Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 813 ggr
[PixelMollan]
0

Byta i buren med ungar

Hej

Mina ungar är nu 12 dygn gamla. De springer ut till matskålen/maten i spånet och äter av det och är allmännt "aktiva".
Är det för tidigt att byta i buren nu (behålla själva bomaterialet som dom alltid sovit i)? Bottenmaterialet börjar lukta skunk :( Skruttan har typ spillt ut både vatten, bajs o kiss i hela buren under de senaste två veckorna.

/Malin

Asa-N
0

Stoppa över dem i en pet-box tillsammans med mamma eller i en ren hink eller låda som har höga kanter, sedan är det bara att städa buren. Det är inga problem när de är så pass gamla.

[PixelMollan]
0

Okej :) Tänkte de oxå, men bäst o höra sej för endå! :) Tackar

Nicolina
0

Nä, sära på mor och barn annars kan mamman bli orolig om ungarna är på fel ställe. är de i varsin bunke märker hon ingenting.

Ham-Madam
0

när jag byter hos mor å barn så tar jag först lite av det gammla bo materialet å lägger i en box,flyttar sej över barn å mor.

gör rent buren å flyttar sen över dem igen å låter det gammla bomaterialet få följa med över då har de en hörna som luktar deras.

Asa-N
0

#4 precis, jag gör likadant men glömde skriva det :O)

[Mariaxx]
0

Jag tar ut mamma hamster i en egen transport, lägger över bebisarna i en glassbytta med lock eller en petbox efter mamman är ute ur buren. Sedan gör jag rent, lägger över bebbarna och pappret dom haft innan i det hörn dom varit i innan och tar sist tillbaka honan i buren. Som Nico säger så blir nog mamma hamster mera orolig av att ungarna flyttas…..

[PixelMollan]
0

Såja. Då va de gjort.
Gjorde såhär: Tog en hink, tog ut skruttan och ungarna till hinken, tog bomaterialet till hinken, städade buren. La tbx bomaterialet och alla grejer, la tbx ungarna och skruttan.
Det gick hur bra som hellst. Nu bäddar hon igen ;P

[PixelMollan]
0

Ungarna kryper lite överallt bara :S men men xD