Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsteruppfödningavel
Läst 108 ggr
Ankiz
0

Starta liten uppfödning av guldhamster

Hej!
Jag har nu äntligen tagit tag i min stora dröm att börja föda upp guldhamstrar! Barnen börjar bli stora och jag känner att tiden äntligen finns. Jag har precis blivit medlem i svenska hamstersällskapet och håller som bäst på att läsa allt jag hittar om genetik och avel samt fila på en avelsplan. Jag kommer rikta in mig på svartbaserat och cremebaserat, bandat och satin. Tanken är en liten uppfödning med kanske 2-4 kullar per år.
Min tanke är att få första kullen under våren/försommaren nästa år. Det ger mig tid till att planera ordentligt och läsa på ännu mera. I nuläget har vi ingen hamster hemma men jag funderar på att skaffa en avelshane relativt snart nu i slutet av sommaren eller under hösten (beroende på när rätt hamster dyker upp) och sen matcha med en hona lite längre fram. Tänker jag rätt så? Då hinner hanen växa till sig och man ser hur han utvecklas, man hinner ställa ut honom osv. Honan ska ju inte vara för gammal när hon får sin första kull så därför vill jag vänta lite med henne, men en hane är ju bra att se hur han utvecklas under en något längre tid iaf.
Alla tips och trix är välkomna, allt från burar till mat till hur man väljer avelsdjur :)

Hoppas på många tips!

UlrikaD
1

Ett litet tips. Välj typ över färg. Finns väldigt mycket små, snipiga hamstrar. Sen naturligtvis temperament.
Kontakta uppfödare som har hamstrar av den typ och sort du vill ha, se om någon kan vara lite "mentor". Är guld värt att ha någon att bolla problem/idéer osv med.
Har du möjlighet att gå på nån utställning har du möjlighet att träffa uppfödare där.
Men det finns uppfödare med jättefina hamstrar som aldrig satt sin fot på nån utställning.

UlrikaD
1

En annan sak jag glömde. Du skriver inriktning svart och creme. Det är två färger man inte blandar så då behöver du två olika linjer. Och dubbelt så många hamstrar. Då du inte ska para en cremebaderad med svart t.ex. Lättast är inrikta sig på en gren. Ta två fina djur med bra stam. Para dom, sen behålla finaste ungen därifrån, hitta passande hane osv.
Jag ser personligen ingen nytta med att låta en hona få fler än en kull. Om det inte skulle vara så att det absolut inte blev det utfallet man ville ha.
T.ex du vill avla satin men får ingen alls i kullen. Antingen provar man då igen eller behåller finaste ungen och hittar en satin-partner till den istället. Så kommer man vidare istället för att få massa hamstrar med samma djur i stamtavlan. Det är lätt hänt att det blir snävt när man avlar på samma linjer.

Ankiz
1

#1: Tack för tips! jag ska absolut kolla med en uppfödare. Jag tänkte försöka gå på SM i augusti :)
Jag vet att man inte ska blanda svart och creme och jag kommer börja med en och sen se vart det landar :)
Jättebra tips för att komma vidare också som du säger, tack!

Cireea
3

Ett tips jag vill ge är att verkligen tänka till när det kommer till dina målsättningar och hur du tänker kring din avel. Alldeles för ofta läser jag om uppfödare vars mål är "friska och trevliga hamstrar" vilket för mig alltid låter ogenomtänkt och lite som att man inte har någon faktisk plan för sin avel.
Jag tänker att målet inte kan vara att föda upp friska och trevliga djur. Det är liksom en av grundstenarna för alla djur man ens funderar på att avla på så att ha det som ett mål blir helt fel. Målsättningar ska gå bortom det.

Sedan finns det stora och små mål.
Du har ett mål med varje kull, exempelvis att få en viss färg, hårlag, teckning, typ eller liknande som du sedan för vidare i din avel.
Men sedan har man ett eller flera mål i den större bilden, kanske kan det vara att avla fram bättre dominant spot eller få bättre djup på svarta hamstrar.

Nu menar jag inte att kritisera dig utan vill bara lyfta att just tänka till.

Du kan läsa mina målsättningar på min hemsida för att få lite inspiration i hur man kan formulera och tänka kring sin avel:
https://eyosuppfodning.weebly.com/om-eyos

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Eyos Hamsteruppfödning i Sarpsborg. Uppfödning av guldhamster. Oppdrett av syrisk hamster i Sarpsborg.
  • Redigerat 2023-07-25 21:32 av Cireea
Ankiz
0

#4: Tack så mycket för ditt svar och dina tips! Var inne och läste om dig och dina målsättningar och det var väldigt tydligt och bra med både kortsiktiga och långsiktiga mål. Tar definitivt det med mig! :)

Jag har funderat på det här så länge nu, egentligen sen jag fick min första hamster när jag var 15 (för 24 år sen), men livet kom emellan med barn och plugg. Det känns så spännande och lite läskigt att ha tagit första steget!

UlrikaD
1

#5 Hellre för mycket planering än för lite:)
Bästa är ju att starta litet, två hamstrar och en kull. Se hur många som stannar efter förra kullen. Var själv grymt dålig på att bara behålla en ur en kull. En aspekt som är viktig ur uppfödarsynpunkt är också att prata med folk som ska köpa dina hamstrar. Min första paus kom när jag bara inte klarade av folk längre. Folk som behandlar smådjur med total noll respekt. Sen så finns det underbara och pålästa köpare och man blir glad igen. Och gruppen som gav mig mest behållning. Dom som hade väldigt lite kunskap men var villiga och lära sig och helt plötsligt hade man ett drömboende för en liten hamster. Lita på magkänslan. Om det inte känns rätt så är det förmodligen inte det. När jag tog min första kull ansågs man ganska "extrem" när man frågade hur hamstern skulle bo och definitivt när man bad om bild på boendet. Nu är det ju det normala. Så man får ha i åtanke att uppfödning inte bara handlar om djur utan även människor. På gott och ont. Och beroende på var du bor kan det vara lätt eller svårt att som ny uppfödare sälja dina bebisar.