får man mixa

Får får man ju såklart men sen är det inte alltid man rekomenderar det pga att du kan få hamstrar som är dåligt långhåriga lr dom som är dåligt korthår, och ibland såna man inte riktigt vet vad dom är..
Men får får du ju om du vill, men som sagt det rekomenderas inte om man inte vill ha ut nått väldigt speciellt av parningen tex en färg som inte finns på korthår lr nått sånt.. :)
// Nathalie

#1okej tack så mycket :D
Ja man ska vara väldigt återhållsam med att para kh me lh och bara göra det i undantagsfall som mocchino skrev här uppe, någon särskild färg eller dylikt.

#3 okej tack så mycket

har bestämt mig skall göra välden bummaset beslut jag skall köppa en kort hårig hanne och para med min långhåriga hona hata mig men jag har tyvärr inget annat val :(
Det finns alltid val men den första frågan du ska ställa dig är varför du måste para din hona??
Nästa fråga du ska ställa är vad har din hona för färg? Det är avgörande för vad du ska ha för färg på hanen.
Tredje frågan är vad du kan om genetiiken? Vad blir det för färger efter parningen? Du kan inte bara titta på vad mamman och pappan har för färg, du måste titta vad de är bärare av för färger också.
Återigen, det är inte bara att sätta ihop en hona och en hane, det är en del arbete bakom det.
Val har du alltid.

Om du inte redan har en hane är det väl lättare att hitta en långhårig hane än en korthårig?! Iaf vad jag förstått från dom som faktiskt vill hålla på med korthårsavel.. :)
// Nathalie
Sedan uppkommer frågor jag ställt innan till andra: Måste man ta en kull för att man har en hona? och är din hona från zoo eller uppfödare? Har din hona rätt ålder och en bra kondition?
Sedan: kan du lite genetik och grundläggande? För att para två hamstrar är det bra att veta hur lång tid en hona går dräktig, vilka färger som går bra, hårlaget om det går ihop med den tilltänkta partnern. Vad är INTE bra att para?
Ja, att para sin hona kräver omsorg, kunnande och ett stort ansvar.
Man ska aldrig ha bråttom att ta beslut om parning eller valet av hane, detta är sånt man bör överväga noga innan.
då det finns fler lh än kh så borde det ju vara lättare att hitta en lh hane.
vill du inte köpa en hane så annonsera om att få låna en i passande färg.
hur mkt vet du om din hona?
har hon bara lh i sin släkt då är det bästa att satsa på en lh hane.
har hon en kh förälder då kan det gå vägen med en kh hane.
det bästa är att inte mixa de två hårlagen.

tur var åkte jag inte i väg och köppte en kh för malin hade läst vad jag skrev tur det för i dag köppte jag en lh i cremé där malin jobba :D han är jätte söt :D
stor händelse!!!
åkte till lund köppte handduk som jag skulle ha i väskan så han intwe skulle frysa köppte han åkte hem med buss när jag har bytat buss (till den som stannar hos mig) precis satt mig ner och det kommer något krypande ur väskan :O han hadde gnagat sig ur kartongen och väskan var litta öppen för luft där komma han upp som ingenting.
tur hade jag min kusin med mig så hon öppna väskan helt så jag kunde stoppa ner han och lägga handuken över och stänga väskan helt tur tog det knapt 10 min hem :O men det bästa är att han mår bra !!!!
Vad har din hona för färg?
Nackdelen med att para zoo-djur är att du vet ej vad som finns bakåt vare sig i färg eller ev defekter vilket är viktigt när man ska para.

jag måste tacka för allt ni skrivit har värkligen tänkt på det innan
måste få säga i malmö är det mäst vanligt men kh här är knappt några lh det är lilla skåne :P
tack än än gång // elle

# 13 hon är cremé
Om det är hon på den iofs suddiga bilden i första inlägget så ser det ut som hon har kindteckningar, det har inte creme, samt att den på den bilden ser bandad ut.

# 16 hon är vit också är inte sp bra på färger vet bara att man inte skall blanda :S
Har hon mörkare liksom markeringar vid kindpåsarna upp mot baksidan av öronen?
Men då är hon åtminstone bandat och det är alltså dominant.
ser ut att kunna vara r.ö rost/cinnamon eftersom bilden är suddig….har du bättre bild?
nu när jag kikat på ditt fotoalbum är jag ganska säker på min gissning ovan…och så är hon ju syster till Skruttan…
kindteckningar har hon det syns så creme är hon inte.
räknar du genetiken mellan hanen å honan så kan du på ett ungefär få fram vilka färger ungarna i kullen kan få.
kul att räkna sånt

Ja han är creme. Men innan man börjar avla så ska man lära sig det grundläggande om genetiken i alla fall, det är levande varelser. Det är inte bara att para 2 hamstrar för att de är söta.

nä det vet jag det med letar faxta och har en bok om det med

Jag tycker nästan hanen ser mer gul ut än creme.. Iaf om man kollar just på huvudet.. Men det kanske bara är bilden?!
// Nathalie
Jag är benägen att hålla med dig mocchino…. nu när jag tittar igen så är han lite för gul för creme på bilden….