Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1001 ggr
[Maria-Gerbiler]
0

Berätta om er första hamsterkull

Hej! :)

Jag skulle tycka att det var jättekul att läsa om hur det var när ni planerade er första hamsterkull. Här är lite frågor ni gärna kan besvara:

Hur gamla var ni? Hade ni läst på mkt om genetik? Använde ni er av hamstrar med stamtavla? Hur gamla var hamstrarna? Varför valde ni att ta en kull? Hade ni köpare redan innan ni fick kullen? Hur många ungar blev det? Var det kul? Var det mkt krävande? :)

Ebba-A
0

Det finns en tråd som heter "En berättelse" som jag har gjort där står det…

Värd på Choklad iFokus

[Maria-Gerbiler]
0

*Putt*

malins_hamstrar
0

Min första hamster köpte jag 2005, det var en normalfärgad "kille" som det senare visade sig att det var en tjej. Jag döpte henne till Madison Scout (en lång historia varför det blev just det namnet), men valde att kalla henne Musse. Hon var nyfiken men otroligt otam. Förstås köpt på djuraffär. Men runt 5 månaders ålder lyckades vi. Hon blev världens goaste hamster! Tack vare henne fann jag en ny vän som också hade en hamster. (en annan historia). Men, vid 1,5års ålder drabbades Musse av en stroke och somnade in i min famn. Nu ligger hon begrav under magnolian i trädgården. Där solen alltid lyser på min lilla guldklimp!

Sara87
0

#3 det skulle handla om din första hamsterkull ;)

Ebba-A
0

Jaha missförstod lite :)

Värd på Choklad iFokus

[Maria-Gerbiler]
0

Haha, jag är säker på att det finns fler folk här som har tagit en kull någon gång. :) Skriv nu, var inte blyga. :P

*putt*

Asa-N
0

Hur gamla var ni? 

Jag var mer än myndig eftersom jag då hade en dotter på 13,5 år.

Hade ni läst på mkt om genetik?

Absolut, pluggade genetik som bara den tills det var dags att göra uppfödarprovet. 

Använde ni er av hamstrar med stamtavla?

Definitivt. 

Hur gamla var hamstrarna?

4 månader. 

Varför valde ni att ta en kull?

För att jag skulle bli uppfödare. 

Hade ni köpare redan innan ni fick kullen?

Delvis ja. 

Hur många ungar blev det?

9 st. 

Var det kul?

Ja absolut. 

Var det mkt krävande? 

Inte "krävande" men ansvarsfullt.

malins_hamstrar
0

Oj, missförstod  visst hela grejjen. Generad

mandizen-
0

min första hamster var en lh sobel hane som hette kotten. Köpte honom från en uppfödare)oreg) när jag var 12 år gammal. Sen dess har intresset vuxit för dom små liven:)

Sara87
0

Putt. Fler som vill berätta?

Bella-R
0

Jag va 15 år, använde mig av guldhamstrar som kom ifrån seriösa uppfödare (dom finns faktiskt här på HiF), mamman hade stamtavla men eftersom jag inte visste så mkt om hur man ordnade stamtavla till ungarna så fick jag hoppa över det. Ungarna blev jätte fina, 9 st levande. Både mamma och pappa hamster va födda på samma dag så dom va precis lika gamla - 5 månader när dom parades. Allt gick jätte bra o va jätte kul, det svåra sen var att hitta tillräckligt många köpare o det va inte lika kul - fick napp på 3 st. (tror jag de va) resten hjälpte en uppfödare mig med att få sålda till en djuraffär (där hon bodde som hon sa va seriös o bra).

O ja, de va väldigt mkt krävande! De e ju inte gratis att ta en kull inte, det gick åt all min månadspeng dom två månaderna jag födde upp dom. Men väldigt roligt va de, o nyttigt :) Man lär sig väldigt mkt. Men som sagt, VÄLDIGT krävande.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Asa-N
0

Ja det är inte gratis att ha vare sig hamstrar eller kullar plus att man måste ta med i beräkningen att inte alla blir sålda direkt.

Bella-R
0

#12 Nejnej.. de e de inte.. man får räkna me att ha flera reserv burar ut ifall att några ungar inte blir sålda direkt + att man kollar så att man verkligen har råd, guldhamstrar kan ju få jätte stora kullar. E man pluggande som jag, så har man ju inte precis ngn lön, o då får man se upp. Jag kunde inte köpa ngt annat än bara mat, spån, extra mat osv åt mina ungar + mamman o dom andra hamstrarna under den tiden. De va väldigt hektiskt. Men det räckte precis, o jag hade tur.

Men väldigt roligt va det, att se hur dom små trollen växte upp. Mkt lärorikt, tkr jag :) När jag blir äldre, utbildat mig o skaffat jobb blir det definitivt en till kull guldhamstrar!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

mandizen-
0

Min första kull tog jag när jag var 12 år. det var en parning mellan en sobel(kotten) och en creme(gertrud).

Jag visst inget om genetik, båda hamstrarna kom från privatpersoner..

det blev 9 i kullen och alla klarade sig.:)