Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1862 ggr
[Mariaxx]
0

Para zoo hamstrar?

Denna tråden är till för er att berätta eran åsikt om att para zoo hamster, varför ni tycker som ni gör. Och kom ihåg: Håll god ton, acceptera att alla har olika åsikter. Detta är en ventilationstråd då det uppenbarligen måste vädras om våra olika åsikter kring zoo avel.

[Mariaxx]
0

Ingen?

[Mariaxx]
0

Jag är emot parning på zoo hamstrar.

Varför?

För att dom ofta bär dolda anlag för sjukdomar som oftast inte syns förrän långt senare. Och för att i regel är hamstrarna grossist uppfödda och massproducerade och oftast typmässigt inte alls passar om man har som mål att föra rasen framåt. Det klagas en hel del att typen på hamstern försämrats nåt fruktansvärt och konstigt vore det väl annars om jag inte reagerade?

Jag vill gärna kunna följa upp mina linjer och det är bra att ha stamtavla för att kunna hålla reda på vad en hamster bär med sig. Oftast när man köper en hamster från uppfödare så har även dom koll på defekter som funnits och på så vis kan man avla på dom friska linjerna.

Att para på djur med okänd bakgrund är en chansning, man kan inte veta alls hur bebisarna blir eller vad dom bär på. Inte heller vet man hur mamman o pappan till dessa zoodjur var då man inte heller kan fråga uppfödaren om deras linjer.

Vad är meningen/målet med att föda upp på zoodjur?

SaraA
0

Min åsikt är att en hamster som man köper från zoo vet man inte mycket om. Man har ingen aning om vad den kan ha med sig för sjukdomar och sånt längre bak som kan vara ärftligt om man sedan avlar på den. Visst, det behöver absolut inte bli dåligt men man vet aldrig. Om man å andra sidan köper en hamster från zoo som från början kommer från en seriös uppfödare så tycker inte jag att det är några problem om man avlar på den om hamstern är frisk för övrigt vill säga. Jag har full förståelse att alla inte är lika intresserade av att få fram "snygga" djur utan tycker att det är kul med avel i sig men då borde man åtminstone veta om att djuret inte bär med sig något som inte är bra om man ska avla.

mandizen-
0

Jag skulle inte köpa en hamster från zoo om jag inte visste var djuret kom ifrån. vet jag att hamstern kommer från uppfödare eller privatperson så fine, men om jag inte har någon aning och inte djuraffären heller, då skulle jag inte riskera. De flesta hamstrar i djuraffärerna är trots allt från grossister och genom att köpa "grossistdjur" så stödjer man ju deras avel…och man har ju hört hur den kan gå till:S

och slutligen: när det ändå finns så många bra uppfödare så tycker jag att valet är gjort.

[Mariaxx]
0

Japp, oavsett mål man har bör då veta vilka linjer som ligger bakåt.

Sara87
0

Jag håller med föregående talare helt å hållet å kommer inte på nåt att tillägga :D Förutom mandizen kanske, jag kan tänka mej att köpa från djuraffär (har ju gjort det 3 ggr förr) men inte i syfte att para.

Ebba-A
0

Som de flesta vet har jag parat zoo-hamstrar. Rexa kommer från privatperson. Jag tycker att det är ok med hobbyparning för att få fram sällskapsdjur. Jag hade Rexa som var så himla kelig, då parade jag henne för att få fram ungar, mer för kul och jag hade  många som ville ha en sällskapshamster.

Värd på Choklad iFokus

[Mariaxx]
0

Man måste väl hålla med om att det är bra att ha koll på generna? Typen kanske inte är hela världen (ävan om jag tar hårt på den) men visst måste väl hälsa och det genetiska vara viktigt oavsett vad?

En grossist uppfödd hamster vet man ju bara kön och färg på…

en privatuppfödd: minst 5 generationer bakåt och mamman och pappan till ens hamster vet man temprament på.

Ebba-A
0

Maria, Självklart är det bra att ha koll på generna.

Värd på Choklad iFokus

E-L-S-A
0

Jag har absolut inga problem med att köpa från djuraffär. Bara den djuraffären är Fäboden. Alla mina hamstrar kommer därifrån, och orolig behöver jag inte vara då de har egen avel av dvärghamstrar. Guldhamstrarna där kommer från uppfödare. Så jag ser inte något problem med att avla då. Inte för att jag skulle göra det, men. Sen kan jag gott hålla med många här att om hamstrarna kommer från grossister skulle jag inte avla! (Om jag nu skulle det) ;)

Asa-N
0

Jag har inget emot att ta en kull på en zoo-hamster om det är för att den har en kalas-päls eller är otroligt bra typad. Det sista är ju sällan eller aldrig zoo-djur, de ser tyvärr ut som trafikkoner :o( men därmed absolut inget sagt om att de funkar utmärkt som sällskap, men inte i avel.

