Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 580 ggr
Ofelia66
0

Spara unge efter sin egen uppfödning?

Sitter och funderar på er som håller på med utställningar osv….
spar ni avkommor efter egna era och sedan köper in ett nytt obesläktat djur för Att undvika inavel?
Hur många "led" av egna avkommor har ni?

mocchino
0

Jag har nyss börjat om min uppfödning så jag har endast haft 2 kullar än så länge och jag har 3st kvar från första kullen, igentligen ska bara 2 sparas men den ena har blivit kvar pga sen avtingning.

Nu i den andra kullen vart det inte riktigt nått som jag önskade färgmässigt så där ska inget behållas.

Men jag har så att jag både har plats att behålla plus att jag köper in från annat håll. Och just för att inte få inavel så måste jag ibland omplacera för att inte få plats brist. :)

Så en så länge har jag bara ett led efter mina parningar, det första led som blir MINA sas.. För mamma o pappa är ju några andras om man ser till uppfödarnamnet.. ;P Om du förstår hur jag menar. :)

// Nathalie

[Mariaxx]
0

Jag har nu idag sparat en unge:Dion, efter min egenuppfödda Luffa och min egenuppfödda Fred Astaire, så jag har sparat 2 ledet av mina egna linjer….

Kommer behålla avkomma efter honom med och behövs det senare så tar man in nytt blod.

Men som jag räknat ut så blir det längre fram…

Asa-N
0

Ja jag kommer också att spara o köra vidare på egenuppfödda nu när jag sätter gasen i botten vad det gäller guldar. Gerbiler så har jag nästan bara egenuppfödda.

Nicolina
0

Jag sparar alltid nån avkomma ur min kullar. Försöker låta bli att köpa in så mycket då jag vill hålla mig till mina linjer nu och inte blanda in en massa annat, köper jag in ska det vara besläktat med mina djur. Jag vill inte pyssla men inavel men däremot linjeavel som är en mildare form av inavel. Just nu har jag på några av mina djur flera led bakåt till ursprungsdjuren, dock är flera inte födda hos mig men utav djur från min uppfödning.

Plats och plats, har man en uppfödning som ska gå runt så ska man räkna med att det tar plats och ofta blir det många fler djur än vad man tänkt sig från början. Jag har dessutom svårt att omplacera mina hamstrar så det blir att man har rätt många…

mocchino
0

#4 Jag har oxå svårt att omplacera om enda anledningen är att dom inte kan användas i avel längre så oftast blir det lite fler än vad man räknat med från början.. *thihi* ;P

Om jag omplacerar är det oftast av nån annan anledning än just att dom inte ska användas i avel längre utan då gör jag det för djurets skull.

// Nathalie

Imasy
0

Nicolina = du som kör med linje avel, måste du ha tillstånd till det? på kattsidan och kanske även hundsidan (?) måste man ha tillstånd från respektive förbund tror jag, för att få hålla på med linje avel.

[Mariaxx]
0

#6 Nej, man måste inte ha tillstånd till Linjeavel vad gäller guldar…

Nicolina
0

#6 Nej i hamstervärlden behöver man inte ha tillstånd till det, jag har ju ännu inte kommit så långt heller i min avel utan är fortfarande i startgroparna. Hamstrar är ju inte på lika långa vägar lika känsliga för in/linjeavel som hundar och katter, går inte alls att jämföra dem på den fronten.

Visste för övrigt inte ens att det var så att man behövde tillstånd för att bedriva sån avel i hund och kattvärlden, men mkt bra tycker jag!!