Tillstånd för uppfödning.
Jag mailade djurskyddsinspektören i vår kommun, för att fråga ang tillstånd för uppfödning av gnagare, om det finns någon likhet med dessa regler som gäller för hund och katt.
Detta svaret fick jag:
_Hej
Tillstånd behövs när man…
*upplåter 6 eller fler kaniner eller illrar per år, t.ex. uthyrning
_
_*upplåter gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år
_
_*förvarar eller utfodrar gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år t.ex. smådjurspensionat.
_
_*föder upp foderdjur för att sälja dessa som föda till köttätande djur.
_
_*bedriver yrksemässig verksamhet med sällskapsdjur, t.ex. zoobutik, djurgrossist eller liknande.
MVH
Anna_
Man behöver inte ha tillstånd för en reggad uppfödning i Shf…
Inte för själva uppfödningen i sig, men för antalet djur om jag förtått detta rätt :)
Så du menar att det ska ansökas om att få ha mer än 6 djur i sin uppfödning?
ja, så förstog jag det som. eller att det spelar väl egentligen ingen roll om du föder upp, jag tror att det är max 6 st egna djur man får ha.
Men dessa regler kan ju skilja sig ifrån kommun till kommun har jag sett ibland, så maila gärna era kommuner för att höra vad som gäller hos er.
Men ingen kan ju bestämma över om jag vill ha fler än 6 hamstrar hemma för gos eller annat, det låter ju helt sjukt. Då kan jag lova att hela Sveriges husdjursägare bryter mot lagen.
#4 Oj då, kostar det pengar att ansöka om tillstånd? Vill ju ha lite hobbyavel.
Du får ju ha max 9 katter utan tillstånd, men vill du skaffa fler så är det först ett tillstånd från kommun som behövs.
Fast läser man punkten:
*bedriver yrksemässig verksamhet med sällskapsdjur, t.ex. zoobutik, djurgrossist eller liknande
Verkar det ju som att man behöver tillstånd även för att sälja/föda upp hamstrar, även om antalet är färre än 6 st?
Oki….lustigt, med tanke på att man oftast inte tjänar nåt pengamässigt på att föda upp gerbil, hamster….Jag går nätt och jämnt upp med allt.
det har väl inget med att man tjänar pengar på det, utan det är väl mer att förhindra ett samlande at djur.
Vill du ha 100 hamstrar och har tid och plats för det, så tror jag ingen kommer att hindra dig att få ett tillstånd.
För att få tillstånd till att ha fler än 9 katter kostar tillståndet här i falu kommun iaf 1500:-
Kanske är detsamma som för gnagare? inspektion som inspektion. De kollar ju på samma skaer endå.
#8 Jaa, också ska man betala för det också.
Jag har aldrig hört talas om nåt liknande. Jag trodde att man får ha så många djur man vill så länge man tar hand om dom på rätt sätt.
Här behövdes inget tillstånd för få ha smådjur då jag haft en koll på mig. De sa tillstånd krävs endast om man föder upp till reptiler *dvs föda* eller om djuren säljs/placeras ut till zoo butiker. Föder du upp endast för utställning så behöver du inget tillstånd.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#12 Ja, för egen bruk kan man säga…hihihi
jag kollade förra året med min komun,svaret jag fick var.
utställningsdjur får du föda upp utan tillstånd och sälja.
nåt tak på antal burar hade de inte.
men föder man upp så måste man hålla koll på när komunens regler ändras så det gäller att kolla upp sånt då å då.
#12 Vet du inget om man föder upp som delvis sälskaps djur?
Hej
jag har förstått det som att det är väldigt olika beroende på vilken komun. Imasy ville bara hjälpa till att informera att det kan vara så tror jag. hon blev väl helt enkelt orolig för egen del.
kram noomie
Jag har pratat med Noomie, och mitt inlägg verkade ha fått helt fel effekt än vad jag menade.
Till att börja med så är detta reglerna som gäller i min kommun, dvs Faluns kommun. Detta är regler som iallafall jag måste rätta mig efter.
