Gräva och hage
Hej!
Jag passar en fin guldhamster. Det jag undrar är hur stort grävbehovet är.
Han har någon cm toalätt i botten, ett hus med papper och två skålar med Sand. Räcker det?
Jag tänkte bygga en hage till honom. Något man ska tänka på? Gillar de hagar?
//
Lucille
- Redigerat 2023-07-17 15:11 av Jojjo908822
#0: Jag rekomenderar minst 15 cm med bottenmatrial. Sen beror det på hamstern om den vill gräva.
Hagen är inomhus gissar jag på? Dom flesta hamstrar gillar att komma ut o rastas. Skulle rekommendera lite kartonger o uppklippta toarulle till hen.
Fråga ägaren om du är osäker.🙂
Glöm inte ettiketter förresten,inlägget tas bort annars.
- Redigerat 2023-07-17 15:06 av Pilspets
#1: Tack för svar. Kan jag ha 15 cm toalätt? Eller ska han gräva i något annat?
Jättebra! Tack!
//
Lucille
#2: Vad har han hemma?
#3: nån cm toalätt. Jag har fått med buren så allt är som vanligt för honom.
//
Lucille
#4: Oki,skulle säga att du bör ha minst 15 cm.😊
Jag brukar inte rekommendera toalätt som Bottenmaterial då det inte är särskilt "skönt" för dom. Den enda gången den sorten är okej, enligt mig, är när hamstern är allergisk eller skadad.
Men några centimeter räcker inte oavsett vilket material man har.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
.
- Redigerat 2023-07-18 13:01 av HaMsTeRpLaMsTeR123
toalätt är inte grävvänligt…
#8 Har man annat material att gräva i eller en grävlåda av något slag så spelar just den biten inte lika stor roll. Sen går det att gräva i Toalätt.
#9: Att gräva kan man göra i allt. Men att gräva är inte egentligen en sådan betydlig berikning. Att gräva tunnlar är det, då funkar inte toalätt. Man ska alltid erbjuda minst 15cm material som går att gräva tunnlar i hela buren. En grävlåda är oftast för liten för att bygga tunnelsystem.
#10 Går lika bra med färdiga tunnelsystem som man gräver ner. Hamstrar i det vilda gräver sällan sina egna system utan använder befintliga system som dom modifierar lite 😊
#10: vad rekommenderar du att ha istället för toalätt?
//
Lucille
Jag har halm, spån och hampaströ hemma, då jag har kanin. Kan jag använda något av det?
//
Lucille
#13: Halm kan skada kindpåsarna så undvik det.
Spånet beror på om det är dammigt. Men hampa bör du kunna andvända.
#13: Du kan andvända timotejhö eller ängshö
#11: Jag trodde att det var dvärgar som gjorde det? Brukar inte guld gräva eget?
#13 Man kan använda halm, dock inte enbart halm utan som ett komplement.
#16 gäller även guld.
#17: Fast vissa sorters halm kan vara direkt farliga för hamstern, så därför ska det helst undvikas.
#18 Vilka vissa sorter är farliga och varför?
Om du menar att det kan vara vasst så gäller det både hö och halm, lite sunt förnuft får man använda och se till så hamstrarna får mjukt material.
#19: Jo, men de flesta mjuka halmsorterna innerhåller oftast också vassa bitar. Som med kutterspån, kan verka mjukt och skönt men innehåller också ibland stora och vassa bitar. Så för att vara på den säkra sidan då använder man helst mjukt ängshö eller timotejhö.
#20 Missuppfattar du det jag skriver? Jag skriver ju i kommentaren ovan: "lite sunt förnuft får man använda och se till så hamstrarna får mjukt material."
Med andra ord, kontrollera materialet innan man ger det. Oavsett material. Även mjukt ängshö kan innehålla bitar som är vassa. Man behöver alltid krama materialet i handen för att sålla bort delar som inte är lämpliga.