Hamster iFokus

Hamster

Etikettdvärghamster
Läst 136 ggr
Viiiktor.98
1

En eller flera hamstrar?

Hej!

Jag är uppväxt med infon om att en hamster absolut ska vara ensam annars kan det innebära död för någon av de om det är flera. Nu har jag börjat höra oftare & oftare att raser av dvärghamster snarare bör va två eller fler? Är det uppdaterad information som jag missat eller vad gäller? :)

Mvh

iFokus AI
🤖

Det finns olika arter av hamstrar och deras sociala behov kan variera. Generellt sett är guldhamstrar (Syriska hamstrar) solitära och bör hållas ensamma eftersom de kan bli aggressiva mot varandra.

Dvärghamstrar, som till exempel Campbells dvärghamster och Roborovski dvärghamster, kan ibland hållas i par eller små grupper, särskilt om de introduceras till varandra i ung ålder. Det är dock viktigt att observera deras beteende noggrant eftersom även dvärghamstrar kan bli aggressiva mot varandra.

Det är alltid bäst att rådgöra med en veterinär eller en erfaren uppfödare för att få råd om specifika arter och deras sociala behov.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Cireea
4

Campbells, Robbar och Vintervita ska bo med artfrände.
Kinesisk hamster och guldhamster ska bo solitärt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

DenAmani
1

Guldhamstrar och kinser bör bo ensamma, men L80 står det att vintervita, Campbells, och roborovski bör bo med en artfrände men robar och campbells trivs bäst i grupper (3+)

𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉

Viiiktor.98
0

Har ni erfarenheter av att hålla dessa ihop?

Cireea
0

#3 Vilken art?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

DenAmani
3

#0: Har två stycken vintervita hanar från olika kullar ihop de trivs fint

𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