Detta inlägg skrev jag inte för att skrämmas, hotas med, sätta dit någon, eller liknande. Jag skrev det enbart för att ge en eftertanke på att det finns regler för all djurhållning, och som jag redan sett i inläggen skiljer sig reglerna ifrån kommun till kommun.
Ni får ju givetvis höra er för med eran kommun vilka regler som gäller för eran del. Tänkte mer att det kanske kan vara bra att veta vad som gäller för var och ens egen del, för blir man anmäld kan man åka på böter, och det vill väl ingen ha? Tyvärr så är denna en regel som utnyttjas frisk på både katt och hund-sidan att sätta dit andra som man har en nagel i ögat med.
Så som sagt, det var inget illa menat, utan bara av omtanke.
Ja, förstår till fullo om man blir orolig för att ha för många djur….jag sitter ju med 6 st Guldar, 6 st gerbiler…..skulle inte kunna spara avkommor om man "bara" får nöja sig med högst 6 st. Då skulle det till slut bli omplacering av alla icke avelsdjur.
Sedan vill man inte bryta mot lagen, men jag är ju som sagt övertygad om att alla uppfödare inom smådjursföreningar har tillstånd automatiskt då dessa föreningar är måna om att följa lagen och har funnits länge.
Tycker faktiskt att 6 st smådjur är väldigt lite.
#19 Ja, om man vill vara realistisk och kunna spara egenuppfödda så är det liten skala.
Jag har heller aldrig tänkt på att man kanske måste ha tillstånd för att få ha hamstrar eller fiskar eller liknande, okej med gift ormar och sånt, men vilken skada kan en hamster åstadkomma ? ;)
Jag vart bara nyfiken på vad som gäller i lagen, och detta var svaret jag fick. Jag vart lite förvånad själv måste jag säga.
Men jag vill inte stå här själv med kanske 10 hamstrar, och så blir jag tvingad att göra mig av med några, eller få böter, pga att jag inte visste vad som gäller här. eller betala för ett tillstånd som jag kanske inte ens har råd med då? vet iof inte vad det kostar, men men ;)
då tolkade jag inlägget rätt-att det var i informativt syfte.
blev inte rädd men det berodde nog på att jag redan kollat vad som gällde här.
tycker det är bra att regler finns det är ju för djurens skull.tror inte de kommit till för att komunerna ska tjäna några korvören här å där.
bra att ämnet kom upp för många tänker inte på att det finns regler om djurhållning att följa.
att jag tidigare svarade kort var för att visa vad min komun svarade å att det kan skilja sej lite från komun till komun + vem man frågar
Som jag fattat det så gäller reglerna när man pysslar med yrkesverksam uppfödning eller vad det nu heter, mao att man ska betala skatt och har uppfödningen för att tjäna pengar och hela den biten. Vanlig hobbyavel går inte under de reglerna öht även om det finns undantag bland andra djurarter som tex katter.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hihi, nu du gul-zebra, är du nog ute och cyklar ;) på katter går du inte plus, men med lite tur jämt upp ;)
många uppfödare bokför ju allt endå, just för att kunna slänga i ögonen på skatteverket ifall någon skulle vilja se deras inkomster och utgifter ang uppfödningen. men går man med vinst så ska man ju ta upp det i deklarationen så klart, även om man räknas som hobby uppfödare.

Jättebra att du tar upp detta Imasy, det är inet så många som vet om detta med tillstånd från kommun om man har många djur. Jag visste om att det gäller kring hund/kattuppfödare men dock inte att det fanns regler kring gnagare… ska kolla med min kommun också vad de säger i saken - spännande!
