Hamstermat
Hej!
Jag tänkte byta mat till min guldhamster då jag fick tips om den maten men den kändes inte så bra då det var mycket smulor i osv.
Har letat runt lite efter andra bra alternativ men vet inte vad jag ska välja. Någon som har tips på bra hamstermat till guldhamstrar?
Tänkte köra på Bunny hamsterdröm BASIC, är den bra?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
De bra foderna är bland annat •Bunnyhamsterdröm BASIC
•Bunnyhamsterdröm expert (rekommenderar expert istället för BASIC då expert består av mindre bitar samt fröer och mindre pellets vilket är mer stimulerande för hamstern, det blir mer fröer att skala osv osv)
•Djurlyckas foder
Jag har haft alla av dessa och skulle säga att alla är bra.
Djurlycka känns dock lite bättre i kvaliten i min erfarenhet
Lycka till med fodersökandet!
- Redigerat 2023-04-11 11:43 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Tycker att många förespråkar djurlyckas Foder som ”det bästa” men jag skulle rekommendera att kika på Getzoo hamsterfoder
#3 som vilket då?
#4: https://www.getzoo.de/futter
Guldhamster fütter 500g
#5 Menar du att det fodret är bättre än Djurlyckas?
#7 Det fodret du pratar om har över 12% av fett, hur kan det vara bättre än ett Foder som faktiskt är anpassat efter hamstrars näringsbehov? 12% i fett är extremt högt.
Du har varit medlem i någon månad så du har garanterat gått miste om massor av diskussioner som vi haft. Varje gång det diskuteras Foder så rekommenderas det flera olika, bland annat Bunny Hamsterdröm Basic och Expert. Utöver det pratar vi också om Djurlyckas Foder och även Everkin har tagits upp.
Hamster Crispy Muesli går absolut att ge, men inte som det är. Där krävs kunskap i näringslära och att man blandar ut fodret med lämpliga ingredienser där man sedan räknar om så att värdena blir bra och inte skenar iväg någonstans.
Den krassa verkligheten är den att det är extremt få Foder på marknaden som är bra, och då många helst köper färdiga Foder från svenska sidor så blir urvalet ännu mindre.
Vill också slå ett slag för Djurlyckas Foder, har personligen träffat henne som har shoppen och köpt möss av henne. Hon är utbildad "biologi med inriktning på Etologi" och skrev t.ex. sitt magisterexamensarbete om "att utveckla två miljöberikningar för Surikaterna på Skansen Akvariet och att studera vad berikningarna fick för effekt på deras beteenden." så hon vet vad hon gör ^_^.
- Redigerat 2023-04-12 14:20 av Loviiisa
#8 Du ger alltid så bra svar Cireea!
#11 Man kan dra paralleller mellan de studier som görs till annat. Jag tolkar det som att hon fokuserar på just berikning (i detta fallet surikater) men berikning är också viktigt för alla djurarter. Ser man då ett resultat i en studie kan man sedan använda det för att testa sina hypoteser i studier kring andra djurarter. Foder är en stor del av berikningen för djur i fångenskap, både sammansättningen av näringsämnen men också hur de får jobba med delarna i Foder och hur man utfodrar. Även att hon skrev om surikater så är (har själv examen på högre nivå) just det arbete man skriver en uppgift för att läsa vetenskap, tolka vetenskap och testa den och när man gör detta så förstår man mer hur man inhämtar, tolkar och omsätter annan vetenskap (kring ex studier på hamster) som är av relevans för att kunna utforma ett bra Foder. Bara för man inte själv forskat på ett speciellt djurslag så tränar man alltså att inhämta och tolka kunskap/vetenskap ut andras studier och arbeten för att ha en stabil grund i sitt arbete.
#3: Det är de jag har nu, och tyckte det var bra till en början men nu har jag endast massa smulor kvar och få små bitar. Det är mycket mat som är kvar och han äter inte så mycket av de nu eftersom det bara är smulor typ!
#13 Men om det bara är smulor kvar så varför köper du inte bara ny omgång?
#8: Men vänta lite, Crispy Müsli har en fetthalt på 9,5%, på artikeln om Foder så reckomenderas 4-6%?
#15 Om du läser hennes inlägg så står det att det går att ge om man är så kunnig att man kan blanda ut beståndsdelarna och få rätt näringsvärden.