Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 988 ggr
Achatina
0

Normalfärgad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På hamsterföreningenssida har NF noll "genkoder" vilket jag tycker är lite konstigt. Det måste ju finnas några gener som styr hur deras utseende ska vara liksom. Och cinnamon, som ju i alla fall ser ut som en NF fast i en annan färg är den vadnfnuharförgenkod + pp eller är det bara endast pp som gäller för dem? Hittade på en sida att NF hade A- som gen… Finner det lite svårt att räkna på vad djuren kan bära på när ingenting eller bara delar av generna som styr den färgen/teckningen är utskrivna intill bilden xD

Som fd. marsvinsuppfödare är man ju van vid lite mer gener att matcha, ett viltfärgat marsvin har ju A- B- C- E- och sen får man själv fylla i vad som kommer efter/undan marsvinet färgmässigt.

Och utan några gener att pyssla ihop så blir det ju jätte svårt att göra en sådan här [bild] uträkning xP

Sara1974
0

Ja eller hur, det har jag också stört mig på för nf måste ju rimligtvis kunna bära på en massa färger som således blir svåra att räkna ut när man inte har genkoden för djuret. I "Hamster lopaedia" står genkoden för nf men jag har inte haft tid att läsa den boken så noga och har den inte här men vill du såkan jag leta reda på den och skriva det som står i den här. Är själv inte så där jättebra på genetik och det kändes inte glasklart när jag läste om detta i den boken heller men kanske du som verkar bra på detta med genetik kan få nån rätsida på det med hjälp av det som står i lopaedian =)

Achatina
0

Hittade en (förmodad) amerikansk sida där de hade skrivit ut hela, verkligen hela färg/päls gen koden för en långhårig nf hamster. Vad ägaren trodde att han/hamstern kunde bära på för färger/anlag osv. Lite glädjande / skrämmande kod som skrevs ut på den hemsidan, dvs: **A- EE PP Bb SgSg Dg- lglg C- toY uu baba dsds Rd- whwh sasa ll Rx-

Räcka ut tungan** Det "bevisar" väl i alla fall att det finns 'fler' anlag eller så.. Bara det att man inte väljer att skriva ut dem..