Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1600 ggr
Ham-Madam
0

vita tandsjukdomen?

vad heter den på engelska el vad söker man på.

försöker hitta så mkt info det går men tyvärr verkar det svårt.

när dök den först upp i sverige?

varifrån kom den?

vilka andra symtom kan vita tandsjukan ge än felfärgade tänder?

dör djuret i förtid?

går den att bota?

å mkt mkt mer vill jag veta om den sjukdomen

Asa-N
0

Det står lite grand om den i Hamsterlopaedian.

Imasy
0

men finns det ingen info om den någon annanstans? alla har ju inte tillgång tioll den, eller kan engelska så bra.

Asa-N
0

Inte som jag känner till.

[Mariaxx]
0

det är nog hamsterloepedia som gäller.

Men det är ingen som kan tänkas sälja den begagnat då kanske? Kolla det innan du skaffar in en helt ny.

Imasy
0

det jag reagerade på var ju att shf har satt en regel på detta ämne, men man kan inte hitta någon kunskap om det. jag är ju en sån som vill veta, och har litte lättare att förstå saker och ting, inte bara "att det är dåligt" ;)

Imasy
0

ingen som har hamsterloapedia som har lust att översätta texten hit till forumet?

[Mariaxx]
0
Asa-N
0

Hamstrar ska ju ha gula tänder, det är ett pigment som gör dem gula, saknas det så är alltså tänderna vita. Det gula pigmentet framträder från ca 16 dagars ålder.

[Maxidor]
0

Det är så att man har hittat samband mellan de vita tänderna och svår ögoninflammation som slutat med döden i några fall här i Sverige.

Det är också ärftligt, en som parade med en "vit-tandad" hamster fick i kullen 4 bebbar varav 3 hade vita tänder…

Ham-Madam
0

om det i en kull föds en med vita tänder å resten har gula, får de användas i aveln?

Asa-N
0

Du får inte avla på ett djur med vita tänder, men om syskon i kullen har de gula tänderna så saknas inte det pigmentet hos dem och kan användas i avel.

Imasy
0

men de som föds med vita tänder, vad gör man med dem? är det humanast att avliva på en gång, eller kan de leva ett fullgott liv endå?

Asa-N
0

#12 läste du inte vad jag skrev längre upp? De gula tänderna kommer först vid ca 16 dagars ålder. När de är nyfödda har alla hamsterbebisar vita tänder.

Imasy
0

jo, men menar du att de dör vid ca 16 dagars ålder då, eller kan de leva lika länge som en gultandad hamster? det var det jag menade, inte att avliva när de är precis nyfödda.

[Maxidor]
0

Finns nog de som kan leva ett fullgott liv också, men de verkar vara sämre i motståndskraften också

Imasy
0

# 15

sämre i motståndskraften, är det sämre immunförsvar du menar då?

vet ni någon vittandad som levt länge?

Asa-N
0

Jag menar att varenda hamster som föds i hela världen först får sina gula tänder när de är runt 16 dagar och de som inte får det ska man inte avla på. Jag har inte på något ställe med en enda bokstav skrivit något om död.

Läs även vad Maxidor skriver……. ögoninflammation som slutat med döden.

Det är viktigt att ni läser  vad som skrivs ord för ord och inte vartannat, annars kan man förklara sig blå i ansiktet.

Ham-Madam
0

#11 menade att båda föräldrarna har gula tänder såklart.

om det är ärftligt kan då inte två gultandade bära arvet vidare å ge vitandade???????????????

Nicolina
0

Men Åsa!
Fortfarande får ju inte Imasy svar på det hon frågar genom dina svar! Jag undrar faktiskt desamma som henne och kan inte hitta svaret i dina texter tyvärr…

Bör man avliva en hamster med vita tänder? Jag skulle ju iof ha gjort det så fort jag märker minsta lilla antydan till sjukdom.

Och kan man använda syskon till djur med vita tänder i aveln?

Imasy
0

jo, men det jag undrar är, att om jag har ett djur, som jag vet bär på en sjukdom, som dessutom kommer att sluta med en plågsamdöd, är det då inte bättre att avliva dem istället för att låta dem plågas?

och hur länge lever de? innan ögoninflammationen tar deras liv? är det 100% av de vit tandade som dör i ögoninflammation, eller kan de leva ett fullgott liv som vilken hamster som helst, med enbart avels restriktioner?

