Röda ögon fråga
Mimsan har röda ögon, men det ena är mörkare och det andra är ljusare. Hur har det kunnat bli så?

Därför att hon är ngt som kallas för oddeye! Otroligt vackert och mycket ovanligt = )
#1 det är inte ärftligt va ?
Har Mimsan vit päls? Har du sätt att det finns djur som har två olika färger på ögonen? (ena t.ex. blått o andra brunt) - Det kallas för oddeye, Det kan vara så att Mimsan är oddeye. ;), det e inget farligt utan det handlar om gener. Det kanske också kan vara så att hon e blind på ena ögat, och därför e färgen ljusare.
Bilden är på en katt som är oddeye.. ;)
#2 nej oddeye är inte ärftligt såvitt jag hört.

#2 Tror att det kan vara ärftligt… men vet gör jag inte. Hör med Kerstin, hon kansk vet det. Hon har ju haft några oddeye tror jag, bla. en rö. Creme DS oddeye, och barnbarnet till den honan var i exakt samma färg blev också oddeye - det var faktiskt jag som upptänkte det, uppfödaren hade inte sett det = )
#3 Japp, hamstern är oddeye men hos hamstrar uppkommer det när de är just rö. vad jag vet iaf så de får inte blåa eller bruna ögon så som din vackra katt. Hamstern är inte blind heller.

#6 å det låter ju bra att hon inte är blind!
#6 fick inte Lotte en Oddeye i en av sina kullar också för ett tag sedan?

#8 Jo nu när du säger det… var inte det en Dove? Eller Mink kanske… iaf nån "sån" färg! ; )
#9 jo en dove har jag för mig…
#10 Mink, Buselsa här på hif äger den honan om jag minns rätt.
Ah var det en mink…. nå mitt minne är av teflon så :o))