Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1010 ggr
_BeBe_
0

Para lh & kh?

Jag håller på att läsa diverse böcker och så om hamstrar och däribland om avel. I dag började jag på en ny bok (den är dock några år gammal) och i den stod det att man mycket väl kan para en lh med en kh utan att pälskvaliteten på något sätt försämras. Om jag inte missminner mig har jag läst motsatsen här. Hur är det egentligen?  

(Jag tar dessa faktaböcker med en nypa salt och det är mycket som jag inte alls håller med om, men det är roligt att läsa i alla fall..!)

Asa-N
0

kh/lh-parning ska man vara väldigt restriktiv med och endast använda ytterst sparsamt.

_BeBe_
0

Varför? Är det för att pälsen kan bli sämre eller något helt annat?

Achatina
0

Det är väl så att ungarna blir något mellanting och till slut vet man inte vad det är man har, om det är en korthårig hamster eller långhårig..

[Mariaxx]
0

Det är aldrig bra att hålla på att försämra anlag som vi uppfödare jobbar på att ta fram bättre varianter på. Och ja: Kh och lh är ju två olika hårlag, bättre o hålla sig till kh+kh och lh+lh. Pälskvalitén blir sämre…

Jag har en regel för undantagsparningar:

Para enbart in andra hårlag och färger än dina "färger" om du har ett mål med parningen, t.e.x om du inte hittar en ytterst snygg typ på lh kan du ta in en kh.

Nicolina
0

LH får sämre längd och blir säkert tunnare också.
Kh blir mjukare och får längre strån, även här tunnare och sämre kvalité.

Man vill ju ha pälsen så tjock och tät som möjligt, spänstig och fräsch - inte tunn och fladdrig. Långhårspälsen ska vara mjuk och gosig som en nallebjörns och hanar ska ha en lång kjol över hela rumpan och ryggen - denna kjol försvinner om Kh blandas in. Kh pälsen ska även den vara mkt tät och ha korta hårstrån, stråna ska snabbt falla tillbaka om man drar det mothårs vilket det inte gör om Lh blandas in utan stråna blir för långa och snart har man ett mellanting.

Gör man EN parning så händer säkert inte så mycket, men blandar man hejvilt i ett par generationer har man snart totalt förströda pälsar åt båda hål…

Vet en Lh-uppfödare som tog in en snygg Kh hane och nu säger hon att även om han gav snygga skallar så har hennes Lh-pälskvalité försämrats och då är det bara en hane hon har blandat in, resten av avelsdjuren och linjer bakåt är Lh.

[Mariaxx]
0

Jag menade i alla fall att om man nu vill ta o göra ett undantag så bör ju alltid skälet till det vara bra.

Men här är det ett perfekt exempel som Nico skriver: resultatet i pälsväg kan bli mkt dåligt….

_BeBe_
0

Det är spännande det här! Jag tycker ju förvisso att det låter logiskt att pälsen borde bli sämre om man blandar, typ fifti fifti ju. Men författaren av den här boken menade på att man kan få både långhåriga och korthåriga i en kull på en lh och kh och att pälskvaliteten inte försämras. Sen stod det också att det KAN, typ i undantagsfall, bli så att det blir ett litet "mellanting".

Jag kommer säkert med mer frågor senare ;)

Achatina
0

Böcker, speciellt de från Ica's bokförlag, brukar vara skit. Nu vet jag inte riktigt vartifrån den boken kommer ifrån iofs men ändå.. Låter mer som ett antagande hos författaren. Blir ju ofta 50/50 korthår/långhår på andra djurslag..

Asa-N
0

Ja jag vet bara en enda bok om hamstrar som är riktigt bra och det är Hamster Lopaedia som är helt på engelska. En bok på svenska som finns som är skriven av en Otto ….. innehåller så många fel så det är häpnadsväckande.

Englatassens
0

Jag har hört att om man parar in en bra kh så kan d förbättra pälskvaliten… Men d ska inte ske för ofta!!

MoaL
0

Jag har en hona (Tre-ben) som förmodligen är ganska blandad, för hon har mjuk och fluffig päls som är lite längre än korthår, plus att hon har de där - som jag tycker är så fult - tofsarna bak i rumpan och bakom öronen. Jag klipper alltid bort dem. Däremot älskar jag den övriga pälsen. Inte tycker jag att hennes päls är dålig? Hon är parad med en korthår, och alla hennes ungar blev korthår. Alla hade/har tät och fin päls.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Asa-N
0

#11 det är då en långhårig hona du har, de ska ha tofsar bak och bakom öronen samt att de flesta får en tofs på vardera höften. Långhåriga honor får ingen lång päls som hanarna får utan bara dessa tofsar.

MoaL
0

Jo, men jag tror att hon är utblandad, då hon inte har särskilt lång päls, inte så som jag har sett på era bilder. Hon kommer från djuraffär och är en ganska liten, supermysig tjej. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Asa-N
0

Honorna har inte lång päls även fast de kallas långhåriga :o) det är bara hanarna som har det. Honorna har som jag beskrev här uppe på sin höjd tofsar bak, på höfterna och bakom öronen.

_BeBe_
0

Nej, jag vet att de allra flesta böcker inte är något att gå efter. Jag har iaf inte hittat någon svensk bok ännu som verkar särskilt bra, men som sagt, jag tycker att det är roligt att läsa ialla fall och dessutom får man känna sig lite duktig när man vet mer än författaren om vissa saker *fniss* Jag läser alltså inte böckerna för att ta efter allt som sägs utan bara just för att det är roligt ;)

Englatassens
0

Stort + i kanten för att du läser böcker å vill lära dig mera!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldhamster#Uppt.C3.A4ckten

Här finns oxå en del å läsa!!! Vassego!!!Glad

Bella-R
0

En av mina hamstrar e varken lh elr kh på grund av att hans mamma va lh och pappan kh.. så hans päls e inte sådär jätte fin, utan den e lite som Nicolina beskriver - tunn o fladdrig. Men han e bara för sällskap, så han duger mer än väl. Han e världens underbaraste hamster i mina ögon :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Nicolina
0

Bara för att man parar en Lh med en Kh blir det inte 50/50, utan även här spelar genetiken in. Minns inte nu vilken av hårlagen som var den dominanta, men gissar på att det är Kh vilket betyder att Lh måste finnas på både mamma och pappas sida för att det ska komma Lh i kullen trots att kanske ena förälderna är Lh. Vet inte om det stämmer till 100%, så tro inte på det till 100% ;-)

Lotte tror jag har koll på det där!? Lotte, har du lust att förklara närmare..? = )

[Mariaxx]
0

Eftersom man har hört om lh uppkomma i en kull där föräldrarna är kh båda två så måste väl Lh vara recessivt?

kh har jag aldrig hört uppkommit i en lh+lh parning, så då måste ju kh vara dominant….

Nicolina
0

Tack Maria!
Jag minns aldrig i "vilken ordning" det är = )