Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamstercampbellsträning
Läst 106 ggr
Biffenshamstery
0

Hamster som bits

Jag köpte 2 hamster ungar från en uppfödare och på köpet fick jag hamster ungarnas mormor. Mormor är snäll mot ungarna och tar hand om dom osv, men hon bits. Hon bets också i sitt förra hem, men uppfödaren sa att detta beetende kanske ändras nu när hon har flyttat. Har fortfarande matat henne från handen/ hanterat henne trots att hon bits. Ser faktiskt lite framsteg då hon inte längre bits lika mycket, förr bets hon när man hade mat i handen och när hon skulle komma fram och lukta på en. Nu kan jag mata henne/ komma fram utan att hon bits, men ibland nyps det till endå.
Har någon tips på hur jag kan göra??

Crucio
1

Vad är det för art på hamstrarna? Det är bara att fortsätta träna med henne, ha handen i närheten av henne, mata henne o.s.v. så att hon vänjer sig vid handen och associerar den med positiva saker.

Det att en uppfödare har hamstrar som bits och dessutom avlar på dem visar dock att det inte är en seriös eller kompetent uppfödare, och att hon sedan dessutom säljer dem säger mycket. Temperament ska vara nr ett i avel, en seriös uppfödare skulle inte drömma om att ta ungar på en hamster som bits.

Sajtvärd på Skrivlust

Cireea
1

Biter hamstern bara i buren? Låter nämligen som att hon vaktar sitt revir.
Om det är så att hon bara bits i buren skulle jag rekommendera att du använder en "hiss" (exempelvis en kopp) för att lyfta ut hamstern och sedan hantera utanför buren.

#1 Jag håller helt med i det du skriver, jag vill dock bara poängtera att exempelvis Campbells kan vara rädda om sitt revir och kan då bitas för att skydda reviret. Det handlar inte om dåliga gener eller aggressiva djur på något sätt utan om en naturlig instinkt som man ska respektera.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck