Färgkorsningar?
Jo jag har börjat att tänka på att ta en kull på min vintervita dvärghamster Mango. Så jag undrar vad är det för färgar som inte går ihop med henne? Eller kan man korsa alla vintervita dvärghamstrar med varandra utan att det blir några genetiska fel? Hon är vit med en svag grå ål, det ser ut som om hon har lite grått längst ut på sina hårstråns toppar. Kan man ta en kull på henne fast att hon är köpt från en djuraffär? (Hon är privatuppföd, fast såld till en djuraffär.)
vist kan du avla på henne trots att hon är köpt ifrån djuraffär, om du tycker att hon har kondition för det :)
det där med färgerna håller jag tyst om, då dvärgar inte är min grej ;)
beror på vad du vill få fram.
vill du ha övervägande pearl(vita)då ska du välja en pearl hane.
de får inte enbart pearl utan sapphire och agouti kan förekomma helt beroende på föräldrarnas anlag.
vill du ha övervägande agouti välj då en agouti hane ,likadant med sapphire.
jajustja glömde ju svara på frågan om genetiskt fel.
finns sk krokrygg som kan vara ärftligt.
äldre djurkan bli krokiga men det är inte alla gånger krokrygg utan en ålderskrämpa.
krokrygg är en defekt som yngre djur kan få om föräldrarna kommer från de linjerna. de kan bära på anlaget utan att man ser det, paras ett sånt djur med en annan anlagsbärare då kan det blomma upp igen.
nu är det nog inte så vanligt då man försökt få bort det anlaget från aveln.
sen finns svansknyck det känns som en ring el knöl nära svansroten, det kan vara ärftligt och de djuren ska man inte avla på,där räcker det med att ett av djuren har det så kan kullen el nån i kullen få det.
#1 Hon är inte i lagon ålder ännu men hon är i bra kondition. Ska vänta i ca 4månader till. Vill bara ta reda på allt som man ska kunna innför!
Okej då evt jag:) Skulle avra kul att ha antingen pearl eller mandarin eller om jag kommer över en black dom förgerna skulle var gulliga! Så om jag fattat det rätt så kan man korsa alla vintervita med varandra utan att det blir någon konstig färgmutation.
Tror ni att det är någon som skulle vilja köpa hennes ungar då? Dom kommer nog vara klara vid hösttärminen på ett ungeföra.
para bara vintervita med vintervita. det går att para cambells med vintervit men är ingen bra ide.
vintervita finns i fyra färger pearl,agouti,sapphire och den icke godkända färgen mandarin.
pearl finns i tre varianter beroende på ålens färg,mörkt grå=pearl agouti.ljusare grå=pearl sapphire och guldbrun=pearl mandarin
vintervita finns i en 5,e variant, mosaic. de är inte vanliga än å de som finns i butikerna är inte bra mosaic.
dvärgar kan man para redan vid 3 mån.

#4 om de är klara till höstterminen så är de nog inte jätte svårt att få dem sålda, men det är bäst att försöka hitta intresserade hamsterköpare innan ungarna kommer.
Okej, min hamster är nu lite över två månader. Så det är inte långt kvar då, trode att man skulle para dom vid 5månader:) Jag vill nog para henne men en mandarin eller sapphire.