Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 983 ggr
[Katteeen]
0

Intresse för dvärghamsterungar?

Hej! Jo, det jag undrar är hur stort intresset är för dvärgbebbar här? Ingenting är bestämt men OM jag får köpa två dvärghamstrar om någon månad, så undrar jag om det finns intresse för bebbar.. Om det finns några som är intresserade så skaffar jag hamstrar att avla på, annars köper jag nog bara till kel.. Som sagt, ingenting är bestämt, men jag tänkte att det kanske är bra att fundera på hur jag ska göra redan nu. Så om du eventuellt är intresserad så skriv upp det här! :)        

(Vill inte ha en massa kommentarer om vad jag kan om avel eller inte, jag har varit med förut också har jag läst, och forskat en massa. Hoppas ni förstår vad jag menar med den här tråden… ;) )

Asa-N
0

Är det dina första hamstrar? I så fall så tycker jag att du ska skaffa ett par till kel först och bekanta dig med djuret som sådant och sedan gå på avel lite längre fram :o)

[Katteeen]
0

#1: Nej, det är inte mina första hamstrar, jag har haft ett gäng förut som jag avlade på.. Och det gick jättebra! :)

Nicolina
0

Men dåså! Sätt igång och avla = )
Har man en gång hållt på med avel, läst på om djurslaget osv. så ser iaf inte jag ngt fel i att skaffa sig ett avelspar direkt - jag gjorde det med mina gerbiler, inte orkar jag vänta och för mig som älskar avel kändes det rätt värdelöst… jag hade bara gått och suktat efter ungar iaf.

Asa-N
0

Ja men då måste du själv bestämma dig :o) du kan ju börja med ett par i så fall och se hur det går, det är ju inte värre än att du särar på paret om det inte funkar :o) och sätter dem med var sin avkomma av samma kön.

[Mariaxx]
0

Roligt med dvärgbebbar….

[Katteeen]
0

#3: Haha, jaa, men först tänkte jag kolla upp om det fanns intresse för ungar. ^^      Tror inte jag har plats för att behålla en hel bunt med bebbar, så det kan ju vara bra att ha lite koll på läget först! =)

[Mariaxx]
0

#6 mkt bra av dig tycker jag! Och jo, dvärgintresset är nog ganska stort.

Asa-N
0

#6 det är nästan omöjligt att spåna om efterfrågan i förväg så att säga, det går i vågor :o) Men eftersom du hållit på tidigare så finns det säkert de som köpt av dig tidigare som återkommer också :o)

[Katteeen]
0

sen är det ju inte heeelt säkert att jag för skaffa dem heller, men jag hoppas mamma ger med sig! ;)

[Katteeen]
0

#8: Okej. :)   Tyvärr så sålde vi inga hamstrar, det var för stora mellanrum mellan gallrerna på buren, så dom flesta rymde.. Jag var ju bara åtta år när jag hade bebbar sist, så det var väl inte så himla seriöst, men nu har jag ju läst på en hel del.. Och om jag skulle få skaffa dvärgisar så skulle jag läsa på en hel del till! ;)

Asa-N
0

Ja man kan aldrig läsa för mycket :o) för det är ju ett stort ansvar man tar på sig när man börjar föda upp djur.

[Katteeen]
0

#11: Det är sant! :)

[Katteeen]
0

Nää, nu måste jag gå och lägga mig om jag ska orka upp till skolan imorrn! ^^           Gonatt! :P

Nicolina
0

Om du skaffar djur med stamtavla kommer intresset vara stort, ofta är efterfrågan större än antalet djur till försälning! Det är jättestor efterfrågan på dvärgar just nu inom SHF, och det finns endast två reggade och två oreggade som håller på med Dvärgar…

[Katteeen]
0

#14; Jo, fast jag tänkte inte börja med nåt jättestort projekt, bara ta nån kull, sen kanske jag börjar med nåt större när jag blir äldre.. :)   

[Katteeen]
0

Jag säger till sen när jag har fått reda på hur det blir ;)

[Katteeen]
0

I nuläget känns det som jag ska köpa två dvärgisar, ta en- möjligtvis två- kullar, och sen inte ta flera kullar utan bara ha dem till kel! Så tror jag att jag gör iallafall.. Om nu mamma går med på hamsterköp så tror jag inte det gör så stor skillnad om jag har en eller två burar på mitt rum.  Åh, det skulle vara så mysigt med bebbar igen! Längtar tills jag får veta svaret, har tänkt på det här så jag blir tokig snart! ^^