Asa-N
0

Men Nico!

Du har ju avelsreglerna liksom jag och där står bara att man inte får avla på djur med vita tänder. Eller står det annorlunda i dina?

Mao så ska det ok att avla på syskon. Vita tänder beror som jag skrev här ovan på att den hamstern saknar ett pigment i tänderna som gör tänderna gula.

Jag skulle nog trots detta inte avla på syskon till en hamster som fått vita tänder. Men det är jag det.

[dbbiie]
0

Alla säger olika, ifrån höger & vänster. Vad är det som gäller?!?!

Får man avla på ett kullsyskon som har gula tänder men ett annat kullsyskon har vita.. Är det någon som vet EXAKT om detta är ärftligt eller är det bara vilda gissningar eller "försiktighet" för att inte "förstöra" något?

Imasy
0

men vad står det då i avelsreglerna om sjukdomen då?

står det bla där:

vaför uppkom denna sjukdom?

kan man bota / förebygga den?

hur ärvs den?

hur länge lever hamstern?

plågar man en vit tandad hamster vid att hålla den vid liv?

Att svara att det "bryter mot reglerna att avla på vit tandade hamstrar" är inget svar jag är tillfredställd med ;)

Nicolina
0

#21 Hihi, ja det har du ju rätt i… tror jag ska läsa de dör förbaskade reglerna igen!^^

Men jag skulle ju iof inte avla på syskon heller för säkerhets skull, men vill bara ställa frågan här ovan. Risken finns ju att även syskon kan bära på defekten.

#22 Eftersom att man inte får avla på det så är det ärftligt, och jag skulle som jag sa här ovan inte heller avla på syskon men just det står det inget om i reglerna dock.

#23 Superbra frågeställningar! Du får en ju verkligen nyfiken och vilja leta reda på mer i ämnet!

Noomie
0

Gör som jag RING någon som VET vad det handlar om.. Förslagsvis någon i styrelsen och fråga dem vad de tycker .

Åsa jag misstänker att det finns rätt många hamstrar i aveln just nu som har vita tänder i stamtavlan. Vad gör vi med alla hamstrar som i så fall skall tas ut ur aveln? Avlivar dem ? ÄVEN om de inte visar några tecken på att må dåligt? Gråter och även om hamstern själv har gula tänder?

Dessutom blir jag lite ledsen över dina svar i bland så man vågar ju inte ens fråga dej om någonting för då låter du alltid så arg.

Precis som att man har gjort något allvarligt fel. Det är väl ändå bättre att man frågar en gång för mycket än att man låter bli, annars kan ju det bli helt galet.

Förlåt att jag säger detta. Men jag är faktiskt lite rädd för dig och det är kanske bättre att jag säger det i stället.

mvh Noomie

[dbbiie]
0

#25 …instämmer

Nicolina
0

Tycker inte att man ska avliva djur som för övrigt är friska och krya, men har vita tänder. De ska ju självklart tas ur avel bara!
Men börjar de må dåligt och få men av defekten ska man avliva dem.

[Maxidor]
0

Hmm…

Du plågar väl bara ett djur som har ont om du håller den vid liv.

Vi har haft fall där de tidigt fått ögoninflammationen, redan vid ett par månader och även de som levt lite längre och som jag sa blivit förälder där de kom flera vit-tandade än gultandade.

Asa-N
0

#25 Inte behöver du vara rädd för mig inte, jag är väldans snäll faktiskt :O)

Om det finns många i avel vet jag inte, men det tror jag inte. När jag sitter domare så kollar jag ju alltid tänderna på hamstrarna som kommer upp och jag har inte sett någon med vita tänder. Nico, har du sett någon?

Nu kan jag bara svara för mig själv men när bebbarna är 3-4 veckor så "besiktigar" jag dem. Jag kollar tänder, klor, svans, ögon öron, tassar och allt så att det ser ut som de ska. När det gäller tänderna så kollar jag att de är gula och att de är jämnlånga, de i överkäken ska vara kortare.

Men jag är tveksam till att det är ärftligt. Det är ju ett pigment som fattas. Och det händer ju även människor, det finns ju de som får vita pigmentlösa fläckar på huden, utan att deras syskon för den skull får det.

