JAAA Bäbbar har anlänt :))))
Hej alla,
I morses låg dom där =)
natten emellan 17-18 dygnet tyckte de små liven att det var dags att komma ^^
Bilder kommer senare…vågar inte störa just nu ^^
…~<3 Twixie <3~…

Jaaaa va kul 

GRATTIS! :)
vad kul !!! grattis !
Tack alla

Grattis! = )
Vad roligt Grattis!

Så härligt :-) Grattis!!!
# 5 # 6 # 7
Tack tack ^^ jag vaart ju orolig när det tog sån tid :)
Såå skönt att de har anlänt nu! Stort grattis! :)
Grattis!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

tur det inte var nåt allvarligare än att hon ärvt mormors sätt att gå över tiden.
GRATTIS till kullen
jättetack kerstin å sara
Grattis! skönt att det gick vägen… förstår din tidigare oro.
nu vet du ju till nästa gång att hon går längre än normalt

Grattis!! längtar efter bilderna:)
#14 första gången gick hon bara 15 dar 
Det är hennes sista kull då hon fyller 1 i april ;)
ungarna är 7-8 st…roliga är att dom såg mörka ut redan nu ?
=) så nu måste jag hålla mig i skinnet i ett par dar….
sen kan jag snoka igen =)
variation förnöjer el hur det nu var.
ena gången kortare tid å nästa pålägg med en dag.
vet inte den bästa men men de kommer mera ..=)

Vad kul med bebbar! :D Är det Hälsingeskogens Twixie som du fick av mig som har ungar?! :D
// Nathalie
jajamen ^^ det är hennes sista kull..pappan är en riktigt snygging till kullen med :)

Hur många är det?
Vad blir det för färger i denna kull då? :)
Grattis till kullen!
Ja, dom är ju små och rosa….hihi.
#24 mmm jag vet ;) mycket ovanlig färg
äh skojade lite..åhhh jag vill kunna se färgerna NU!
# 22 jag tror det är 7 st…svårt att kola exakt utan att lyfta i dem å det vill jag inte.
# 23 mm det är det trixiga i detta =)
pappa är bb r.ö mamma bb.rö alltså kan de bara komma bb.
men jokern finns ju här…twixie är skp med. det en dominant färg..alltså kan HONORNA vara skp bärare alltså gult anlag.
Eller om det blir en honey kille med förståss^^
Med en del tur kanske det kan bli skp dove …det hade smakat riktigt bra ^^
Annars är det att räkna med rostar i kullen ..
Jag hoppas på honey kille …någorlunda kh med drakens huvud och storlek .(åhhh)
Med bonus på rex….men men vi får se :))))
kram
#25 Skp, inte bra om du nu inte tänkt hålla på med det, men huvudsaken är att du reggar hanarna som cremegula om det blir carameller, och honorna som skp ? eller vad säger ni andra?
hoppas det blir fina bebbar och att alla klarar sig nu !
Haha vad komplicerat Noomie. Men tro det eller ej så hänger jag med ^^ hihi
Jag hänger inte med
Är helt ny inom hamstervärlden, alla förkortningar gör mig förvirrad.. 
Har haft hamster förut men aldrig på "utställningsnivå", ska försöka ta mig tid och plugga in förkortningarna… ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#25 vaaaa?
jag ÄR skp uppfödare =)
det kommer inga creme i denna kullen för det finns inga anlag till det…OCH jag är NOGA med att berätta vad som ligger bakom mina linjer.
Men du är jättevälkommen in och titta på min hemsida om du vill…skulle betvivla starkt på att det kommer caramell med för den delen :)
Hälsingeskogens twixie är en KH hona som jag visserligen parade med en hane enbart för typens skull …därför jag vill ha in bra typ på min kh skp linje..alltså få bort den lite snipiga nosen :))))
därför önskar jag starkt att det är en bra gul hanne med i kullen…men det kan bara bli r.ö då båda föräldrarna är det…då blir det jue honey för det är en gul färg…
Men som sagt kolla in så ser du att jag har flera linjer och är väldigt noga med att inte mixa vissa med dem…vill ju inte mixa in creme på mina svarta tex….
http://novashamstrar.dinstudio.se/
kram Noomie
#29 okej vad bra, jag som själv håller på med creme och caramel är bara rädd att det ska blir fler cremegula hanar:) Det är en skräckare:P
Men då behöer jag inte oroa mig för att det ska komma carameller med gult:) bra att du parar en hane som inte bär på creme ! smart !:)
#28 skp betyder sköldpaddsfärgat….alltså den blandar upp gula fläckar i grundfärgen på hamstern…å på vissa djur kan det vara jättesnyggt….
Men på vissa andra djur syns det knabbt å då ställer det till problem för creme uppfödarna tex..
Alltså om du har en creme linje å avllar länge på det..å en dag blandar du in en normalfärgad..kallas NF får du plötsligt skp ungar…då betyder det att du inte vet VART i creme linjen det gula kom in å du får lägga ner hela linjen…INTE ROLIGT.
Men den gula färgen är dominant och även skp så det kan aldrig ligga kvar i de regrissiva generna …så även om du tar en NF hane från en skp kull ka han ALDRIG föra med sig de gula generna ..en snabb lektion på gul genetik ;) hihihi
#29 Tänk på att inte använda svordomar.
Ja, Noomie håller på med skp och är medveten om det. Så det behövs inga föreläsningar om skp i hennes fall.
Jag vet att du nog skulle berätta om detta om någon vill ha caramel/creme att det finns skp här.
Och jag förstår dig 100% vad gäller typen, och pappa Dragon är faktiskt viltfärgad, så bra parning på så vis. Mamman är väl med r.ö rost men skp?

