Djuraffär hamstrar (trigger varning: sjuk-hamster (inga bilder)
Detta är en varning till alla som tänker “jag räddar hamstern genom att köpa den från djuraffären” Han var knappt ett par månader gammal han hade “Brakycefala“ (skalen miss formas de har ett plattare ansikte och har svårt att andas: många hundraser för det: mopsar, bulldogs, persiska katter) vilket fick honom att ha mycket problem och han levde inte länge.
Jag ber er skaffa hamstrar från en bra uppfödare eller någon som redan har köpt en genom att gå till en djuraffär öppnar ni bara plats för en till grossist hamster att få samma hemska öde. Och om ni har en hamster med brakycefala gener avla inte på den.
𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉
Tyvärr så är det du skriver bara alltför sant. Jag har av den anledningen valt att enbart handla mina djurtillbehör i affärer som inte säljer levande djur. Kan nämna att några av butikerna som tidigare sålde levande djur har slutat med det och verkar ha mer kunder nu än när de sålde djur (iaf när jag är i butiken)..
Hoppas att det i framtiden kommer vara så att om någon går in i en butik och säger att jag skulle vilja köpa en hamster/mus/kanin eller vad man nu vill ha att de hjälper till med bra tillbehör och visar hur man kan komma i kontakt med en uppfödare..
#1: Många butiker säljer inte levande djur längre (tack gud) men ända säljer dem olämpliga saker
𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉
#2: Just därför valde jag att skriva ordet "bra" med kursiv stil. För det är just bra tillbehör jag önskar att de skulle sälja.. :)