Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1114 ggr
Sara1974
0

Viktuppgång vid dräktighet

Hur mycket brukar guldar gå upp i vikt under en dräktighet? Min Birgitta är beräknad till 6 april men inte tycker jag att hon ser speciellt rund ut om magen, i vissa vinklar möjligtvis. Hon beter sig som vanligt, pigg och glad. Före parningen vägde hon 195, igår 210. Det kan ju lika gärna handla om fetma pga överätning liksom :) även om jag inte gett henne så mycket mer eller annorlunda än annars. Gröt någon gång ibland och Vita special-kulor som komplement till det vanliga fodret och så grönsaker såklart. Hon har inte ställt sig någon gång men hon brunstar så sent att jag inte orkar mig upp och brunsttesta mitt på småtimmarna, kanske har testat för tidigt helt enkelt.

Asa-N
0

Det är väldigt olika hur mycket de ökar. Dinna som ska ha idag har ökat 15 g och Vimsan som jag parade för 5 dagar sedan har redan ökat 11 g.

Dinna boar för fullt här nu så det är väl på gång nu ikväll.

Totte-
0

Ibland brunsttestar jag Fia för kul skull, lixom kolla hur hon är när och brunstar… Det brukar vara vid 10 tiden som hon visar mest på en gång. Om man kliar henne på ryggen så brukar hon spenna sig. Ibland kan man kan nästan inte ens ta upp henne utan att hon börjar spenna sig. Hihi dom ser lite knasiga ut när dom står där:P

Sara1974
0

# 1 ok, då kan det alltså vara en helt normal viktökning med 15 gram på *räknar*… dag 8. Hon har ju trots allt bara gått halvtid än också. Brukar du ge solrosfrön till dem några dagar innan förlossningen förresten? Läste att det kunde vara bra för mjölkproduktionen så det ska hon få lite extra av tänkte jag.

Asa-N
0

Nej jag ger mat som vanligt, inget extra av något. Solrosfrön är bara fett så det ska man över huvud taget vara sparsam med.

Nicolina
0

Vad jag har märkt så brukar mina honor vanligtvis gå upp kring 30gram vid dräktighet, givetvis plus minus såklart.
Vissa går inte uppe någonting alls, och andra massor. En del börjar inet gå upp i vilkt föränn sista veckan… ja det varierar från hona till hona…

Lukta brunst kan de göra genom hela dräktigheten så det är inget konstigt om hon skulle stinka mitt på dagen helt plötsligt ; )

Se gärna till att honan får i sig kalk ex. genom smör eller mjölk i gröten. Och även järn ex. genom broccoli. Samt proteiner. Men övergöd inte, det kan man göra sen när honan diar för det är detta som ta mest på dem.

_Asta_
0

Har de blivit några bebisar än??

/ Ägare till Aragorn

Sara1974
0

# nepp inga ungar än, får se imorgon bitti om det ligger något pipigt där i boet för det är dygn 16 nu. Hon är stor som ett hus nu tycker jag iaf =)

_Asta_
0

Hoppas att det går bra och att de kommer många bebisar…hihi

Sara1974
0

Nu i natt föddes de, har lyckats se en skymt av dem och får det till ca sju stycken ungar Skrattande  Hon verkar ta hand om dem bra hittills, ligger hos dem hela tiden.

Sara87
0

Grattis till bebisarna! :)

[Mariaxx]
0

Grattis!

Sara1974
0

# 10 & 11 tack!

Bilder på dem kommer så snart jag vågar fota dem.

Sara87
0

#12 Ja, ingen brådska. Vi väntar så gärna, dom är ju ändå inte spec söta än ;D hihi.

Linda-Lou
0

Stort Grattis Sara! jag visste att det skulle bli bebbar. Han var ju så duktig för att vara rookie=)

Kram på dig!

_Asta_
0

Ja hoppas att allt kommer att gå bra…..å att dom klarar sig å hon tar hand om dom nu =P

Lite nyfiken på dom =P se om de blir någon som blir lik Aragorn…

Sara1974
0

#14 ja de var så duktiga båda två, så roligt att det tog sig på första försöket trots att han var nybörjare :-)

#15, tack, jag håller dig underrättad om hur det går, hoppas också på en fin bandad men just nu hoppas jag framför allt att alla överlever Fundersam Får passa en massa eftersom alla barnen här är sååå nyfikna och vill titta men de har bara fått smyga in en och en och kika tyst- inte det lättaste för mina barn är inte kända för att vara vare sig fåordiga eller tystlåtna. Men hon är placerad i tvättstugan nu för att få lugn och ro och det har hon fått hittills Glad

_Asta_
0

Har du ett hum om hur många dom är ?? Räcka ut tungan

Sara1974
0

sju tror jag. Känns som ett lagom antal, större chans att alla överlever än om det skulle varajättemånga Glad

_Asta_
0

joo de e ju sant…..

Hamsterflickan
0

Gratttis

Linda-Lou
0

Hur är det med bebisarna och mamma Birgitta idag?

Spännande…

Kram

_Asta_
0

Hur går de med bebisarna??? *nyfiken* Räcka ut tungan

Sara87
0

Fortsättning om kullen finns här: Nyfödda bebisar :)