Nämen va små dom va:)
#32 tack maria :)
Förlåt mig skall inte svära igen..drogs i väg där…
det är alldeles riktigt ..mamma är skp r.ö rost…och pappa är r.ö rost ..
kram
alltså en ren viltfärgad bb parning och därmed mkt smart då ingen är cremebaserad.
toppen!
Jag är bra glad att du noomie som är duktig skriver här om skp och guld då jag inte är helt hemma på den fronten ännu.
Men intressant ändå, en skp r.ö rost och en r.ö rost som båda bär på creme kan inte ge caramel ? :)
=) där för att de är båda viltfärgade ..alltså en bb parning kan bara ge rena bb
är dock lite osäker på det med caramellen men jag tror att det måste vara med creme som med rost…att ee + ee kan bara ge ee.
fast en caramell är en eebb alltså en kombination på rost/creme
MEN regressivt bär inte twixie på creme av det jag kan utläsa från hennes stamtavla…alltså även där borde det vara helt omöjligt att få carameller eller cremar =)))
37 # cremar kan det inte bli i vilket fall då det är bb+bb parning. hur menar du med rena bb ? ren rost?
2 r.ö rostar kan ge caramel, men som du säger då måste ju twixie ha creme bakåt för att det ska dyka upp r.ö camamel mellan dina rostar..
jag kikade förresten in på din sida:) den var fin! men blev lite fundersam…du skriver att det kan dyka upp cinnamon och dove..? dove är app och cinnamon pp. då borde de inte dyka upp eller är det annat när honan är skp ?
hmm alltså bb är en svart baserat …tex om jag vill ha choklad i mina linjer då använder jag rost..ren rost är förkortning bb
cinnamon är igentligen en normalfärgad..fast rödögd…och om man vill ha dove in i tex en choklad linje då använder jag en cinnamon =) resultat dove…nu börjar det bli komplicerat jag vet har precis lärt mig detta själv ^^
varför jag skrev cinnamon är som väldigt osäkert att det ens kommer…skrev det mer som en försäkran..men det gula anlaget kanske gör så att det kommer NF å i och med att föräldrarna är r.ö borde det bli cinnamon i så fall ^^
rost används för att få fram choklad..men r.ö choklad är ju dove…därmed skrev jag dove…
Glöm nu inte att även jag kan ha fel…jag är med ganska ny i denna världen …men jag har lyssnat MYCKET på de äldsta uppfödarna samt läst varenda artikel jag kommit över…ska beställa hamster boken nu med..den eng..för det är ju hur kul som helst med genetiken…när man tror sig kunna lite så kommer det nått nytt=))))
Jättetack att du gilla sidan..^^^gjorde den i går
Nej, Dove är en r.ö svart kan man säga.
En r.ö choklad är champagne.
#39 hmm nu blev det rörigt….man måste kolla på genotyperna när man räknar ut färger, annars blir det lätt fel.
bb är inte svartbaserat utan bb är rost. svart är aa. Dove är aapp och borde inte komma upp när du parar 2 rostbaserade…
vad har twixie bakom sig i sin stam, blev lite nyfiken på henne :)
Som Maria säger, dove är rö svart och inte rö choklad.
oki …ja det är lätt att blanda i hopa det…det är mycket möjligt att jag har rört i hop det med dove och champagne …som sagt jag är ny vet inte allt ännu…men det är ju som du säger genotyperna är jobbiga ^^
så igentligen borde då komma aabb men det är ju choklad..men pp är rödögd jue ???
ähhhh jobbigt ..blä hihihihi
om inte annat så lär vi ju veta snart eller hur ^^
Hehe ,jag är fortfarande nyfiken på vad twixie har i sin stam :D
aabb är ju inte r.ö så det kan inte dyka upp då båda föräldrarna är r.ö
#44 oj sorry glömde de
hon har nf, skp, cinnamon, svart, dove, choklad, satin , rex
och silvergrå, fattas då ett djur i stamtavlan antagligen var zoohamster …
Hanens stamtavla är full…
Hon har en ganska typisk skp linje om man kollar färgerna lite ;)
alltså man mixar ju gärna in dove och choklad i svart gult, då en snygg skp dove eller choklad är jättevackert…enligt mej i alla fall ^^
yes, två r.ö ger enbart r.ö.
Okej!:) får hoppas då att zoodjuret inte hade massa creme bakom ;) såg att dragon hade creme bakåt, därför jag undrade:)
#45 nä jag vet ;) därför skrev jag heller inte ut det ^^
alltså på hemsidan :)
I vilket fall som helst tycker jag denna diskussionen var jätterolig och intressant…ju mer man pratar ju mer lär man sig jue ^^
även om jag nog tror att vi gled in på enbart genetik …jättekul ^^
tack alla ..kramizar

I en rö rost skp + rö rost skp kan det enbart komma rödögdt och då om båda bär på svart kan det komma champagne, bär båda på creme kan det komma rö caramell. Men Twixie kommer väl från en skp linje? Så då borde det ju inte vara allt för mkt creme bakom henne.. :P
Skp utfallet borde väl vara som följer:
Ej gul hane med Skp hona 50% gula hanar 50% ej gula hanar 50% skp honor 50% ej gula honor
Fast jag vet faktiskt inte hur det är när man gör bb+bb parningar men eftersom gult är dominant så borde det kunna komma gula hanar iaf.. Eller? Det får jag nog lov att lämna osagt då jag inte är super haj på gul genetik! :P
Men om inte annat lär vi ju lära oss efter att färgerna börjar synas! ;) Här får Twixie undervisa oss! ;P
// Nathalie
#52 bra då var det som jag trodde!:) r.ö caramel kan dyka upp nån twixie har nåt cremebaserat i sin stam, men som du säger, det lär visa sig i kullen !