Umb och satin
Har några frågor och satin: i min hamsters stamtavla finns en vit r.ö umb, är då genotypen Uu eller blir det Uu (eller uu?) och hur vet man att den är umb när den är vit om inte båda föräldrarna är umb?
Och umb i kombo med aa-färger, hur tar det sig uttryck, blir det inte någon förämdring alls?
Och sista frågan- är satin resesivt?
Umb är dominant och måste bäras av den ena föräldern för att det ska komma i kullen. Samma sak gäller satin, det är också dominant och måste bäras av ena föräldern.
Man ska dock aldrig para en satin med en annan satin.

Tack för svaret :) Nej att man inte ska para satin och satin vet jag, blir det dödfödda ungar då, missbildningar eller hur är det?
#2 det blir dubbelsatin och ger mycket tunn päls.

ok då vet jag det =)

Den rö. Vita Umb i din hamsters stamtavla är det möjligen Citadellets Noblesse??
Om det är det så har det i efterhand kommit fram (genom ett gäng smarta genetikhjärnor) att hon är Albino annars skulle utfallet i hennes kull inte ha blivit det det blev….
Och frågan på hur man ser Umb. på en sån hamster… jadu, det syntes inte alls! Utan märktes först när bebbarna kom och då det inte fanns en chans att pappan var Umb. så var det Nobbe och hennes pappa som var boven i dramat - och det löste även varför hon hade så mörka öron till sin Albino-färg!

men vad intressant, visst är det Citadellets Noblesse.
Himla skoj med genetik, det är nog nästan halva behållningen med avel vilket djurslag det än gäller, att klura ut sånt :)

#7 Hahaha… inte lika intressant tycker jag då den kullen bara ställt till besvär! Tror vartenda bebbe bytte färg som vuxna, möjligen inte min Nf-hona då som jag behöll…. Fråga vem som helt om Disney-kullen bara… suck!
Näe, hela färggenetiken och allt med de bebbarnas färger var bara knas, det vart en redig blandning av allt, en soppa!
Men annars håller jag självklart med om att genetiken är halva nöjet, det är bara sååå roligt! = )
Hehehe ja Disney-kullen går nog till historien :o))

Usch… säg inte sådär Åsa, jag blir ju kallsvettig! ^^
Äh varför då? Det lärde oss alla något :o)

Jo visseligen, men usch… önskar att den kullen iaf aldrig blivit född. Men visst lärde man sig ngt på vägen, absolut!
Ja men något man lär något av är väl aldrig fel?

Jo det är sant, men det hindrar inte att den kullen med sina konstiga färger på ungarna har ställt till med en hel del och just DET skulle jag helst ha sluppit på mitt samvete…
nicolina se det positiva också, det är av sånt man lär sej.
har ju nu en kull där mor var rost enligt flera som sett henne, parade med en choklad å får bara svart å nf i kullen.
blev ju först lite besviken,hade ju förväntat mej lite andra färger också.
lärde mej ju nu att hon är cinnamon och att den färgen är en rödögd nf.
på sånt lär man mer än att sitta å läsa in fakta. praktiken fastnar hos mej bättre än teorin.
så när jag hade smält besvikelsen kändes det bättre.
nu var ju hennes färgbyte inte lika drastiskt å förödande som hos noblesse men tänk ändå positivt för många lärde sej nåt å det hade de kanske inte gjort annars.

Jo jag vet, men det ändrar inte att jag skämms iaf över kullen och kommer nog alltid att göra det… vet att många älskade den kullen, gillade godispåsen och att många gillade utmaningen iatt ta reda på färger osv. Jag ser bara en enda röra som ställt till det i stamboken!
Men jag, trots att jag även såklart ser allt det positiva som ni säger, ja jag tycker iaf inte alls om det.. och kommer nog aldrig att göra det heller….