Hamstern är ilsken
Hej!
Jag fick för några veckor sedan hem två dvärghamstrar (campbells) till mig. Det är andra gången jag har hamster, har tidigare haft en guldhamster.
Den ena hamstern verkar ha lite lugnare temperament, i alla fall gentemot människor. Men båda av dem verkar vara lite skraja och biter mig gärna om de inte är på humör. Den andra är dock "värre" och kan nästan jaga runt efter mig när jag är nere i buren och grejar just för att försöka bita mig och troligtvis markera. Jag har lite svårt att veta om det är på grund av revir, eller för att han är rädd och vill markera. Han blir också väldigt uppjagad, springer runt i buren och grejar när han märker att jag är nära och har också stundvis "skallrat tänder". Jag har haft vissa stunder där han kan sniffa kring mina händer och tar mat ur dem osv, utan att bitas, men de är mer undantag än regel.
Medan jag inte har haft dem länge (inne på 3e veckan) så undrar jag hur jag borde bete mig när han blir så ilsk? Är de smartast att låta han vara, och lämna buren, eller fortsätta ha kvar händerna för att visa att jag inte är farlig? Borde jag satsa på att lära känna han främst utanför buren i rasthagen, för Att undvika att han vill markera om revir? Är de mest en tidsfråga innan han lugnar ner sig? Känns som de går 1 steg fram 2 steg bak ibland.
Det är inte ovanligt att hamstrar, särskilt dvärghamstrar, kan vara lite mer aggressiva eller rädda i början när de flyttar till ett nytt hem. Här är några tips som kan hjälpa dig att hantera din hamsters beteende:
Ge dem tid: Det kan ta tid för hamstrar att vänja sig vid sin nya miljö och känna sig trygga. Fortsätt att ge dem tid och utrymme att anpassa sig.
Minimera stress: Försök att minimera stressfaktorer i deras miljö, som höga ljud eller plötsliga rörelser.
Använd positiva förstärkningar: Erbjud mat eller godbitar från din hand för att skapa positiva associationer med dig.
Hantera dem försiktigt: När du hanterar hamstrarna, gör det försiktigt och lugnt. Undvik att jaga dem runt buren, vilket kan öka deras stress.
Utforska utanför buren: Du kan prova att låta dem utforska utanför buren i en säker rasthage. Detta kan hjälpa dem att känna sig mindre revirskyddande.
Observera deras kroppsspråk: Om din hamster visar tecken på stress eller aggression, som att skallra tänder, är det bäst att ge dem lite utrymme.
Tålamod: Det kan ta tid för hamstrar att bygga upp förtroende, så ha tålamod och fortsätt att arbeta med dem.
Om beteendet fortsätter eller förvärras, kan det vara bra att konsultera en veterinär eller en erfaren hamsterägare för ytterligare råd.
Källor:
Beter sig hamstern på samma sätt utanför buren? Om nej så handlar det om att revir. Vanligt bland dvärghamstrar att dom kan bitas i buren för att markera revir medan dom är lugna och fina utanför.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har bara hunnit ha de utanför buren några gånger och då är de oftast så intresserade av allt annat att de inte bryr sig om mig. Men han har bitit mig vid ett tillfälle. Dock tycker jag att han har varit lite mindre bitsk nu under veckan, så jag tror att det bara handlar om att ge honom lite tid. Men såklart inte omöjligt att han är lite beskyddande om sitt revir. Tror det kommer visa sig med tiden!