Red fatty eye
Under många månader har ögonsjukdomen ”red fatty eye/RFE” varit väldigt aktuellt ämne hos främst campbells -men också rysk vintervita uppfödare samt vanliga sällskapsägare av arterna. Sjukdomen har verkligen tagit fart detta år, och helt ärligt ser jag inte något ljus i detta -och jag kan endast prata för campbells.
Det är idag mycket oklart om varför våra campbells får red fatty eye, men Svenska Hamstersällskapet har skickat drabbade CBs till obduktion (bland annat en av mina egenuppfödda) som vi hoppas ska kunna ge oss svar. Tänkte att jag kan dela med mig av den information jag har, samt mina tankar som man får ta med en nypa salt. Jag får uppdatera här när ny information kommer!
Red fatty eye på hamster innebär en blodfylld (?) körtel som oftast växer i så stor omfattning att ögat får ett så pass högt tryck, att det kan tryckas ut. Och såklart kan det orsaka mycket smärta, obehag och avvikande beteenden. Dock upplever många uppfödare att vissa körtlar stannar i utvecklingen; att de har bekräftad RFE men att körteln inte växer i så stor omfattning, eller att hamstern visar några avvikelser och verkar normala. Jag trodde innan att CBs inte ens skulle ha en körtel på ögat, men tydligen ska de normalt ha en röd körtel i storlek av ett nålhuvud. Körteln sitter korrekt om man inte kan se den, alltså bakom ögat, men på vissa sitter den ”på” ögat under ögonlocket -vilket är okej så länge den inte börjar få annan form än rund liten prick.
Vill man själv kolla efter RFE på sina CBs så rekommenderar jag starkt att få hjälp av en erfaren uppfödare, jag vill** inte** uppmana till att man utan försiktighet eller kunskap börjar kolla ögonen; ögat är väldigt ömtåligt! Är man medveten om att sin lilla kompis har bekräftad RFE och är osäker på hur man ska kunna veta om hamstern har ont, rekommenderar jag att leta efter avvikande beteenden. På mina CBs som jag vetat om har RFE och som jag behövt ta bort har visat dessa beteenden:
*Sover mer än vanligt
*Inte lika social
*Går ner i vikt
*Förändrat beteende gentemot mig, blir otrevlig och oberäknelig etc.
*Tvättar, putsar och kliar sig intensivt och ofta pg.a obehag
*Pälsen blir livlös
*Sprattlig och alltid på tårna
Detta är några beteenden jag upplevt på några av mina med RFE, och man kan såklart inte utesluta att det ligger något annat bakom beteendena -men det är sällan RFE inte har en dödlig utgång, så personligen låter jag de små få somna in när avvikande beteende uppstår. Hamstrar är bytesdjur och är jätteduktiga på att inte avslöja när de är sjuka eller inte mår bra, därför tänker jag att när det väl börjar bli tydligt att någon inte mår bra så är det illa (tyvärr)!
Jag som uppfödare av CBs säljer knappt till sällskap längre, jag säljer inte heller till uppfödare längre då det är mycket pengar som går förlorade. Jag köpte exempelvis in 3st från olika uppfödare för några månader sen, och alla fick RFE. Framöver byter jag endast med uppfödare, så man inte går miste om ”lika mycket”. Jag hoppas innerligt att obduktionen ger oss ett klart och tydligt svar om vad det vi har att göra med, för just nu funderar jag på att lägga ner uppfödningen av min absoluta favorit hamsterart campbells efter mina planerade kullar är födda.
Bilder på campbells med olika omfattning av RFE är tagna av mig och får ej användas utan tillåtelse.