Skulle man nu ha en hamster med vita tänder hemma så skulle jag ta den ur aveln direkt, men att för den skull avliva den, nix pix, den skulle få bli lyx-pensionär så länge som den mår bra. Skulle alltså "hantera" den som vilken annan hamster som helst med undantaget att den inte skulle få ingå i aveln.

Men trots detta så skulle jag inte avla vidare på en linje där vita tänder funnits på någon bebis.

Asa-N
0

Glömde skriva att om ni har dessa önskemål från SHF som i #25 om att ringa vet, så skicka in dem till styrelsen, då tas de upp på nästa styrelsemöte. De är ju inte här :o))

Imasy
0

# 28

jo, men eftersom det enda jag känner att jag fått veta är "att det inte är bra att avla på vittandade", säger inte det mig ett skvatt om sjukdomsförloppet osv.

om jag inte vet något om sjukdomen/defekten ifråga och vad man ska vara uppmärksam på mer än att ta dem ur avel, hur ska jag då kunna veta om de lider/har ont eller inte?

jag har även varit in och läst på SHF´s sida, men det står inget där heller. Jag måste säga att jag blir besviken på en förening som föbjuder att avla vidare på denna defekten, men har ingen information om den alls på sin hemsida. mer än att det är dåligt.

Nicolina
0

#31 Eftersom att alla jobbar idieelt i denna förening så tar allt lite längre tid många gånger. Och information om sjukdomen har därför inet hunnits med att få ut på hemsidan ännu…

Och huruvida du ser om djuret mår dåligt eller inte tycker jag iaf är ganska lätt, men det är jag det och det betyder inte att alla gör det. För mig handlar det om att gå på känsla, iaktta, klämma och känna, känna sin individ väl… för mig är det då mycket enkelt att se om djuret mår dåligt… men det är som sagt jag det.

Imasy
0

# 32

jo, visst ser man väl om djuret mår dåligt förhoppningsvis, men vet man mer om sjukdomen så kan man kanske se det i tid.

jag sitter själv med i styrelsen i en förening, så jag vet hur mycket jobb det är. det jag blir så förundrad över, är att denna sjukdom måste väl ha varit känd långt innan detta möte som var för några dagar sedan, och att den nu är så farligt/dålig för hamstern att man har förbjudit det, var för finns det ingen information om det på sidan? det är det jag tycker är så lustigt.

Asa-N
0

#33 dessa regler fanns tidigare i SHF men försvann någonstans under resans gång har jag fått höra. Så sent som för ca 10 år sedan fanns dessa.

Noomie
0

Det låter bra det :)

#28 jag har inget djur som lider ;) skulle jag ha det så hade jag givetvis släpat den till vetrinären på en gång :)

Jag har nu ring och kollat lite och alla beslut härör från andra uppfödares tidigare erfarenheter..detta gäller även vita tänder.

Det finns en erfarenhet som säger att många ungar med vita tänder har sämre inmunförsvar å detta har haft dödlig utgång tråkigt nog.

På grund av att mun, näsa  och ögon är nära förknippade. Därmed har dessa då fått infektioner .

Inte alla ungar men många. Men har du helt gula tänder på ungen så har du nog heller inget att vara orolig för. Då finns ju inte den saken som förstör imunförsvaret där.

Vad jag har uppfattat det som.

kram Noomie

Imasy
0

# 34

precis, detta problem fanns för redan 10 år sedan, och det går fortfarande inte att läsa om det någonstans. oavsett om det var en regel eller rekomendation att inte avla vidare på dessa, var det väl inget mindre problem för hamstern för 10 år sedan än vad det är idag?

summa sumarum så är det enda man kan läsa idag, att ett 10 år gammalt problem är idag förbjudet att föra vidare, för att "det är inte bra, djuren blir sjuka".  Men varför och vad beror det på osv osv? Det är det jag vill veta :)

Noomie
0

Hur det uppstod och varför det finns vita tänder är det nog ingen som vet Fundersam

Mer att det är en bristsjukdom av nått slag..exakt vilket vet ingen heller verkar det somLedsen 

Det dom vet är att det har funnits många sjuka hamstrar med vita tänder därför dragit slutsatsen att det är inte bra.

