Dvärghamster börjar bitas
Jag har två ryska vintervita dvärghamstrar som jag har haft sedan oktober. Tycker att de börjar bli tama, klättrar själva upp i min hand när jag har den i buren så att jag kan plocka upp dem. Men på senaste tiden har en av hamstrarna börjat bitas när jag har henne uppe i handen. Ibland biter hon min i buren för att hon tror att jag ska komma med mat, men det verkar inte som att hon tror att jag är mat när jag har henne uppe. Varför tror ni hon gör så? Om det är hennes taktik för att komma tillbaka till buren vill jag inte heller uppmuntra det så att hon får som hon vill och lär in sig det beteendet. Men kan inte heller hålla kvar henne i handen.
- Redigerat 2024-01-22 02:24 av Cireea
Hur är allmäntillståndet? Att hamstrar som inte brukar bita plötsligt gör det kan vara ett tecken på sjukdom och/eller smärta.
Har du matat från handen? Det kan ibland bidra till att hamstrar associerar handen med mat och därför biter i tron om att det ska finnas något ätbart där.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag tycker att allmäntillståndet är bra i övrigt. Ja har matat henne från handen så ibland tror hon att mina fingrar är mat. Men i de situationerna när hon sitter i handen utanför buren känns det som det kan vara av någon annan anledning…? Att hon kanske är obekväm och vill tillbaka till buren.