Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 86 ggr
Amjsm
0

Göra hamster tam

Vi har köpt en hamster från uppfödare. Hon var hanterad när vi köpte henne och vi fick rådet att fortsätta hantera henne (ta upp henne osv) men jag upplevde henne väldigt rädd och tillbakadragen även efter de första 24h så jag sa till dottern att låta henne vara. Fick sedan råd igen att bara ta upp henne och hålla henne så jag bibehåller det hon lyckats blivit tam hos uppfödaren.
När jag tog upp henne så flög hon ur min hand och tillbaka till buren, jag blev jätterädd och har sedan inte plockat upp henne mer.
Jag har suttit med handen i buren och pratat i telefonen mycket bredvid buren och min dotter har lagt handen i buren med mat i. Nu sen igår börjar hamstern komma fram och vågar ta mat från handen. Idag la hon tassen på min dotter hand och luktade på den.
Känns som jättestora framsteg för oss haha, men har jag gjort helt fel? Ska jag bara plocka upp henne fast hon visar att hon inte vill? Kan det vara separationen från kullen som gjort henne mer ängslig?

Cireea
3

Alla hamstrar hanterar en flytt olika, vissa bryr sig inte det minsta medan andra kan tycka det är väldigt jobbigt.

Jag råder alltid mina köpare att fortsätta med hanteringen, man ska inte tvinga sig på hamstern såklart men redan samma dag uppmuntrar jag till att man ska prata, röra runt i buren, låta hamstern hälsa och gärna att man plocka lite med hamstern. Behöver inte vara höga lyft, någon centimeter från bottenmaterialet i ett par sekunder är tillräckligt i början.

Men om ni hittat ett sätt som fungerar för er så är det toppen och då fortsätter ni med det.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck