Berikning
Berikning är en av de viktigaste delarna i hamstervård. Men många vet inte hur eller vad berikning är så här kommer en tråd på hur du kan göra din hamsters liv lite mer intressant.
Vad är berikning?
Berikning är att ge sitt djur ett störe urval av betendemöjligheter och stimulering.
1. Mer spån
Det är bevisat att hamstar tuggar mycket midre på buren om den har minst 20cm spån ÖVER HELA BUREN många har mycket spån på ett ställe men det stoppar dem från att bygga gångar under hela buren. Även om din hamster inte gillar att gräva kan den ändra på sig och spånet bör behållas.
2.Sprays
Sprays är torkade fröer som sitter kvar på stammen. Deta gör så att hamstren måste jobba lite för matten och plocka som de gör i naturen. Du oftast hitta desa i fågelsektionen men du kan hitta en större varation på internet.
Några säckra sprays är:
(Det finns fler deta är de jag kan i huvudet)
Gul hirs
Pärl hirs
Svart sorghum
Röd sorghum
Vit sorghum
Lin
Havre
3. Olika textuer
Sätt i lite grenar (måste vara av säkert träslag och inte för höga). Avänd två olika spån, sätt i lite stenar (tvätta stenarna innan). Detta hjälper även med nagelvård.
4. Bo med artfrände (endast dvärghamstar)
Dvärghamstar bör alltid bo med en artfrände så länge de trivs tillsammans men ja det är väldigt stimulerande för en dvärghamster att bo med en kompis.
5. Bordombreakers
Jag aktivt jobbar på en tråd om detta men bordombreakers är som små leksaker för dinna hamstar. Jag lännkar tråden när den är klar.
"A life without hamsters is possible but pointless"
- Redigerat 2024-11-16 20:39 av Hamsterplamster