Hur många gram animaliskt protein är lagom i hamsterfoder?
Du ska ha mellan 16-17% anser jag. Men lyssna på flera personer för vi kan tycka olika.
Mvh
Mig
Antal gram eller kilo beror ju helt på hur stor mängd Foder man gör. Ska den färdiga blandningen vara 2kg? 10kg? 20kg?
Håller med om att protein bör ligga på 16-17%. Inte nödvändigtvis att allt är animaliskt, man kan ju använda både och 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2023-05-11 19:57 av Cireea
#2: 1kg
#3: Blir inte det 10% om jag tänker rätt.
Mvh
Mig
#3 Om du ska blanda 1kg Foder så behöver du räkna ut hur många antal % som krävs av dina ingredienser för att fodret ska få 16-17% protein.
Oftast så innehåller ju alla livsmedel lite av allt så även om 100g av en ingrediens ger 16% protein så kanske övriga ingredienser höjer ytterligare.
Så det man bör göra är att samla in information om alla ingredienser och hur mycket dom innehåller av exempelvis fett och protein. Sen får man mixtra lite med hur mycket man använder av varje ingrediens så att alla värden blir bra. Det kanske slutar med att du måste använda mindre av det animaliska proteinet för att ditt protein inte ska sticka iväg eller för att fettet annars blir för högt.
#5: Ja precis, jag räknar ut med procent, alla mina värden ligger bra till förutom proteinet som ligger på 12%. Har du något tips på hur jag kan få upp proteinet utan fettet skenar iväg?
#6 Hur många procent fett har du i dagsläget? Och vilka ingredienser är det du använder samt hur mycket? 😊
#7: Mina ingredienser och värden just nu:
(Tog lite mindre på grynblandningen, därför ligger proteinet bara på 10.84%)
Nuvarande värden:
Protein: 10.84%
Fett: 4.95%
Fibrer: 13.348%
Ingredienser:
Axa grynblandning: 140 gram
Linfrön: 50 gram
Sesamfrön: 50 gram
Solroskärnor: 100 gram
Ärtflakes: 150 gram
Mjölmask: 100 gram
Versele laga Nature Mini: 400 gram
#8 Okej, så nu sticker fibrerna iväg ganska ordentligt samtidigt som proteinet är väldigt lågt. Du vill gärna ha max 10% fibrer, mitt Foder som jag blandar har 9% fibrer och det tycker jag har varit väldigt bra.
Jag tänker att man kanske kan lägga till en fröblandning för exempelvis undulat? JR Farm har en bra som jag använder, finns att köpa på Zooplus.
Skulle också satsat på lite örter/växter av något slag.
Hur har du gjort med Versele laga Nature Mini? Tänker då den innehåller en del olämpligheter.
#9: Vad för olämpligheter innehåller Mini nature?
#10 Om man läser på innehållsförteckningen så finns det annans, russin och även purjolök i fodret. Inget av det är lämpligt.
Hade också undvikit mini nature.
Mvh
Mig
#11: Aha, okej! :) Ska inte använda det, lite konstigt dock att så många i facebook-gruppen "Hamster och gerbil" använder det?
- Redigerat 2023-05-12 22:14 av [_.djur.vän._]
#13 Den krassa verkligheten är den att alldeles för många skiter fullständigt i det olämpliga i fodret utan ger det ändå. 🤷♀️
#13: Bara för att många använder det betyder inte att det är bra. :)
Jag tycker det är bra att du tar till dig och vill göra det rätt. Ditt Foder kommer att bli bra i slutändan. :)
Hur gör du för att räkna ut? Jag använde mig av ett Excel ark. Alltid spännande att se hur andra gör.
Mvh
Mig
#16: Det verkar smidigt.
Mvh
Mig