Springboll bra eller inte?
Själv tror jag inte att hamstrarna kan tycka att det är spec kul, men det skulle ju vara bra att ha ibland xD Tkr hamstrar verkligen att det är kul?

Min har tyckt det varit roligt. Jag har aldrig tvingat ner mina utan dom har själva valt att gå ner i bollarna.
Mina har även vissat tydligt när dom inte vill springa mer. Antingen slutar dom bara rulla, lr så sätter dom sig och börjar bita på plasten. :)
// Nathalie
Instämmer med mocchino. Mina gillar bollen och talar själva om när de inte vill springa längre. Nu ska jag erkänna att den nöts ju inte ut direkt utan vi pratar om att de springer i den kanske någon gång i veckan. Däremellan får de vara i vår aktivitetslåda.
Mina vill vara där och när dom inte vill det så springer dom fram till mina ben. Då får dom komma ut o göra något annat skoj.
Jag minns inte hur Astrid reagerade, men Mirella reagerade inte bra så hon får inte ha den längre. Hon va hemskt stressad efter några minuter :/
Mina älskar det, exempelvis eroz han blir helt lycklig och det tar mig ca 3 minuter att få ut honom därifrån han vill alltid stanna kvar :)
Jaha ^^ Det kanske är något man ska testa då ^^

jag upplever inte att mina får panik men sen vet jag inte om dom tycker det är lika kul som att springa lös ^^
Kan de på något sätt smita ur bollen? Om jag köper en boll kommer de ju fortfarande att få springa fritt i rumemt ca 1-2timmar per dag ^^
#8 Ja, tejpa ihop bollhalvorna å tejpa gärna igen luckorna lite för helt plötsligt går de upp :D
Hamtaro tycker det är kul. Men helst vill hon sova och äta i den, men det beror nog på vilket humör hon är på.
#8 okej, haha det låter som värtsa fängelset för den stackars hamstern XD
#11 Nej då, du säkrar bara så att du inte har en hamster på rymmen helt plötsligt ;) Du behöver inte tejpa mycket alls, bara så att bollen inte går upp av rullandet å när hamstern springer in i väggar å så ;)
Jag har inte behövt tejpa mina bollar!!!

Här är de också uppskattade. De går själva i den och visar också när de inte vill mer. Då slutar de rulla och sitter antingen och bara väntar eller så börjar de gnaga på bollen.
När hon är på g så går det fort på golvet. Hon hade det lite svårt i börja sprang hon in i massa saker men nu vet hon när hon ska bromsa.

Nellie verkade gilla sin boll och så fort hon såg den gick hon in i den men sen när hon hade börjat springa så kissade hon alltid i den så det rann ut genom lufthålen och hamna på golvet och sen blev det helt blött i hela bollen men hon fortsatte att springa ändå! Nu låter jag henne inte springa i bollen längre. Hon ser ut att trivas med att vara i sin "hage" istället.
daim tycker om sin boll iallafall, han kryper själv ner iden när man tar fram den, det är ju inte så att man pressar ner hamstern däri! X) Det skulle vara grymt taskigt! :P

HAr sökt efter en springboll men tydligen så har zoo här slutat att sälja dom pga olyckor då barn typ har sparkat på bollarna, men jag söker vidare på blocket ..

Om jag sätter ner bollen i buren så går Curry in i den och brukar få rulla runt på golvet en stund på ca 10-15 min åt gången. Men om jag har Curry på golvet och tar fram bollen då springer hon iväg.
Menar ni alltså att era hamstrar föredrar att springa i bollen framför att springa lös på golvet?
Curry skulle aldrig gå in i bollen och vilja springa i den framför att springa lös på golvet. Eller hur menar ni då ni säger att era hamstrar tycker det är roligt och vill in i bollen?
Klart hon tycker det är roligare att springa i bollen än att vara i buren. Men hon springer hellre lös på golvet än att springa i bollen.
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé
#18 www.grand-prix.se där köpte jag min,
Mina hamstrar älskar bollen och har alltid gjort det…har i nuläget inte kunnat ha dem lösa så mycket förutom i mitt knä eller på soffan.
har försökt att ha dem lösa på köksgolvet…flera av dem blev stressade av det
men det är väl olika på varje hamster…alla är ju sin egen personlighet =)))
mvh Noomie
När jag prövade bollen märktes det i alla fall att Eowe inte gillade den. Han vägrade snurra i den och började gnaga på den istället. Nu vet jag inte var jag har bollen ens, men om jag hittar den ska jag nog pröva o se Candy och Irror tycker om den. Verkar ju vara populärt hos vissa hamstrar, men jag tror de flesta hamstrarna (om inte alla?) föredrar att springa löst.. i bollen kan de ju inte undersöka omgivningen..
#19 Man behöver ju inte använda bollen istället för att låta dom springa fritt utan utöver :)
#24..ja precis, och det är väl det som är toligt, att undersöka…måste va bättre stimulering än å bara springa runt runt och inte komma nån vart
min hamster tycker att det är väldigt roligt att springa i sin boll men man ska inte låta dom springa för mkt för då är det risk att de tröttnar.
min guldhamster e väldigt rymningsbenägen och klättrar ur o över allt! o bollen e räddningen. hon älskar att springa i den och jag vet var jag har henne :)

Chacky är helt galen i bollen! Han vaknar varje dag kl. 16:00 så att jag ska ta ut honom i bollen!

Min ena hamster gillar bollen men min andra hamster blir skräckslagen och kissar på sig…
Tänket det var onödigt att starta en ny tråd så jag sriver hära. Hu får man ihop bollens två halvor? Jag är så rädd för att ta sönder bollen om jag tar i för hårt. :P
#30 Om du kollar på insidan av bollens två havlor, liksom vid kanterna så finns där små hakar s a s. Du försöker liksom snurra ihop hakarna i varann. Shit va svårt att förklara i text :D haha. Det är iaf inte spec svårt.
#31 Okej, det är bara det att man måste trycka så mycket på bollen så man reskerar att speäka den tycker jag.:P Men jag ksa försöka!