Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1001 ggr
Ham-Madam
0

får man bli besviken

parade min rost med en chokladgrabb. förväntade mej  choklad och caramel i kullen men inte då, flest svarta blev det- lite besviken blev jag ju men tröstar mej med att svart går ju bra det med om de blir riktiga kolbitar å bra tät päls.

i min andra parning parade jag en choklad med en chokladbärande hane, en unge tror jag blir choklad där,ingen caramel.

nu hoppas jag på min tredje parning där honan är caramel å hanen har både choklad å caramel anlaget. om några dar vet jag om hon går tom el ej men med min otur så lär hon väl gå tom.

lite besviken är jag över att inte fått de planerade färgerna.

fick ett trevligt samtal i morse där jag fick veta att min utlånade hane östern lyckats fixa till 5 koppar. gläds över att det gick bättre där och att den uppfödaren fick övervägande den färg hon önskade.riktigt kul å höra att han skött sej å att det gått så bra.

[TomasH]
0

Fast det kan genetiskt inte bli svart efter två chokladbaserade färger. Så kanske rosten är en blek nf?

Ham-Madam
0

när hon var liten var frågan om hon var rost el cinnamon.

när några kollat in henne så sa de att hon definitivt var rost.

de ungar jag tror är svarta kanske bara ser svarta ut nu, de är ju bara 1v än. men fläckarna för körtlarna syns inte så vilttecknade blir de inte.

kanske har tur å de ljusnar å blir choklad ändå.men det tror jag inte inte när de är så mörka.

KerstinL
0

När blir en guldhamsterhane för gammal för att avla på ??

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Noomie
0

Eva har du nån helsvart unge där..så vill jag ha den..kram Noomie

mocchino
0

Som Thomas säger kan det inte bli svart i en bb+bb parning. Dvs rost+rost. En choklad är ju inte vilttecknad den heller. :P Så om honan är rost så måste det ligga en drös med choklader där annars är inte honan rost. ;P

Men såklart man får bli besviken när det inte blir som man hoppats..

// Nathalie

Ham-Madam
0

vet å det ska verkligen bli kul å se vad det blir för färg på de små.

om nu mamman inte är rost el nf vad är hon då?

Ham-Madam
0

mamman är rö å det finns inga rödögda nf mej veterligen

mocchino
0

ja om det ligger en hel drös med svartisar där så måste hon nog vara cinnamon iaf. :)

// Nathalie

Ham-Madam
0

har kollat noga nu å några är nf. svart å nf blev hela kullen.

pratade med en annan uppfödare som sa att när föräldrarna genetiskt sett inte passar ihop så föds nf då nf är starkast å slår igenom.

choklad är ju en svart så att det finns svarta ungar var helt ok.

jaha då lärde jag mej nåt nytt igen.

så synd på ploppen som kämpade så hårt med att ge mej min efterlängtade chokladkull.

Nicolina
0

Å klart man får bli besviken om det inte blir vad man önskat sig! Jag parade ju två Nf i förhoppning om att det skulle komma en massa Nf-bebbar till ig att välja på, vill dessutom ha en hona att spara… tji fick jag, EN nf-hane på 8 bebbar blev det! Suck…

Ham-Madam
0

idag har jag fått lära mej mkt så att det inte kom förväntad färg var ju bra. det gav mej annat istället.

spännande med att få veta att det blir nf hos cinnamon men inte rost så nu vet jag vad hon har för färg å kan planera nästan parning lättare.

[TomasH]
0

det beror på vad du parar med förstås, men parar du en rödögd rost- som alltid har en recessiv mutation i lokus B och alltså syns endast om båda genparen är muterade = bb, med en choklad som också har båda genparen bb kan du inte få något annat än ungar med bb. Man kan säga bb+bb=bb. Parar du en rödögd rost med en svart som alltså inte har båda genparen muterade till b MEN kan ha ena genen muterad (alltså en bärare av chokladgenen) BB alternativt Bb kan du få normalfärgat. Nu parade du en som du trodde var rödögd rost (bb) med en choklad (bb) och fick svart och normalfärgat (BB eller Bb). Alltså är någon av föräldrarnas färg fel. Chokladen är ju väldigt enkel att se färg på och alltså är det den rödögda rosten som är en cinnamon. Jag vill bara nämna att cinnamon är samma sak som en rödögd normalfärgad.

Ham-Madam
0

aha det har jag inte tänkt på att cinnamon är rö nf. när man läser genetiktabellen så har ju nf inga bokstäver så därför har inte jag kopplat ihop cinnamon med nf.

hur ser jag om det är cinnamon el rost på ungar?

parade en koppar med en silvergrå å fick två som jag reggade som cinnamon. hade den ena med i söndags å fick veta att det är svårt att se skillnad på de färgerna, skulle vänta å se om tydliga kajaler dök upp.

hur många hamstrar är inte felreggade om det är så svårt att se skillnaden.

Ham-Madam
0

vilken tur att jag skrev dethär ämnet för under dehär dagarna har jag fått lära mej massor.Skrattande