Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 823 ggr
[Mariaxx]
0

Avelsråd!

Här är ni välkomna att dela med er av tips och råd inom avel. kanske vad man bör tänka på, vad man bör kunna innan man ens tar en kull och värdefulla råd om man redan parat sin hona.

[Mariaxx]
0

Som uppfödare så är mina råd:

Tänk på att honan är i bra kondition och bra ålder.

Lär dig grundläggande genetik innan.

Köp in en bra hona, gärna med stamtavla.

Ha kontakt med uppfödaren och be om hjälp med val av hane.

Linda3046
0

Att ge honan en extra energirik kost när hona diar.

Vara medveten av de risker det finns med att para sin hona (för såväl honan som ungarna)

Det var väl de jag kunde komma på, men jag inte ingen som helst praktisk erfarenhet av avel än så länge.. Fast det där första rådet är nog rätt självklart om man läst på, så det kanske inte var något direkt råd..

Asa-N
0

Hanen är inte helt oviktig han heller :o)) det behövs även en bra hane till den bra honan.

Ge honan välling t.ex. när hon diar, från dag 1, hon behöver det extra kalktillskottet.

[PixelMollan]
0

Kom o tänka på en sak ang avel så jag tar de här inne ;P

Hur gör hamstrarna i det vilda?? Dom kan ju inte direkt köpa all den extramat som vi ger dom.

Asa-N
0

De samlar och hamstrar.

[PixelMollan]
0

Jomen inte så fet mat som vi ger dom. de finns ju inte ute?

Denna kommentar har tagits bort.
Asa-N
0

Det växer nog en del feta fröer/nötter där skulle jag tippa. Själv ger jag inte speciellt fet mat, eller rättare sagt jag ger ingen fet mat.

[PixelMollan]
0

Får dina bara vanlig mat o sånt när dom ska ha ungar? Inga tilllägg?

Asa-N
0

Nej de får tilläggsmat varje dag.

Nicolina
0

Mina får tilläggsmat men för den sakens skull inte fet tilläggsmat - för då skulle mina snart rulla fram!

Hamstrar i det vilda samar stora förråd av nyttigheter för dem, sen är de också betydligt mycket mindre och tåligare än våra tama djur. Även om våra tama djur klarar sig utmärkt i flera dygn, kanske tom veckor utan varken mat eller vatten!

[Mariaxx]
0

grönt får mina varje dag, om dom inte är i riskzoonen för att bli för stora.

Gröt får dom som håller vikten och som behöver extra hull.

Sara87
0

putt.

[dbbiie]
0

fler tips inom avel?