Hamster iFokus

Hamster

Etikett: utställning
Läst 134 ggr
Ampam
0

15/1 Vad exakt är en hamster utställning?

Jag har sätt många som ställer ut sina hamstrar på utställning men fattar inte varför. Är det så att det är som en talang jakt men för hamstrar och där utseende bedöms eller är det någonstans man säljer sin hamster?

Tacksam för många svar

Cosmonautens
0

Jag är uppfödare, domare in the making och utställare. Jag som uppfödare ställer ut mina hamstrar för att få ett "kvitto" på att mina djur går i rätt riktning.

Jag tar med mina hamstrar i sina boxar, domaren kikar på hamstern utan att veta vem som äger den och bedömer hamstern efter temperament (hanterbar eller ohanterbar), men främst utseendet. Ser den frisk ut, ser typen bra ut och hälsosam, hur färgen följer standarden, hur storleken motsvarar ålder etc.

Det är så givande för uppfödare att få sina djur bedömda av någon kunnig domare, som kanske tittar på saker man själv inte ser. Ibland kanske man kommer hem med sin hamster som fått fin kritik på sin bedömningssedel, kanske till och med placerat sig, andra gånger kanske man kommer hem med en hamster som fått dålig kvalitet -kanske till och med fått avelsstopp för att domaren hittat något alvarligt på hamstern.

Ampam
0

#1: Tack för svar. Undrar nu hur man anmäler sig har tittat på olika sidor men blir fövirad

Har ni några tips vart jag kan söka?

Cosmonautens
0

#2: De två föreningar jag har koll på brukar lägga ut på deras hemsida, Facebook och Instagram. Alltså Svenska Hamsterföreningen samt Svenska Hamstersällskapetbrukar.

Ampam
0

#3: tack

Ampam
0

#3: hur mycket kostar det?

Cireea
0

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Ampam
0

#6: Har läst men då står det att man måste vara medlem

Cireea
0

#7 Det står även att man får provställa en gång utan medlemskap 😊

Ampam
0

#8: ok, tack😀🙂

Ampam
0

#6: Vart anmäler man sig

Ampam
0

#1: Vad är en box?

Cireea
0

#10 Man anmäler sig här:
https://systemet.hamsterforeningen.se/Events/Default.aspx

#11 Du kan läsa och se exempel på utställningsboxar här:
https://www.hamsterforeningen.se/utst%C3%A4llningsregler

Ampam
0

#12: Tack, men vet du hur mycket det kostar Står int

zickan
1

Man kan även vinna lite priser. Kul att träffa andra med hamster, få lite nya kunskaper och på vissa utställningar är det pyssel mm. Men för uppfödare är det lite av att få en stämpel på att djuren är bra, man utvecklas åt rätt håll. Får nya kunskaper och erfarenhenter av andra som ställer ut. Får kontakter och ja det är även ibland det säljes saker och djur på utställningarna. Utöver att det även ofta är lotteri.
Har inte hunnit ställa så mycket med SHF. Segt när man jobbar varannan helg att få till det. Men ställt en hel del mer Shs och där har det varit en del priser som stor duna, 25kg säck Foder. Nog varit på varje utställning man kan vinna en eller flera påsar med millamore strö om det går bra för ens hamster. Brukar även vara någon påse i lotteriet. Är en del butiker som sponsrar till priser men även medlemmar som sponsrar med en påse man får vid vissa priser.
Kan innehålla allt från en liten godbit till en inredningspryl. Förre året på Nordic hamster show hade de engelska domarna tagit med lite hamster Foder och annat från england man fick med vid vinst av en rosett.
Mycket kul med att få något som inte riktigt ses så mycket av här i sverige.

Så det är inte bara uppfödare som kan ha lite kul och nytta med att ställa ut. SHS har utställning nu i Enköping den 3/2 där erbjuds "prova på" utan att vara medlem. Föreningarna har det lite då och då.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cireea
2

#13 Alltså ursäkta här lite nu, men har du ens försökt kolla på hemsidan jag länkat till? Det finns en flik som heter kostnad, och även i länken jag skickade till dig står det uttryckligen att du kan se kostnader på kostnadssidan, med en länk dit dessutom. Lite energi får du allt lägga ned.

Kostnader:
https://www.hamsterforeningen.se/kostnader