Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1098 ggr
Imasy
0

Märka ungar, hur då?

Om en inte alltför lång framtid ska ju mina ungar få namn, och det ser ut att vara flera av samma färg. könen vet jag visserligen inte ännu, men hur vet ni vilken som är vilken om ni får en stor kull och alla har samma färg?

har hört att en del som föder upp råttot tex märker dem med nagel lack. Tycker iof inte att det är en dum ide, men luktar inte det lite starkt?

[Mariaxx]
0

skulle inte rekomendera alls att märka dom.

Man får ta namn till dom små och sedan när dom ska säljas så kan ju den som vill ha just den färgen få välja namn.

Asa-N
0

Japp köparen får välja, den som är först i listan får välja först och så vidare.

Imasy
0

men det blir väl lite knasigt, eller? jag vill ju att den jag döper till xxx ska vara just den, inte vilken som helst av de tex 5 nf- färgade :)

Asa-N
0

Det är en omöjlighet tyvärr *ler* om inte någon har något bra sätt att märka dem som inte skadar dem eller som de kan skada sig på. Jag skulle aldrig märka en unge med nagellack eller tusch eller liknande.

[Mariaxx]
0

det är så vi uppfödare gör…..

Imasy
0

nej, det som tar emot med nagellack är ju just att det stinker så starkt.

men jag tänkte att till barn finns det ju en massa giftfria pennor och dyl, det kanske kan ev vara något?men det ska ju sitta kvar också, åtminstonde tills de flyttat :/

Asa-N
0

Risken är att färgen sätter sig fast i pälsen och då är det knappast någon som lär köpa hamstern, jag menar vem vill t.ex. ha en grön hamster eller en röd eller rosa?? *S* samt att man inte vet hur bebbarna reagerar på det, kan ju hända att de slickar bort det från varandra eller kanske rent av ej mår bra av det, eller att mamman känner främmande lukt och inte blir så glad….

Imasy
0

jag hade ju inte tänkt märka upp några förräns det blir dags att sära på dem från mamman.

de som märker sina ungar sätter bara en pytte klick på ryggen där de ej kan komma åt det. inte måla hela hamstern heller ;) och det är väl egentligen inte värre än att bara klippa bort den där pytte klicken?

Asa-N
0

Nå jag tycker köparna kan få välja när de kommer och hämtar.

Jag spar ju någon ur varje kull och vem det blir bestämmer jag så sent som bara möjligt så för mig är detta inget problem, jag väljer först sedan får köparna välja i den tur de tingat.

membeel
0

Du har inte plats att sätta dom tex. 3 & 3 , och ta en av varje färg till varje ' grupp ' ? Sen lär du väl dela dom tjejer & killar med ? Då kanske det är lättare att hålla reda på vem som är vem ..
Fast man kanske inte kan göra så ?

Imasy
0

jo, tids nog ska de ju säras könen var för sig. det var mer det jag tänkte att om det bli tex 6 st nf honor, vem är vem liksom? :)

membeel
0

Haha, ja dååå blir det ju lite svårt kanske .. Är väl svårt o hitta kännetecken på dom när dom är så pass små oxå .. Ska fundera vidare och se om jag kommer på ngt bra (:

Ham-Madam
0

har inte märkt mina då vikten skillt nåt gram så har jag vetat vem som är vem.

håller med om att det ibland är svårt att hålla isär dem men man lär sej se skillnad på nån yttepytteliten detalj.

valparna märkte jag med nagellack så varför skulle det inte funka på hamster, det nöts ju bort. behöver ju inte vara världens största plump går väl bra med en dutt längst ut på två tre hårsträns toppar

Nicolina
0

Jag brukar oftast kunna se skillnad på mina bebbar, även fast de är i samma färg… de brukar ju så småningom utveckla lite olika utseenden och nyanser i färgen, olika i storlek och så vidare. Så om man pysslar mycket med sina bebbar brukar man kunna skilja på dem ändå ; )

[dbbiie]
0

Hihi, samma här. Min uppfödare till min Golden retriever märkte det med färg hon också.. :)

Imasy
0

ja, kan man märka kattungar, valpar och råttor med nagellack, varför skulle det då inte fungera med hamstrar?

det var mer det att jag känner att nagellack stinker så jag själv får ont i huvudet, så vad gör det då inte i små hamster nosar?

[dbbiie]
0

Det är sant angående nagellack, men min hunduppfödare använde något vämligt, som inte lukta, eftersom hundar ahr ett väldigt bra luktsinne.

Asa-N
0

Ja det brukar alltid vara någon skillnad på dem så man har lite koll på vem som är vem. Oftast har jag namn på den jag ska behålla så i slutänden kan det vara någon som får "byta namn" så att säga :o)

Imasy
0

ja, nåt lukt fritt vill jag ha isåfall, om det finns :)

det finns ju t.o.m nagel lack som är till för katter och hundar att måla deras klor med, vad man nu ska med det till, men men…

[dbbiie]
0

haha, vad lustigt.. aa eller som dem andra uppfödarna säger.. så ser man alltid ngn liten skillnad på bebisarna. Du kommer nog lära dig hur var & en ser ut tidsnog,.. :)

Imasy
0

men ja, hund/katt nagellack, vilket land tror du det kommer ifrån….? :/

[dbbiie]
0

tyskland…? heh

Sara1974
0

både katt- och hunduppfödare märker sina bebisar antingen med nagellack eller märkpenna, jag har själv gjort det med nyfödda kattungar (vissa behövde stödmatas) och man tar ju bara en liten dutt. Det växer ut, på några veckor är det borta. Någon gång har jag klippt lite i pälsen på olika ställen för att hålla isär dem fast jag skulle nog inte våga mig på det med hamsterungar som är så små och sprättiga i jämförrse med kattungar.

Imasy
0

USA så klart, vad annars? ;)

mmm, vet också flera uppfödare som får märka kattungar när de föds, om det tex kommer 7 st brunmaskade birmor kan det vara lite svårt att veta vem som är vem liksom. och man vill ju veta att alla går upp i vikt som de ska osv, och då kan det ju vara en fördel att veta vem som är vem ;)

Sara1974
0

#24, japp, jag födde upp siameser och de föds ju helt vita. Iofs så ser man snabbt skillnader på dem som ingen annan ser men för enkelhetens skull när jag skulle pipett-mata ett par av dem varannan timme dygnet runt så märkte jag dem, jag var lite trött vid nattmatningarna =)

_Asta_
0

Man kan märka dom på klorna, de gjorde alltid min mamma på sina kattungar =D

Ebba-A
0

När jag skulle känna igen Lusen när hon var liten så målade jag ungder hennes tass med en kajpenna -ler-

Värd på Choklad iFokus