Surprise
0

Jag har parat zoohamster och oftast har jag en tanke bakom. Vilket jag alltid har vid parning. Så jag är inte emot det.

Skulle vara kul att veta vad det är för genetiska sjukdomar ni är rädda att zoohamstrar skall bära?

Linda3046
0

Jag är emot att para Zoo-hamstrar såvida man inte har jättelångt till någon seriös uppfödare eller om det är någon färg som inte finns i "uppfödarvärlden" eller om man haft turen att hitta en riktigt bra typad och/eller pälsad hamster i någon zoobutik.

Jag praktiserar på en djuraffär nu, och de hamstrarna har verkligen hemskt typade. Ser ut som möss både i kroppen och huvvet. De blir säkert bra sällskapsdjur, för bra temperament har de åtminstone (med tanke på att de är lite hanterade).. Men jag tycker att även om man bara avlar för sällskap så kan man ändå välja lite "vackrare" djur. För det är verkligen en sån enorm skillnad på utställningsdjuren och vissa zoo-hamstrar, tycker inte det ska vara så..

gulzebra
0

Tycker att zoo-hamstrar är precis som alla andra djur. Kass avel bakom varesig djuraffären tar in från grossist eller "seriös" uppfödare. Mer eller mindre iaf. Man har ingen aning om vad hamstrarna bär på varken färgmässigt eller hälsomässigt.

Undantaget är typ om hamstern är väldigt bra i övrigt, men då ska aveln skötas av någon som har god erfarenhet av avel och verkligen kan bedöma vad som är ett bra avelsdjur också och inte nån liten hemmablind novis.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ebba-A
0

Jag tycker också att det är upp till var och en att avgöra vad man vill, alla har sin egen åsikt och sitt eget val. Om man vill parra zoo-hamstrar får man göra det, vill man inte så gör man det inte.

Värd på Choklad iFokus

Lecendi
0

ja har avlat på hamstrar som e köpta på zoo utan att haft problem me det.  visst vet man inte om dom bär på några sjukdommar. ja gjorde det i 4 år men nu har ja lagt ner hamster helt och håller bara på me marsvinsuppfödning i dag. tycket det e så synd att dom små söta hmastrarna bara lever i ca 3 år. men ja tycket fortfarnade dom e jätte söta och fina djur. kanske någon gång i framtiden kommer skaffa hamster i gen det vet man ju aldrig.

Lotte
0

Jag håller med #12.. Och har faktiskt samma fråga: Vad är det för genetiska sjukdomar som skulle dyka upp?

Asa-N
0

Genetiska sjukdomar har jag inte hört men väl genetiska defekter och det från flera uppfödare som var uppfödare när jag samlade information för att bli uppfödare.

[Mariaxx]
0

Jag kan ta ett exempel…

En tjej parade sin zoo hamster hona med en hane som hade stamtavla, det som hände var att 3 av ungarna fick en konstig mutation…näst intill hårlösa och tre dubbelt så små som sina syskon. Vita med röda ögon.

Och hanen var sedan innan parad med andra honor, med stamtavla där inget alls inträffade. Även efter fick han bra ungar.

Bevisligen berodde defekten på honan. Dessa tre ungar fick avlivas. 

Så slutsatsen med detta i åtanke så tar jag aldrig en risk att para en zoohamster.

[Mariaxx]
0

Man kan aldrig veta om en mutation eller dylikt ligger bakom honans/hanens linjer om dom saknar stamtavla.

Ebba-A
0

Men om nu t.ex Rexa fick 8 friska ungar är det då någon fara att para henne/hennes ungar igen?

Värd på Choklad iFokus

[Mariaxx]
0

# 21 säkerligen ingen fara, men vill du verkligen para hamster som troligt hade svansknyck? för ni var väl och kollade bebisen med böjd svans?

Är det så att det var svansknyck och inte bruten svans så får man inte avla på dom.

Ebba-A
0

#22 Nej det är Diddi, som har blivit så stor och fin nu :)
Hon ska paras i Mars ungefär, men vi vet inte hane än. Jag har en kompis som vill ha hamster också ;) Och om jag inte får sålt de andra så får jag lämna de i en djuraffär i nyköping :P

Värd på Choklad iFokus

[Katteeen]
0

Jag har avlat på dvärghamstrar från djuraffär flera gånger, och jag märkte då inget fel på ungarna. (Jag var bara 8 år då, och jag kunde inte mycket om avel..)

[Mariaxx]
0

#23 Men om en hona i samma kull hade knyck så bör du inte para någon av dessa i kullen…

gulzebra
0

#21: Konstiga gener kan hoppa över flera generationer innan det syns samtidigt som de generna ibland måste dubblas för att synas så helt säker är man aldrig…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram