så rörliga redan trots att de inte ens har öppnat ögonen =)
Naw, så puttinuttiga :)

Vilken härlig mörk färg hon har damen :)

hehehe så sööööta ju :)
#54 det var en hona du höll i där :o) såg tuttraderna :o)

Vad e den ljusa för färg?
Vad söta de små är :)

#56 japp visst är det en tjej, syns med all önskvärd tydlighet =)
#57 vet inte än men tror på creme.
#58 tack, håller med =)

# 53 tack, ja hon har så fin varm djup färg.

De två mörkaste ungarna ser ut att ha ljusa ögonringar men har grå mage och höftfläckar, vad borde de då ha för färg? Sobel eller nf umb? Och hur ser b.ö sobel ut vid denna ålder? Ett par av de fyra mellanljusa börjar se lite annorlunda ut nämligen. Två av dessa fyra är jag iaf säker på är vanliga nf. Sen var det ju den ljusa men om nu Birgitta inte är umb så kan ju den vara creme, annars…? Nån som har färgförslag till Gittan? Rost umb? Kan hon vara satin och det är detta som ger hennes annorlunda färgton?
Grattis till kullen :) Kanske lite sen gratulation, men bättre sent än aldrig ^^

Vad söta dom är ^^)
Är väldans nyfiken på dom när dom blir lite äldre =D

Hur går de med dom små??
Lever alla fortfarande??? *nyfis* 

*putt*