Hjälp att bestämma färg
Har lagt ut detta på mailing listan, men lägger ut det även här:
Snart ska det reggas ungar, och jag blir inte klok på vad mamma Greta har för färg. Hon var reggad som r.ö rost sen födseln, men sen så fick jag veta att pga genetiken så skulle hon vara cinnamon, inte r.ö rost. Hon vart omreggad till Cinnamon. Gretas syster Ebba är reggad som cinnamon, men hon ser exakt lika dan ut som Greta. Fick nu höra från annat håll att Greta ser ut att vara r.ö rost iallafall. Gretas bebisar är mycket ljusare än vad hon själv är. Kan bebisarna vara cinnamon och Greta r.ö rost? Eller är cinnamon ungar så ljusa när de är små?
Greta

r.ö rost och cinnamon är nästan identiska, så om din hamster inte kan vara r.ö rost genetiskt sätt så är hon säkert en cinnamon, men hon ser ut att vara satin vilket gör att färgen kan spöka lite,
färger och genetik är inte min starka sida, så du kommer höra fler förslag från medlemmarna här ifrån
ett sätt man kan kolla det är i fall man liksom lyfter ögonlocket lite.
Är det mörka ringar( kajalsträck) är det troligtvis rost.
kram
Hennes föräldrar är mink och dove.
Kull syster Ebba är reggad som cinnamon. har inte sett några kajalstreck vid ögonen på Greta heller.
Men vad tror ni om ungarna då?

Varken mink eller dove är ju rostbaserade färger så mest troligen borde hon vara cinnamon tycker man om det inte är väldigt mycket rost bakom?!
Alla färger kan ju ha olika nyanser så anledningen att dom har olika djup i färgen kan ju vara att det är en bra resp dåligt färgad cinnamon.. :) Sen ser ungen inte ut att vara satin och satin fördjupar ju färgerna.
Sen kan man ju även köra lite uteslutningsmetoden om alla andra i kullen har blivit nf så låter det ju mest troligt att de rödögda ska vara rödögda nf, dvs cinnamon! :)
// Nathalie
ja, de andra är nf allihop, utom cinnamonerna då förståd ;)
ungen i inlägg 4 är inte satin, men de andra cinnamonerna är det ;)
Såg idag att en av cinnamon ungarna såg lite lurvig ut, undrar om den blir lh? mormor och gänget är lh nämligen.

Ja det är ju inte helt omöjligt.. Två korthår kan ju ge långhår.. :)
// Nathalie
ja, jag ska undersöka saken lite närmare ikväll när det är lugnt, tror det var pojken som var lh/lurvig.
putt
har gretas kullsyster som diskuterats fltigt då hon gav nf i sin kull vilket vissa säger att rost inte ska kunna ge.
hon har kajalerna å har av flera bedömts som rö rost.
varför ska inte genetiken kunna spela ett spratt å antingen ge nf hos en rost el en mörk cinnamon kunna få ögonringar?
ett av de två måste ju ha hänt med opera.
Jag har nu kollar på både ebba och Greta, och det ser ut som att båda har kajal. om det nu är det jag kallar kajal är detsamma som ni kallar för kajal då dvs ;)
Det syns ju nu på bilderna tom såg jag nu.
men det viktiga är att Gretas kullsyster fick en kull nf där pappan var choklad. Därför kan hon inte vara rödögd rost. Rödögda rostar kan såklart få nf men INTE om man parar med choklad…
# 16
ditt inlägg hänger jag inte med i :)
vilken hamster pratar du om?:)
tomas menar gretas syster opera som parades med en choklad
aha :) undrade vad han yrade om ;)
ja inte lätt alla gånger.
alltså att hänga med i alla snabba vändningar.
greta är ju nästan lika mörk som opera , så kanske även hon är ett frågetecken.
du får testpara med choklad du med å se vad du får för färg på ungarna
ja, jag såg själv att det verkade lite förvirrat! Jag svarade nog mest på inlägg 13…
Men efter era inlägg här så tar jag henne för en cinnamon då?
det tyker jag att du ska
kram