Att läsa på innan avel.
Var en på Facebook som ville avla på sin dvärghamster. Frågade henne vilken art. Fick till svar att hon inte visste att det fanns olika arter. Hon trodde att alla dvärghamstrar var samma.
Ytterligare ett fall där folk inte läser på. Så snälla läs på innan ni avlar/tar en kull.
Så mycket som kan hända och det kan kosta många tusen i veterinärkostnader om något händer. Sen kan man inte alltid ta sig till en veterinär på natten så då måste man kunna avliva själv på ett så lite "plågsamt" sätt som möjligt. Nu menar jag inte kasta in i väggen utan mer seriöst och lugnt.
Får du inte alla sålda så kan det bli många burar.
Vissa tror att kan de föda upp ett djurslag så kan de föda upp andra djurslag. Men så enkelt är det inte. Det kan skilja sig mycket.
Känner en som trodde att alla hamstrar var raser och ville avla sin kompis dvärghamster med min guldhamster. Tog en stund att förklara.
Så återigen läs på om både grundläggande information och avel innan du tar en kull.
Mvh
Mig
Jättebra och viktig påminnelse.
Alldeles för ofta dyker det upp dom som vill ta kull(ar) utan att ha någon djupare förståelse för vad dom egentligen ger sig in på och allvaret i att avla. Bara för att hamstrar lever kort tid och är små djur så är deras liv inte mindre värt för det. Något många tycks glömma bort eller rent av strunta i.
"min hamster är så snäll och fin" - ett vanligt argument för att sätta en kull till världen. Alla hamstrar är fina och att djuret är snällt är verkligen ingen merit som per automatik gör dom till ett bra avelsdjur. Alla hamstrar som avlas på ska vara "snälla" - dvs ett stabilt och gott temperament. Det är inget man ska avla fram, ha som mål eller som en merit. Det är en grundsten och en självklarhet att djur man avlar på är trevliga individer, annars är det rätt poänglöst.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Detta är jättebra att uppmärksamma så bra artikel😊