Dräktig Guldhamster?
Hej, har aldrig skrivit här förut. Hoppas att det är okej, ifall något är fel är det bara att säga till, vill verkligen inte skapa problem, vill bara ha lite hjälp.
Men som sagt, ifall något inte är rätt så ändrar jag. 🙂
Iallafall till saken…
Jag och min familj har två guldhamstrar, de är mitt väldigt stora intresse.
Den ena är en hona, My som är cremefärgad (bö) och KH (tror hon är creme och BÖ, jag är lite osäker). Hon är 7 månader och världens härligaste och mysigaste! 😊
Min andra, en hane vid namn Ivar är sobel, SÖ och LH. Han är också väldigt snäll och fin. Nu är han cirka tre månader.
Båda kommer ifrån uppfödare men har skickats till PÅLITLIGA djuraffärer. (Jag vet vad ni tänker och jag tänker detsamma, nej det finns kanske inga pålitliga djuraffärer, men dessa hamstrar kommer ifrån seriösa uppfödare (inte grossister eller oseriösa uppfödare) som inte haft något annat val än att lämna de till en djuraffär. De har också många andra djur som exotiska, jag har talat med personalen och de kan och vet vad de gör)
Iallafall är dessa hamstrar helt friska och jättefina!!
Dessa bor i helt enskilda rum och träffas inte i vanliga fall, förutom när oturligt vis båda lyckades rymma till samma rum. Vi har nu säkrat båda burarna, kollat igenom alla efter sår eller skorpor. Men det finns inget, men om jag räknat rätt var honan brunstig.
Detta var för två veckor sedan under måndag/tisdag.
Nu är jag orolig att de just parade sig, jag har inte märkt någon skillnad på honan, hon beter sig likadant och är samma gosiga. Hon har ökat lite i vikt, när man tar henne runt magen är den lite rund, vet inte om det varit så innan eller att jag tänker på det extra mycket nu.
Men hon kan vara dräktig och ungarna är då beräknade i mellandagarna, ifall hon nu är dräktig.
Men jag har några frågor ifall hon nu skulle vara dräktig.
1.Finns det något sätt som ni anser är bra och pålitligt för att se om hon är dräktig? Det finns många olika sätt, men kan ni ge exempel på hur era honor betett sig.
- Bör jag ta henne till veterinär? Det är inget fel med henne vad jag kan se, men för att vara på säkra sidan. Hon har inga sår eller skador efter träffen.
Vill bara förtydliga att hanen också bettet sig normalt och är samla gamla goa gubbe. Han har inte heller några skador eller sår, och tro mig de har inspekterats noga!
Ifall tanken om sjukdomar som skulle ha spridits är jag väldigt säker att det inte har det, de är friska och har inga defekter dessutom har det suttit i "karantän".
Ifall hon nu är dräktig har jag fler frågor, men jag och min familj (mina föräldrar är också villiga att ta en kull och bär ansvaret tillsammans med mig) är förberedda ifall och har isåfall hittat ägare som vi känner och vet som är väna om djur och respekterar dem.
Jag och min familj vet att detta är mycket ansvar, men vi är redo ifall detta ansvaret behöver tas. Om det redan är försent finns det inget annat att göra än att förbereda sig, eller?
Tacksam på förhand och för alla svar!
Förlåt ifall något blev fel, jag vill bara att min gosa ska få det bästa möjliga 🩷
Zickabolay är mitt land.
Dit tar jag vägen när allt bara blir för jobbigt. Och när man bara vill försvinna.
Men ibland önskar man, att landet existerade på riktigt.

Det enda du kan göra är att vänta och se. Samt ge honan näringsrik mat under tiden. Några dagar innan beräknad födsel städar du buren, ger massa bomaterial samt tar ut hjulet.
Vissa ser dräktiga ut men luras. Vissa ser inte dräktiga ut alls men det dyker ändå upp små. Men om det dyker upp bebisbulor framöver så är ju chansen ganska stor. Det är ju bara 2 veckor kvar så snart vet du ändå. Bara att ha koll och se till att eventuella mamman har det bra.
För att först svara på dina frågor:
Det finns ingen anledning att ta hamstern till veterinären. Avvakta hemma och se vad som händer. Eftersom det gått 2 veckor så handlar det om ett par dagar max innan det skulle dyka upp bebisar.
Sen angående första delen av ditt inlägg. Alla hamstrar är fina, det betyder inte att dom nödvändigtvis är bra avelsdjur för det. Det ligger så mycket mer bakom än att djuren till synes är friska, det kan finnas en hel hög med genetiska defekter som du inte har någon aning om men som kommer till uttryck först när det kommer avkommor från en eller båda individerna. Det är därför stamtavlor är så viktigt då man genom dessa kan söka upp djuren i en stambok och därigenom få viktig information om djuren och linjerna dom kommer ifrån.
Det finns INGEN seriös uppfödare som skulle skicka sina djur till en affär. Ingen som helst faktiskt. För en etisk och seriös uppfödare är uppföljning av varje kull extremt viktigt, så att tappa den möjligheten genom att sälja till en butik där dom har noll koll på vem som köper vore förödande för aveln.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ingen seriös uppfödare ger sina djur till zoo butik. Och om det var en vettig uppfödare hade du fått stamtavlor reggade i nån av föreningarna. Samt fått veta vem uppfödaren var så du kunde hålla kontakt med denne om något dyker upp.
BÖ, brunörad creme är inte en creme utan caramel. Behöver inte skriva SÖ sobel. Alla soblar är svartögda.
Kanske misstolkar texten.
"Detta var för två veckor sedan under måndag/tisdag." Om hon blev tjuvparad för två veckor sedan lär du kunna se det när du skrev inlägget. Då borde hon ha börjat boa rätt ordentligt oavsett om hon visat tydlig bebis bula på magen eller inte. De går dräktiga i ca 16 dygn. Så det borde inte vara mellandagarna om det gått 2 veckor när du skrev inlägget den 14de. Isf borde hon fått dom nu denna vecka.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2024-12-19 23:24 av zickan