Ensam
Jag har kollat på lite olika ställen och det värkar som att det finns blandade åsikter om man ska ha dvärghamster ensam eller med kompis, jag skulle gärna vilja höra era åsikter speciell om Roborovski.
”Hästen är både din bästa vän och din största utmaning - det är därför bandet blir så starkt.”
#0: vad man tycker är en sak men LAGEN säger minst två om inte särskillt ömmande skäl finns. Så det spelar ingen roll vad man tycker om lagen säger en sak.
Det är mest folk utanför EU som sprider att alla hamster arter är solitära. Hamster aveln utanför EU är inte lika bra, det är mycket grossist avel och linjer som inte funkar ihop -hybrider exempelvis.
Många svennar tycker jag lyssnar på detta och tycker likadant, de följer Youtubers som förespråkar om att alla hamstrar är solitära. Victoria Raechel är nog den största hamster youtubern, hon förespråkar om att alla hamstrar är solitära -jag har snackat med henne om det, och hon berättade att hon säger det pga. att majoriteten av hennes följare är från Canada eller Amerika och det är inte rena campbells eller ryska vintervita där (hybrider, och de funkar mkt sällan ihop), sen är det många backyard breeders som avlar på dåliga linjer. Men hon tyckte inte det var några konstigheter att vi i Sverige håller t.ex campbells ihop om de trivs ihop.
Campbells, rysk vintervit och roborovskis ska få möjligheten att bo ihop -även hybrider ska få chans att bo ihop. Campbells funkar bäst i par samt grupper upplever jag, men tycker det funkar för vintervita samt robbar -finns såklart undantag och det får man lov att anpassa sig till. Ingen etisk ägare/uppfödare som tvingar dem bo ihop om de inte trivs.
Jag har precis börjat föda upp robbar, ungarna ska alltid sova ihop och gärna med deras pappa/mamma. De är som klister på varandra:)

Roborovski trivs väldigt bra i grupper. Det är väl den dvärghamster sort som är allra sämst att ha ensam.
Okej tack så mycket tyckte att det lät lite konstigt att dvärghamster skulle vara solitär de lever ju i grupp eller par i det fria.
”Hästen är både din bästa vän och din största utmaning - det är därför bandet blir så starkt.”
#0: Jag har en hane, en Hybrid! Djuraffärn sa att jag skulle ha en hane och jag skulle ha en ensam hamster, för honorna kan bli mer irriterad. Minns inte vad hon sa..!
#5 Trist att djuraffären inte har koll och att dom säljer djur över huvudtaget.
Därför är det jätteviktigt att stötta seriösa uppfödare.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2023-12-03 12:39 av Cireea
#6: @Cireea
Jag har haft honom i ca ett år nu, det är väl osmart att lägga till en hona (hybrid) i hans revir nu?
#7 Ja vid det här laget är det nog bäst att låta hamstern bo ensam.
Men till nästa gång kan du välja en seriös uppfödare 🤗
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#8: japp! 😊