Hamster iFokus

Hamster

Etikettdvärghamster
Läst 117 ggr
Hamsterbatman
2023-11-19 21:40
0

Hanster

Hej, min kompis köpte en dvärghamster i början på september som var några veckor gammal, nu har jag tagit över henne och har haft henne i typ 2 månader, så hon är ca 4 månader gammal, jag kan inte mycket om hamstrar försöker lära mig så mycket jag kan, min fråga är hur ja kan göra henne mer tam, hon bits mycket, brukar tvätta händerna men hon kan bitas ändå, kan dock lyfta upp henne och mata henne i handen men tar det slut så bits hon, ni förstår, vad kan jag göra för hennes egna bästa alla tips är intressant😁

Jillyana
2023-11-19 21:43
0

hej, innan vi kan riktigt hjälpa dig så vore det bra att veta hurvida det kommer från en uppfödare eller en djuraffär. Med tanke på att det var en dvärg som såldes solo antar jag djuraffär men det är braa att få bekräftat.

Hamsterbatman
2023-11-19 21:46
0

#1: kompis köpte den från hamsteruppfödare, och jag fått den av min kompis

Jillyana
2023-11-19 22:39
0

#2: okej, så det är en riktigt ung hamster som precis skiljts från sin mamma, varefter den snabbt igen skiljts från sitt/sina syskon. Det kan mycket väl vara så att den är traumatiserad till en del. Dvärghamstrar ska ju för övrigt enligt lagen hållas i grupper om minst två om inte särskillda skäl finns så som sjukdomar och extrema slagsmål. Men tack vare bra avel så har de flesta dvärghamstrar inte dessa problem. Det skulle också kunna vara revirbeteende. Bits hen både i och utanför buren?

Crucio
2023-11-20 07:46
0

#3: Sorry, men detta är trams. Om hamstern är fyra månader och kompisen köpte den i september, skiljdes den troligen från mamman och syskonen vid en månad-5v, vilket är när de ska skiljas på. Dels för att hanarna och honorna då kan börja para sig, och för att mamman då börjar bli trött på ungarna. Hamstrar får inte trauma av att skiljas från sin mamma och syskon i lämplig ålder. (Tvivlar på att de får det ens om de skiljs för tidigt, även om det såklart är olämpligt. Trauma är en term som främst gäller människor och djur med högre intelligens.)

OP, hamstern bits troligen för att den inte hanterats nog av uppfödaren eller din kompis. Läs på om hur man gör en hamster handtam och börja om från början. Plocka inte upp den om den bits, den behöver få vänja sig vid handen först utan att lyftas upp.

Sajtvärd på Skrivlust

Hamsterbatman
2023-11-20 13:46
0

#4: jo jag har läst det, har gjort så sen början jag fick den, den är inte rädd eller så när ja lyfter upp henne, bara att hon bits ibland, men hon är absolut inte rädd längre, kanske bara att hon fortfarande är liten

Jillyana
2023-11-20 19:33
0

#4: nu var väll kanske inte åldern på hamstern det viktigaste som jag påpekade. Jag påpekade att den är relativt ung, 4månader, och efter att ha skiljts från sin mamma så har den sedan skiljts från sitt/sina syskon och verkar enligt beskrivningen vara ensam, vilket de inte får utan speciella anledningar. jag försökte förstå och rationalisera kring situationen men jag förstår hur "trauma" kan ha varit att ta i något.

Crucio
2023-11-21 10:58
0

#6: Att de inte ska vara ensamma är en sak, det orsakar ändå inte aggressivitet mot människor. Och framför allt är det en helt moot point att nämna att den skiljts från sin mamma och sina syskon när det är gjort vid rätt tidpunkt och något som ska göras, förutom att den borde ha haft ett syskon att bo med.

OP, om den inte verkar rädd alls och ändå bits är det nog just att den är lite ung och testar genom att bitas, snarare än aggressivitet vilket kommer av att de försöker försvara sig. När du tvättar händerna, använder du någon tvål med doft? Om inte så är det bara att fortsätta att hantera den så kommer den kanske vänjas av med bitandet när den blir mer van att hanteras.

Sajtvärd på Skrivlust

Hamsterbatman
2023-11-21 13:47
0

#7: yes jag tvättar minsa händer, med såna mildtvål klossar, självklart e hon mer nafsig när jag luktar något men tvättar alltid efter jag läst det, har köpt nya Gnagpinnar nu, gissar på att hon fortfarande är liten som en vanlig bebis, dom vill ha någonting för tänderna liksom

Crucio
2023-11-21 18:26
0

Läs detta, här finns en del tips. Jag tror att även om hamstern inte verkar rädd så kan det vara en bra idé att låta den vänja sig vid dig utan att bli upplyft, och låta den själv komma upp i handen. Här tipsar de även om att inte tvätta sig innan för att hamstern ska vänja sig vid din doft, så att du inte doftar olika (t.ex. av olika tvålar) över tid. Började fundera efter att ha skrivit här och Googlade en del, och jag kan inte hitta någon källa på att unga hamstrar skulle bitas av någon annan anledning än osäkerhet/rädsla.

https://netpet.se/husdjur/gnagare/varfor-bits-din-hamster-vad-du-ska-tanka-pa/

Sajtvärd på Skrivlust

Bits din hamster? Undrar du varför och vad du kan göra för att den ska sluta bitas? Vi har samlat de vanligaste anledningarna samt tips på lösningar!
Cireea
2023-11-21 22:52
1

I vilken situation biter hamstern? I buren? Utanför buren?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck