Starta egen uppfödning?
Hej! Jag har länge velat starta en egen hamsteruppfödning och har planerat i några månader nu.
Jag kan svara på era frågor i utbyte mot att ni svarar på mina frågor.
Frågor:
Om mamman dör eller inte vill ta hand om sina ungar, kan jag ge dem kattmjölk-ersättning och isåfall hur ofta?
Vad är ett bra namn man kan ge till en uppfödning?
Är det bäst att fokusera på lång eller korthåriga hamstrar?
Vilka teckningar är bäst att avla med?
(Allt detta gäller då guldisar)
Väldigt tacksam för snabba svar!!!
1) katter och hamstrar är olika arter och har således olika näringsbehov. Jag skulle inte på rak arm rekomendera detta utan leta efter artriktig ersättning.
2)Namnet bör mena något för dig. hade jag valt ett namn hade det kanske varit Viktor, efter min avlidna pappa.
3) lång eller korthåriog samt teckningar är ju det minst viktiga i ett avelssamanhang. Du måste ju först se till att de är lämpliga att avla på så den kosmetiska delen kan du skita i för stunden.
Frågor:
`1)Hur många års erfarenhete av hamstrar har du?
2)Vad vill du avla på/vilka mål har du?
3) Vart tänkte du skaffa dina avelsdjur från?
4) har du en handledare, mer erfaren avlare, som kan hjälpa dig?
5) VARFÖR vill du avla?
6) Vilka planer har du för när du inte blir av med ungarna? (det är nog mer en fråga om när än om det händer)
1) Ja, det kan man. Mängd och hur ofta beror helt på hur gamla ungarna är. Är dom yngre än en vecka så är det sällan du har en chans att hålla dom vid liv.
När min hona dog matade jag bebisarna varannan time, dygnet runt. Det var riktigt tufft för psyket för man hann verkligen inte få någon ordentlig sömn. Har man dessutom åtaganden som gör att man inte kan ha med sig ungarna överallt är det dömt att misslyckas då dom behöver vård och omsorg ofta som små.
2) Vad du vill ha för prefix är upp till dig.
3-4) Val av teckningar, färger och hårlag är helt upp till den som avlar. Vissa fokuserar inte på någon speciell teckning eller hårlag utan har andra punkter dom fokuserar på. Det finns inget som är bättre, det är helt upp till uppfödaren.
Frågor från mig (#1 har redan tagit upp många bra):
1) Hur ser din grundläggande kunskap ut gällande genetik?
2) Är du medlem i någon förening? Om nej, planerar du att bli medlem?
3) Kommer du registrera avkommorna?
4) Vad är ditt mål med en eventuell uppfödning?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1:
1)typ 3 år
2)Mitt mål är att få fram snälla och vackra guldhamstrar som jag kan använda för fortsatt avel (bara typ 1 ibland per kull kommer jag ta själv) och som jag kan gå med till utställningar.
3)En uppfödare, vet inte vilken än men tar gärna emot förslag.
4)Nej jag vet inte vilka som kan vara det.
5)Jag vill avla fram snälla och tama hamstrar som också är fina.
6)Jag behåller dem tills de blir sålda.
#2:
1)Vet ej så mycket men jag vet olika teckningar och att om man bara färgar bandade med bandade så blir den vita färgen i mitten bara större och större.
2)Jag planerar att bli medlem.
3) Ja, jag tror det.
4) Samma som jag skrev på fråga nummer två högst upp.
#3 Du verkar ha en lång väg kvar innan du ens ska fundera på att sätta en kull till världen. I all välmening så bör du läsa på ordentligt om avel och vad det faktiskt innebär att vara en uppfödare. Det är ett enormt ansvar att ta på sig och inget man ska ta lätt på.
Du behöver mer kunskap, man kommer inte kunna allt men grundläggande genetik är väldigt viktig för att man ens ska fundera på att para två djur. Vilka färger får paras? Vilka bör inte paras? Vilka gener är recessiva och vad är dominant? Vad är genotyp och fenotyp? Finns det letala gener, vilka är dessa och hur kan man undvika dom?
Snälla och fina hamstrar i alla ära, men en avelsplan måste gå betydligt djupare än så. Alla hamstrar är fina och "snäll" - vad innebär det egentligen? Är ett snällt djur ett tillräckligt bra djur för att avla på?
Du säger att du ska köpa dina avelsdjur från en uppfödare och vill ha tips från vem du kan köpa av. Detta är fel väg att gå, det är du som måste sätta dig in i olika uppfödares avel och avgöra var du vill köpa dina avelsdjur. Dels måste deras färgkategorier stämma överens med det man själv avlar på men sedan bör man välja uppfödare utifrån sina egna preferenser.
Jag menar inte att slå hål på din dröm om att bli uppfödare - du kan fortfarande bli det. Men börja i rätt ände med att läsa på, gå på några utställningar för att bredda din kunskap och förståelse, läs på igen och igen och igen. Kika runt hos olika uppfödare på deras målsättningar och tankar kring avel, hitta någon som du känner har värderingar som stämmer överens med dina och fråga om uppfödaren kan vara din mentor. Bolla sedan frågor, genetik och allt som har med uppfödning att göra med en mentor. Sen, när du har mer kött på benen och djupare förståelse, då är du redo.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Okej, tack.