Beundran...
Måste bara få säga att jag beundrar er uppfödare och hur mycket kunskap ni har! Har ju själv läst på lite om avel och det är ju bara toppen av ett isberg! Hur har ni lyckats lära er allt? *ler*
Va gullig du e!!!
Ja d e bara å läsa allt man kommer över å jag själv har lärt mig mycket om färger genom att jämföra olika djur å bilder….
Vill man lära sig genetik lite på grundnivå så har Nathalie Nylén på Triumphs väldans bra sidor på sin hemsida…
Å ja måste säga att jag beundrar er som VILL lära er å e ödmjuka…. å inte har den inställningen att ni kan allt… då får ju våra djur en bättre tillvaro…

ooo vad är det för adress dit? 

Tack! :)
Tack säger jag med!
grunden till att lära sig genetik och allt som rör avel är intresset och passionen, har man inte det så är det svårt att ta in ny information. Jag har läst och sugit åt mig nu i 1 års tid och ännu har jag inte lärt mig allt…
Men det är kul med hamstrar/gerbiler och det är kul att även lära sig mera under tiden.
Och som Marie skrev: Tack själva ni som är intresserade att lära er mera, det är stort plus att man är ödmjuk och lär o lyssnar.
/Maria-sajtvärd
Jag tror inte man blir fullärd någonsin, det händer hela tiden saker som gör att man måste omvärdera förut erhållna kunskaper. Så det gäller att hela tiden ha ett öppet öra :o)
Det går inte att bara läsa till sig heller man lär sig även genom erfarenhet….själv har jag hållt på med uppfödning av olika smådjur sedan 1979 :) och håller med Åsa man blir aldrig fullärd….

Och att FRÅGA är det bästa man kan göra när det gäller avel och genetik! Det finns ju inte så mycket att läsa så att fråga andra kunniga lär man sig massor av = )
Samt att PRAKTISERA också, "man lär sig med tiden" finns det ju ett talesätt som säger och det ligger nått i det… man sammlar ju kunskap hela tiden och som Åsa säger - man blir aldrig fullärd utan det kommer hela tiden nya saker.
Och en viktig sak i detta att man frågar som nico skriver, är att man tar till sig den information man får, då den ofta kommer från oss som hållit på ett tag. Vi säger ju aldrig något för att vara elaka utan det är hamsterns bästa som ligger för våra ögon.
Det är gulligt med guldhamsterbebisar, det vet vi uppfödare mycket väl, men de ska inte avlas fram hur som helst utan man ska vara säker på att det är en "bra" parning man gör. Allt alltså för hamsterns bästa.

Jag håller absolut med er i det ni säger och jag kommer med säkerhet att fråga saker titt som tätt samtidigt som jag kikar in på trådar och försöker snappa upp saker