Själv sitter man med 23 individer allt som allt här hemma, då med gerbiler, ungar och kanin inberäknat!
uppfödning av smådjur brukar inte gå med vinst.
man måste ju räkna alla utgifter tex telefon,el,vatten,transporter,frimärken,slitage av burar etc,inköp av mat,burar,material för skötseln,fika Vid försäljning el träffar,papper,bläckpatroner å mkt mkt annat.
alla utgifter äts upp av det lilla som kommer in.
iom att djuret säljs så upphör ju inte kontakten med köparen utan man står ju till förfogande med rådgivning etc.
lägg även till utställningskostnader, medlemskaps avgifter ;)
#24 Vad tror du min uppfödare till ena perser katt tjänar? hon har ca 30 katter *är vad jag hört att hon har o det finns de som har*, varje katt kostar allt från 2000:- upp till 10 tusen kanske mer/kattunge då de säljs registrerade i sverak. Visst hon har omkostnader.. Tror man får tjäna upp till en viss del sedan måste det tas upp i deklarationen skatta..
Jag lägger mig ej i hur många djur folk har så länge de sköts som de ska etc.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jälvklart kan man tjäna på det, säkert. Det beror väl på vad man har för ras också. Får man en kull på 5 ungar och säljer dem för 10.000 st så blir det ju lite kosing.
#24: Du missuppfattar mig ;) Katter är ett av undantagen - dvs det krävs tillstånd för ett visst antal trots att man håller på med hobbyverksamhet :P Samma sak med tex hästar, krävs tillstånd för det också även om de bara hålls som husdjur eller vad man ska kalla det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Men det är väl bra om det finns uppfödare som går med + även om det är svårt:)
Huvudsaken är väl att alla är måna om att ta hand om sina djur på bästa sätt ^^
Och det är ju ändå lite bra att Imasy skrev detta för jag var inte alls medveten om att det kunde vara så .
Så KRAM alla
och jag ska maila min djurskydds inspektör igen, för att få en bättre förklaring på reglerna. Verkar ju en aning orättvist att vi i Falun bara får ha 6 st, medans andra kommuner får ha "hur många som helst" ;)

Men tänk om man är uppfödare och man har mindre än 6 hamstrar, för att man inte vill ha fler än 6 hamstrar(som det sägs i lagen). Som uppfödare vill man ju ha ungar och då får den uppfödaren typ 10ungar. Bryter den isåfall mot lagen? låter konstigt tycker jag.
Hoppas jag inte krångla så mycket.
# 33
Precis, det undrar jag också :)
ungarna räknas inte,bara avelsdjuren. nån pensionär fick man ha på sidan om. det svaret fick jag när jag frågade
#34 Hur hittar men meil adressenerna till jordbruksvärket? Har letat och skickat in en fråga för ett tag sen men det kom bara till baka ett mail där det stod att mail adressen hade upphört:/
#37 Okej tackar:) Vet du hur man hittar sin egen komuns mailadress?
vilken kommun bor du i? och vilken person på kommunen söker du?
Jag söker Stockholms komun och söker en som jag kan fråga om just hur många djur man får ha och avla på utan att ha tillstån m.m.
Denna iformation hittade jag på deras hemsida, skulle gissa på att du börjar att ta kontakt med dem, de kan nog säkert hjälpa dig :)
Fleminggatan 4 Box 8136 104 20 Stockholm Tel: 08-508 28 800 Fax: 08-508 28 808 E-post: registrator
miljo.stockholm.se
#41 Tack så hämskt mycket för hjälpen.^^
Vassego ;)
#19…Jag har oxå bara 6 st hamstrar.. håller antalet nere just för att jag ska hinna med dem alla på d sätt som d förtjänar i sitt korta liv…
Å så har jag 1 cornish rex katt å just nu har hon 6 st kattungar… Har för avsikt att bara ta denna kullen för att jag skulle behålla en bebis, men skulle jag vilja ta en kull till sen så måste jag ansöka om uppfödningsnamn å allt som hör till d… Såna e reglerna för kattuppfödning i alla fall….
Fast antalet kullar utan stamnamn är ju sveraks regler ;)
Japps!!
Men väldans bra tycker jag!!! Inbillar mig att folk inte avlar till höger å vänster i 190 då…. el ja man kan ju hoppas i alla fall…
ja, efter 2 kullar har man väl "provat på" om det är nåt man vill fortsätta med ;)