rex?varför?
Varför heter den lockiga pälsen på en hamster just rex? När vi läste på SO så läste jag om att rex betyder kung
. Då fick jag en fundering över hur dom tänkte som gav namnet rex, kanske för att rex är så "kungligt"? eller hur var det/tror ni?
Lite konstig fundering kanske, men jag vill bara veta vad ni vet/tror :)
Ärligt talat har jag ingen aning!!! Har inte ens tänkt på det, det bara är så 
Vet inte om någon vet varför det kallas rex. Ska söka och se om jag kan finna något svar på det.
Det var väl ingen konstig fundering :o)
Kollat runt lite och alla djur som har lockig päls kallas rex…. men finner ingen betydelse, annat än kung för ordet rex…. men jag letar vidare, för nu vill jag också veta *S*
Intressant fundering.
Ja visst är det!! Jag frågar runt som en galning nu *S* och jag är som en terrier, ger mig aldrig. Om det så ska ta några veckor så vill jag veta *S*
#4 Va bra att vi har dej Åsa som är så envis med att finna svaren! Ser fram emot ev. tankar, ideér å resultat du hittar :)
Lovar att återkomma så fort jag vet något.
Men det här är ju också ett exempel på vad det innebär att vara uppfödare, att ta reda på och veta så mycket man bara kan :o)
Rex kommer från ordet rexoid vilket mutationen kallas
Tack Surprise :o) då blir följdfrågan: Hur uppstod den mutationen? Är det någon som vet? Jag menar på något sätt så måste det ju varit 2 gener som på något sätt "knycklade" till päls och morrhår :o)
Aha! Åh, tusan :)
Säger bara:
Tack för rexet! Det är fint när dom är bra rexade. Hoppas på lite rex här framöver.

Å så kul med ebn sånhär tråd = )
Jag har ju tre små söta rexar i min kull!!
Åh Nico…såg att du har en r.ö rost hona med rex…vill gärna ha! hihi….men nu har jag ju världens sötaste lilla r.ö rost hane som ska stanna, så kanske man i framtiden hittar en söt liten rexad hona åt han.
Kram!

#12 Japp, en rö. Rost rexad hona finns, tror hon är Umb också… haha, sukta sukta!^^
Som sagt ska kika närmare och fota, bilder komer senare under dagen!!
#13 Fy på dig! Jag som gillar umb.

#7 jaha, okej då har jag lärt mig en till sak :)

#14 Hahaha!! Tur då att hon redan är tingad troligen = )
#7 - 'Rexoid' betyr språklig bare 'rex-lignende', så vi har fortsatt ikke fått noe svar på hvorfor ordet 'rex' ble valgt på hamstere med lockig päls og krulliga morrhår!
Har faktisk lurt på det samme, og morer meg om Caroline egentlig er 'regina' (dronning)?!
Søk gjerne videre, Åsa!
#17 klart Crullis är en "regina" åtminstone på Hjortveien 
#18 - Det er hun, ja.. men hadde vært moro om du fant ut hvorfor hårlaget/værhårene er blitt kalt 'konge-lignende'.
Hur går det med Rex-forskningen Åsa? :)
Rex kommer från ordet rexoid vilket mutationen kallas som caroline skrev :)
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
#21 Jo, de vet jag, men sen funderade ju A-H (det är hamstern som heter Caroline;)) varför det kallas just Rex, som betyder nåt med Kunga-liknande :)
suprice heter caroline :)
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Ja men även A-H:s hamster heter det.
#23 Jaha, trodde du syftade på Anne-Hedvigs inlägg ;D Sorry.