Mer än så vet jag inte men jag tänker ta reda på mera i alla fall ;)

Och ja jag vet inte särskilt mycket det är sant Skrattande 

Men lite kött på benen har jag nu fått .

kram Noomie

Asa-N
0

Men det har jag ju talat om flera gånger Skrattande det är ett pigment som saknas i tänderna när de är vita, det står klart och tydligt skrivet i Hamsterlopaedian :o)

Ham-Madam
0

om det nu är så att ungarna dör tidigt ska man då anta att de dödfödda el de som dör efter nåt dygn har vita tänder?

obs båda föräldradjuren har gula tänder å inte visat några sjukdomstecken.

[dbbiie]
0

#39 Fortf inte fått svar på det du vill få svar på, jag vill gärna veta om jag kan avla på min Merenge (som ahr helt gula tänder) även fast Evas gamla Zelda hade ngt med vita tänder att göra,.. eller hur det ligger til.

Ham-Madam
0

har av noomie fått veta att de med gula tänder kan man avla på även om ett kullsyskon har vita.

[dbbiie]
0

Okej vad bra, då kan jag behålla min snygga Merre & avla på honom :D ?

Imasy
0

ja, ett pigment som saknas, så långt har vi kommit fram. Men, varför då?

Upprepar åter igen mina frågor:

vaför uppkom denna sjukdom?

kan man bota / förebygga den?

hur ärvs den?

hur länge lever hamstern?

plågar man en vit tandad hamster vid att hålla den vid liv?

Har inte hamsterlopedian, och den var väl enbart engelsk textad va?

Ham-Madam
0

imasy dina svar finns inte i den heller.

står bara att det är en bristsjukdom som ger mjukare emalj å därför svagare färg.

om den nu fanns redan för 10år sen varför finns då inte mer å bättre info?

Imasy
0

# 44

okej, då var inte lopedian till nån hjälp heller.

Som du säger, lite mer kunskap måste man väl ha kommit fram till på 10 år?

[Maxidor]
0

För att få slut på allt "tjat";) Så tar jag det igen!

Detta är grundat på uppf. erfarenheter, vi är några uppf. som hållit på länge att söka med "ljus o lykta" efter info om detta. Tills vi får klarhet gäller de regler som finns med tanke på att det uppkommit svår ögoninflammation och för tidig död på just "vit-tandade" djur.

Så fort vi har mera info kommer detta naturligtvis att presenteras;)

Hoppas ni kan hålla till godo med det så länge….

[dbbiie]
0

Det kan ju ta hur lång tid som helst innan ni får klarhet om detta, & under tiden ska jag inte få avla på min hane som har fullt gula tänder… men som har släkting som haft vitatänder längre bak?

[Maxidor]
0

Det är ju dessa med vita tänder det inte ska avlas på…

[dbbiie]
0

Men vissa säger "hamstrar ska ej avlas som har ett släkte med vita tänder" & en del säger "har hamstern gula tänder får den avlas, spelar ingen roll om det ligger i släktet vitatänder"… *förvirrad*

Så du säger Lisa att jag får avla på min hane, som har fullt friska gulatänder, även fast vitatänder kan ev. ligga i hans släkte?

Det kan ju hända att man varit oinformerad att dessa inte ska paras på, eftersom enligt mig är det inte speciellt aktuellt, men det kanske var det för 10år sedan. Så om man nu parat på vita tänder och så får ungarna gula, kan de avlas på då?

Asa-N
0

I avelsreglerna står, som jag skrev här uppe, att det ska inte avlas på djur med vita tänder. Något annat står inte, därför är det helt ok att avla på hamstrar som har gula tänder.

[Maxidor]
0

Det är inte 10 år sen dessa med vita tänder har blivit sjuka och dött, det har hänt under senaste åren och så tidigt som förra året också.

Så här står det i regeln:

Regel:
* Registrerad uppfödare och övriga medlemmar i SHF får inte avla på djur med vita tänder

[dbbiie]
0

okej, nu har jag fått svar. Det betyder att jag får avla på min hamster :) Taack

[Mariaxx]
0

nu så låses tråden då det svarats med god kunskap, jag kommer ordna lite länkar där man själv kan läsa mera om guldhamster och genetiska saker.

Mvh/ Maria- Sajtvärd

Inlägget är låst för nya kommentarer