Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterallmänthantering
Läst 69 ggr
Mary_78
0

Hantering av ny hamster

Hej!
Fick vår hamster för 1 vecka sen, är väldigt snäll men hur ska man närma sig den? Vi håller handen nere och hon luktar på den, hon tar ibland godsaker från handen. Jag har inte riktigt velat lyfta upp henne, har gjort det 2 ggr och hon verkar ok med det men vill inte tvinga henne. Själva lyftandet tycker jag är svårast om hon skulle bita, automatiskt drar man ju undan handen.
Tar gärna emot era erfarenheter 🙂

• Redigerat 2025-03-17 07:33 av Cireea
Hamsterplamster
0

Att hon redan tar godis från handen bådar ju gott, du kan börja med att Långsamt lyfta på handen lite mer varje dag så att hon vänjs vid känslan av att bli lyft, jag vet ju inte hur mycket hon har hanterats innan så det är lite svårt att komma med tips

Du kan även lyfta ut henne med en liten burk

"A life without hamsters is possible but pointless"

Cireea
1

Först och främst: är hamstern från en seriös uppfödare?
Om den är det så bör du fortsätta hanteringen enligt uppfödarens instruktioner. Hamstrar från uppfödare är hanterade dagligen och då behöver man fortsätta med det, annars måste man backa i processen och börja om.

Är hamstern från köksavel eller djuraffär kan det vara svårare att egentligen ge konkreta råd då deras mentalitet kan vara lite "all over the place" - vissa kan man hantera snabbt medan andra behöver extremt mycket tid för att ens våga sig fram. Beror helt på gener och bakgrund. Där får man testa sig fram och se var i processen man hamnar för att sedan ta det därifrån.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck