Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 838 ggr
[Popcorni]
0

Avla på guld eller dvärg hamster

Hej jag undrar lite spontant vad som är enklast att avla på, guldhamster eller dvärghamstrar?

Imasy
0

vad vill du avla på? det som går lättast eller en ras du älskar? avel är liksom aldig lätt eller lättare ;)

[Popcorni]
0

Okej, undrade bara, skulle vara kul att ta en kull på guldhamster, men om det skulle vara så att dvärghamster skulle vara väldigt mkt enklare så skulle det vara bättre som förstagångs kullen:) Om du förstår vad jag menar.

Asa-N
0

Avel är aldrig enkel. Det är mycket som ska stämma. Men kan man "sitt" djurslag så är det lättare.

Men att välja vad som är "lättast" av guld och dvärg är en omöjlighet, det som kan vara knepigt med den ena sorten är inte det med den andra och tvärt om.

Men det är ändå en smaksak, beroende på vad man tycker bäst om, guld eller dvärg. Men man ska lära sig "sitt" djurslag innan man kör igång med avel. Avel handlar ju om att föra arten framåt, inte att det är skoj med bebbar. Visst är det skoj med bebbar, absolut, men ännu roligare när aveln går framåt enligt den plan man har. Glad

Imasy
0

jag har själv aldrig avlat på dvärg, enbart guld, så jag kan tyvärr inte av egen erfarenhet svara på om det skule vara lättare med guld eller inte.

hade iof många kullar, och jag kan bara minnas en gång av alla dessa det gick på tok ordentligt, så ett missöde på 84364698 kullar ger ju ganska låg riskprocent.

[Popcorni]
0

Okej då vet jag:) Ska läsa på om avel. Sen får man se om det överhuvud taget blir något:P

Imasy
0

# 5 det lät som en klok ide! det tjänar både du och djuren på i längden :)

men du ska se, att även om du läser allt du kommer över, så har du en bra grund att stå på, men du kommer lära dig massor av både egna erfarenheter såväl som från andras :)

Lycka till :)