15/1 Bo under hjulet
Jag har en vintervit(hona) och hon älskar att gömma sig. Det i helhet är bra. Men den sista tiden har min Cali börjat gömma sig under Springhjulet och det oroar mig lite för hon kan inte komma ut själv. Så då har jag börjat lyfta på hjulet när det ser ut som hon vill ut.
Undrar om det är bra?
Eller om ni har något annat tips hur jag kan hjälpa henne komma ut utan att störa henne?
Tack i förhand❤️
- Redigerat 2024-01-15 07:49 av Ampam
#1: Tänkte det först men sen hittade jag henne under hjulet och kunde inte komma ut. När jag lyfte sprang hon ut direkt.
#3: Jag såg att halva hennes huvud var utanför och såg att hon försökte klara sig upp
Hur är hjulet placerat? Hur ser buren ut i övrigt? Om hon inte har andra hus och gömställen eller helt enkelt inte känner sig bekväm i de hon har, kanske är de för små, så kan du ju enkelt fixa hemmagjorda hus av papp? Har hon djupt grävmaterial att gräva i?
#5: Ja, hon har 3 andra hus och ca 15 cm spån att gräva i.
Ok. Du kan prova att ge henne fler hus, men det kanske inte är det som får henne att vilja ligga under hjulet. Min hamster uppskattar tunnlar av olika slag som jag gräver ner åt henne. Du kan prova med att lägga ner till exempel en hushållsrulle.
#6: Är husen lagligt stora? De kanske är för små för hamstern.
Mvh
Mig
Jag brukar alltid tänka att jag kanske borde köpa guldhamsterstorleken till min dvärgis, eller kolla så att storleken är bra. Tyvärr är ju många hus som är rekommenderade för dvärgar för små…😔
- Redigerat 2024-01-27 18:14 av Hamsterminna
#8: Ja det är de
#7: Jag ska till djuraffären idag så jag kan köpa hem några tunnlar.Vilka föredrar du och vilken storlek
#9: 2 av husen är för Guld och ett är för dvärg
Jag föredrar att använda en lite bredare sorts hushållsrullar, man kan köpa liknande av hård papp på till exempel arken zoo tror jag, men ibland kan man hitta dem hemma. Ett annat alternativ är de så kallade "kork logs". Dem kan du köpa i många djuraffärer, men det kan ta ett tag att hitta en riktigt fin, jag letar själv efter en sådan…😉😊 Det finns även massvis med coola underjordiska tunnlar. De är svårare att hitta i butik, men det finns många på nätet. Man kan pyssla själv också. Själv har jag gjort en egen niteangel underground tunnel av papp och toarullar. Det finns instruktioner på Youtube.😄✂️ Se bara till så att inget av det du väljer kan vara farligt eller dåligt för hamstern. Det finns bland annat så kallade "ätbara stockar" som egentligen innehåller typ honung och sågspån. Hamstern kan inte sortera ut träet från honungen och det är inte bra om den får i sig det. Dessutom har hamstrar lätt för att få diabetes och honung är väldigt sött. 😬
Hövarianter av ätbara tunnlar vet jag inte så mycket om, men jag tror att de går bra. De är iallafall bättre.
#13: Okej, tack jag köpte något som hette corktunnel och såna toarullar igår och hon verkar gilla de så hoppas hon använder de istället
- Redigerat 2024-02-01 15:55 av Ampam
Toppen! 😊👍Ibland kan det ta ett tag innan de väljer ett nytt hus. Jag tipsar om att lägga in lite toapapper och strö lite mat i det.
- Redigerat 2024-02-02 14:19 av Hamsterminna
#16: Okej, gör det nu är jag inte hemma men när jag kommer hem fixar jag det.
Låter bra. 😊