Trivs de ihop?
Jag har två vintervita dvärghamsterhonor. De är syskon, nu tre månader gamla, som bor tillsammans i ett 112L akvarium med ca 15-20 cm grävdjup.
På amerikanska forum verkar de flesta överens om att hamstrar bör bo ensamma, oavsett art. Uppfödaren jag köpte av sa att hon aldrig behövt sära på sina hamstrar.
Mina hamstrar verkar ha flertal dispyter om dagen, där de piper åt varandra och den ena hamnar på rygg. Inga skador har skett och de jagar inte varandra. De verkar fortfarande föredra att vara på samma ställe, i samma bo/håla eller sitta brevid varandra.
Är det normalt att de piper ofta? Borde jag eventuellt sära på dem?
Det är vanligt att vintervita dvärghamstrar, som är en typ av rysk dvärghamster, kan bo tillsammans, särskilt om de är syskon och har vuxit upp tillsammans. Men det är också sant att hamstrar generellt är solitära djur och kan ha konflikter när de bor tillsammans.
Det faktum att dina hamstrar har dispyter men inte skadar varandra kan vara ett tecken på att de etablerar en hierarki eller reder ut mindre konflikter. Det är viktigt att observera deras beteende noggrant. Om dispyterna leder till skador eller om de börjar undvika varandra, kan det vara nödvändigt att sära på dem.
Vissa tecken på att du bör överväga att separera dem inkluderar:
- Om de börjar jaga varandra aggressivt.
- Om du ser bitmärken eller andra skador.
- Om en hamster verkar stressad eller undviker den andra.
Det är också viktigt att se till att de har tillräckligt med utrymme och resurser, som mat och vatten, för att minimera konflikter.
Källor:
Observera att olika uppfödare och experter kan ha olika åsikter, och det är viktigt att anpassa råd till dina specifika hamstrar och deras beteende.