Frågor kring etisk uppfödning
Måste en uppfödare av hamster vara registrerad i SHS/SHF för att anses vara en etisk uppfödare?
#0: Enligt mig, Nej. Att vara en etisk uppfödare innebär att du har ett klart och trydligt mål med din avel. Att du inte mixar underarterna av dvärghamster, att du kan genetik, att du vet stammen på dina djur, att de behandlas på ett bra sätt och du tar det seriöst! Du ställer krav på dina köpare, du tar betalt för djuren!
Detta är lite avv ad som avgör om du är en etisk uppfödare eller ej enligt mig. Inte allt. Men att vara part av en förening garanterar inget.
#1 håller med.
Etisk betyder olika för alla, men jag skulle nog säga att det inte känns helt rätt om man inte håller till i någon av de 3st föreningarna.
Att vara registrerad uppfödare i någon utav föreningarna betyder inte automatiskt att man är en god etisk uppfödare, men det är ett steg på vägen.
#3: men om man då inte är registrerad men ska bli, är man då inte etisk? (Tänker att om man är seriös osv osv)
#5: Självklart kan man vara etisk utan att vara registrerad. Men är man seriös jobbar man mot att bli registrerad.
Att vara registrerad uppfödare säger inte att man har en etisk uppfödning. Men jag ser inte att man är en seriös uppfödare om man inte är medlem i en förening och registrerar sina djur.
Tycker inte det är tillräckligt att föra egen stam på djuren såsom vissa gör. Visst att du har koll på djuren du har där och då, men genom stamböckerna som föreningarna byggt upp under många år så får man desto mer information om linjerna både från förr och även i framtiden. Djur man sålt får in sin information i ett system där fler uppfödare kan ta del av linjens hälsa, resultat på utställning, inavelsgrader osv.
Så för mig är det ett krav att man har ordentliga stamtavlor på sina djur för att anses vara seriös, och då blir det ju indirekt så att man åtminstone måste vara medlem i en förening.
Sen kanske man inte vill bli just registrerad av någon anledning, och det har alltid funnits sådana uppfödare men som ändå följer en förenings regler, precis som om dom vore reggade. Däremot så blir det en viss kvalitetsstämpel när man är registrerad med sitt prefix då man gjort uppfödarprov, ställt ut samt att man följer regler och ramar som föreningen bestämt. Som icke registrerad blir man ju inte "föreningens uppfödare" och kan lättare hitta kryphål.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 När det gäller just dvärghamster av arterna Campbells och Vintervit så blir dock stamtavlor ett krav för att dom ska räknas som renartiga. Allt annat klassas som hybrider = oetisk och oseriös avel.
Så just där blir ju föreningarnas del väldigt viktig.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck