gråbo växt
Sitter och samlar en lista på vad jag ska ut och börja skörda samt torka till djuren. Förr torkade jag gråbo, men slutade efter att en kompis som håller på med lite knasiga saker berättade lite mer om vad den används till.
Men nu har vi massa gråbo här på området och överväger plocka in ändå. Men hur farligt är gråbo och hur mycket vågar man ge till hamster?
Ser det återkommer ofta i listor som en hamster kan äta.
De min kompis "häxa" sade att det innehåller giftiga ämne/drog som heter tujon. Och det är en viktig del i ingridiensen av absint sprit som i sig kan ge missbrukare blindhet och sinnesjuka därav förbjudet i vissa länder.
De som gör te på det är varnade att dricka max 2-3 koppar om dagen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#0: Off topic. Jag kan inte mycket om hamstersäkra Växter, men desto mer om absint. 😄💚
Låter som häxan behöver läsa upp sina kunskaper om absint och tujon.
De där myterna om absintens/tujonets effekter har motbevisats i en rad studier och absint-förbudet är idag släppt i stort sett i alla länder där alkohol är tillåtet.
Dricker man överdrivet av modern absint kommer alkoholen ge mycket mer skada på kroppen än tujonet. Tujon finns också i andra malörter, salvia, renfana och en.
Hoppas någon annan kan ge råd om mängden gråbo som är okej till de små pälsbollarna.
// Harley
Det går att ge våra små utan problem, som med allt annat bör man ge med måtta.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck