Vi får inte någon stamtavla
Hejsan! Har hamnat i en för mig en lite ångestfylld situation..
För ungefär en vecka sedan så hämtade vi hem tre stycken Campbells systrar från en reggad uppfödare i svenska hamstersällskapet, det stod i annonsen att man skulle få stamtavla, fast ändå inte..
Iallafall, när vi var hos uppfödaren så sa han att stamtavlan skulle skickas inom 2 veckor när jag frågade.
Jag frågade idag på mess när den skulle skickas och han säger då att vi inte kommer att få någon stamtavla då vi inte behöver någon då vi inte ska avla?
Vi betalade 1200 kr för dem, och jag antar att en stamtavla ingår då? Aveln och allt sådant med men jaja
Vad kan jag, eller rättare sagt borde jag göra?
Känner mig lurad.
Jag ska då som sagt inte avla men vill ändå ha stamtavlorna.. hoppas ni förstår
Som vanligt blir det ett virrigt inlägg… Tacksam för svar!
(Vi ska ringa imorgon) (känns som att han utnyttjar/ tycker att det går att lura mig pga min ålder)
Självklart ska du ju få med stamtavla även om du inte ska avla (eller ställa ut, vet dock inte om hamstrar behöver stamtavla för att ställas ut men kaniner behöver det). Han har ju dessutom sagt att du ska få det (men verkar tyvärr vanligt att folk säger de ska skicka stamtavlor men sen aldrig gör det, vet att de för några år sedan varnade om det i kaninavlesföreningens tidning).
Om du inte får stamtavla tycker jag att du ska kontakta hamstersällskapet. Tycker de borde kunna hjälpa dig (om inte annat borde de inte vilja ha med en oseriös uppfödare i föreningen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Du kan ju säga att du menar att inte avla just nu men i framtiden.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Kontakta föreningen omgående och ge dom namn + prefix för aktuell uppfödare. Du ska absolut få stamtavlor!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack allihopa för svar! Då ska jag göra det ❤️😕
Håller med Cireea. Kontakta föreningen och berätta.
Mvh
Mig
Vad heter uppfödaren?
#6: Frozens hamsteruppfödning
Hur gick det när ni ringde?
#2: man ska inte behöva dra till med vita lögner för att få stamtavlor.
#9: Jag kanske uttryckte mig oklart.
Det var inte en vit lögn från min sida. Jag menar att just nu har hon ingen avsikt för avel men att det kan ändras i framtiden. Bättre då att redan nu ha papper klara då kanske denna uppfödare inte finns kvar längre fram.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-03-01 15:54 av beem
#10 dock så är detta något som uppfödare även vill veta i förhand då ett begränsat antal djur säljes till avel. Hade blivit vansinnig om jag sålt till sällskap och så framkommer det i efterhand att det eventuellt ska avlas ändå..
Bättre att gå till föreningen om nu uppfödaren vägrar ge stamtavlorna.

Fick ni rett ut det hela?
Skickade ett mejl till hamstersällskapet för ett tag sedan men har fortfarande inte fått något svar..

#13 Har du ringt uppfödaren och pratat direkt? Det är bara att säga att i deras förening ingår stamtavlan och du vill ha den. Du behöver inte ha nån anledning till att vilja det, du behöver inte avla, ställa ut eller nåt. Vet när jag själv födde upp och man lämnade stamtavlan, på tjockt fint papper, och dom sa att dom behövde inte för det var "bara" sällskap. Man fick verkligen betona att det var hamsterns egna lilla id-papper. Lägg det i en låda eller vad som helst men det hör till. Och den ska ju faktiskt vara med direkt du får hamstern. Jag har själv fått posta lite senare pga mitt egna misstag att jag varit sen med reggningen. Detta att komma på perfekta namn. Det minns jag som jättepinsamt. Ring direkt och prata med uppfödaren är mitt tips.
#13: Jag anser att registreras djur i en förening skall tillhörande papper medfölja om de byter hem oavsett vuxen eller bebis. Speciellt om en person ber om det.
Däremot skall även köparen förstå och följa att inte avla på ett djur som säljes som sällskap. Detta skall avtalas innan. Kommer det fram direkt efter försäljning att man vill avla på en hamster men inte köpt en hamster specifikt för avel. Så har jag viss förståelse om uppfödaren inte vill ge ut stamtavla. Där bryter först köparen som vill kunna avla på icket avel godkänd hamster och uppfödaren att inte ge stam som denne troligen gör som visst skydd att inte avla.
Lova att inte avla på hamstern du inte bett att få köpa för avel, så kommer du nog längre med att få ut stamtavlan med. Sedan håll också att inte avla på en hamster du inte köpt för avel. Spelar ju ingen roll om du ångrar dig om ett par månader, djuret är fortfarande sålt som sällskap om annat inte är avtalat.
Och påpekar detta ordentligt. SKULLE du avla på en hamster och köpt den som sällskap, inte pratat om avel innan köp och inte godkänt av uppfödaren. Ligger du jätte risk att alla kommer få veta. Du kan få svårt köpa djur från andra uppfödare.
Mycket problem kan skapa att uppfödare runt om backar från att stötta dig, du kommer ingen stanns och måste under troligen lång tid jobba för att återfå folks respekt.
Du kan skjuta dig själv hårt i foten. Misstag sker, men när man tydligt vet om något eller upprepar samma misstag flera gånger på kort tid. Så kommer snacket gå. Förtroende bryts. För många går det inte prata, be om ursäkt utan behöver visa att man bättrar sig. Vilket kan ta lång tid.
Däremot vet jag att man kan va lite seg att registrera djur. SHF kör stamtavlor på papper och tror de har krav att om djuren registreras och man ber ut stamtavlan måste man ge över till nya hemmet. Där tar det även lite längre tid att få på papper då de behöver skriva ut och posta.
SHS har inga krav om att stamtavla måste men det bör medfölja. Där får man Pdf att skicka till ägaren och inte pappersform på posten. Brukar gå lite fortare.
En orsak att saker kan ta nån vecka längre att få en stamtavla. Jag har glömt av att klicka på skicka in knappen två gånger och med det blivit sen med stamtavlor att få efterskicka. Men det vet folk om innan eller när de hämtar en hamster.
Får du inte svar via mail. Testa andra sätt kontakta folk. Går skriva direkt till styrelsemedlemmar via t.ex facebook. Just mail är osäkert, saker hamnar i skräppost. SHS har även lite mycket just nu med sin stambok som strular lite, mycket jobb och tid kanske inte hinner läggas på mailen lika mycket.
Alternativt, går även bli medlem i föreningen och skaffa stambok. Sedan söka upp namnet på din hamster. Också en väg få fram stamtavla.
Men den är såld för icke avel så det är inte direkt jätte panik få tag på stamtavlan även om den är kul att ha.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2023-03-22 19:33 av zickan
Jag kontaktade SHS på instagram nu och fick svar ganska snabbt! Jag skulle kontakta uppfödaren igen vilket jag nu har gjort.
Problemet med stamboken är ju att jag inte ens vet namnet på dem :p
Ska självklart inte avla, men man vill ju ha stamtavlan ändå, speciellt när man blivit lovad en!
#15 Tror du missuppfattat, TS ska inte avla och aldrig påstått det heller. 🙊
Man ska inte behöva böna och be om en stamtavla eller dyrt och heligt lova sånt som aldrig ens varit på tavlan (i detta fall avel), det är en självklarhet att få dokumentation på djuren man köpt från en registrerad uppfödare.
Jag erbjuder alltid stamtavlor, dock har jag numer börjat skicka utdrag ur stamboken i första hand då 99% av alla som köper aldrig vill ha pappersformatet. Ni vet, digitaliserad värld och allt det där. Och rent ekonomiskt och miljömässigt är det inte hållbart att beställa hem massor av stamtavlor som ingen sedan vill ha. 😕
- Redigerat 2023-03-22 20:33 av Cireea
#17: precis så som jag menade, tack för att du förklarade upp det!😊
- Redigerat 2023-03-22 21:27 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#19 Men herregud vilken otrevlig uppfödare.. 😱
Du har ju försökt prata med uppfödaren om stamtavla så vadå "kontakta honom först" - det är exakt det du gjorde men då vägrades det.
Skittråkig attityd. Usch!
#20: ja det tycker jag med :( man ångrar ju valet av uppfödare..
Jag svarade bara med:
”Okej, då inväntar jag stamtavlorna. Ha en fin kväll.”
Oj vad otrevligt! Men jösses vad det ska vara krångligt 😮
Vilken tråkig attityd från uppfödaren! Hoppas du får hem stamtavlorna snart, uppdatera gärna här när du får hem dom 😊
Om hen trots allt inte ger dig stamtavlorna och SHS fortsätter hänvisa till uppfödaren skulle jag rekommendera dig att kontakta polisen.
Om det står i annonsen, eller om uppfödaren muntligt avtalat att du ska få stamtavlor och sedan inte fullgör detta kan det nämligen vara grund till avtalsbrott.
Jag har skickat meddelande till dig Amélie:)
#17: OUPSI!. Läste kommentarerna och blandade ihop Beem och trådskaparen 🙈. Inser vikten av att inte läsa saker för fort ibland ☹️
Ja stam ska alltid ingå. Jag kör själv helst på SHS med att få de på mail, numer kan de bara hämtas rakt av från stamboken. De har gjort om systemet för att slippa behöva maila ut. Mycket smidigt just med detta att folk inte alltid vill ha.
Tycker det är så smidigt eller bara kunna skicka vidare online om de inte vill ha utskrivet.
Jag tycker verkligen du ska få stamtavlor (självklart med alla hamsterarter) men nu särskilt då du vill kunna intyga att dina campbells är renrasiga campbells och inte hybrider! Det är en väldigt bra anledning enligt mig!
#26: tack, det tycker jag med 😊
#24: det kollar jag! 🫶
Jag kommer absolut inte att lämna tillbaka mina älsklingar och jag kommer troligtvis inte att kontakta denna uppfödaren igen efter att stamtavla-problemet är löst vilket är gamska tråkigt. :/
Hur gick det för dig? 🫶
jag glömde att anmäla honom vilket då är 👍 (ironi)
Iaf vi har fortfarande inte fått några stamtavlor och jag vet faktiskt inte om jag ska fortsätta tjata då jag inte får ut något av det. Super irriterande men jag ska inte ställa ut dem eller något och dem är säkra hos mig, men ja :(
#31 Men föreningen måste ju kunna skicka dig stamtavlor på djuren?
Skulle kontaktat SHS igen och sagt ifrån, dom får kontakta uppfödaren för att få reda på namnen och sen skicka stamtavlor.
Att det ens ska behöva gå såhär långt… 🤨
Du behöver se till att kontakta styrelsen om uppfödaren är registrerad uppfödare. Inte bra med slarv. Vill du ha hjälp att kontakta styrelsen och göra det ihop med någon?
Vet du ungefär när de är födda? Jag kan kolla stamboken om uppfödaren övh reggat några djur under den tiden de borde va födda. Kan ju va att uppfödaren slarvat och inte ens reggar dom?
#33 Superfint att du hjälper till 🥰
TS, ta hjälp av Zickans. Du ska givetvis ha dina stamtavlor med eller utan uppfödarens hjälp ❤️🙏
Är de födda i år eller förra året? Kan ha missat något men ska de va reggade i SHS ser jag ingen reggning efter höst 2022 på cambells av den uppfödaren
#33: det får du jätte gärna göra, uppskattas verkligen!❤️
#35: födda i år den 15 januari😊
#35 men hjälp 😳
Nu har jag inte koll på Shs och deras regler, men finns inget krav på att man måste regga sina kullar som registrerad uppfödare?
Jag kollade också registrerings statistik och finns inga albinos reggade i år från uppfödaren.
#38: tyvärr såg jag med det nu. Jag har iskallt räknat med att det va en regel för reggade uppfödare hos SHS.
Jag är reggad där men verkar inte ha koll på deras regler 🙈.
Men är stam lovad skall den ges med.
Hur skall ägare som vill besöka utställning göra det med dvärg om uppfödaren inte reggar sina bebisar. Är ju en av orsakerna man väljer köpa djur med stam. Så man vet vad man stödjer 🤔
#39: hittade inte ens något djur reggat från uppfödaren efter september 2022
Om det nu inte är en regel i föreningen är det svårare göra något åt det hela 😞. Men ser inte bra ut. Är man registrerad är man ju mer ansiktet utåt för arten och sund avel.
Jag hittar inte ens några regler eller rekommendationer på hemsidan så jag vet inte hur reglerna ser ut kring registrering.
Men det är riktigt illa att man som registrerad uppfödare inte ger stamtavlor 😔
#42: Verkligen! Speciellt om man dessutom sagt att stamtavla ska ges!
Vill man av någon anledning inte ge stamtavla så ska man ju vara övertydlig med det så köparen är medveten från början att man inte får något (och då kan göra ett val att skaffa från annan uppfödare om man vill).
#38: Tror inte de har det som krav, mer som egenansvar om att registrera. Sedan vad som är moraliskt rätt/fel verkar ju skilja sig stort..😮💨 Det där med att registrera alla kullar verkar dock vara ett problem här och var i båda föreningarna. Svårt att styra kanske 😅
#44 Vilket känns väldigt galet om man nu vill framstå som en seriös uppfödare. Att registrera djuren man avlat fram är liksom en grundläggande del av att driva en seriös uppfödning 😳
#45: Jag håller med fullständigt. Uppfödaren gör ju inte rätt för sig, stamtavla är bra utav flera anledningar. Menade mer att det faktiskt är uppfödarens ansvar också, där finns de som struntar i att registrera även i shf som har det som krav 😅 Jättebra med krav men då får uppfödarna leva upp till kraven också, vilket såklart kan vara svårt att hålla kontroll över.
Mer viktigt med dvärghamster att regga. Annars är de ju antagna va hybrider 😞
Eftersom att jag då köpte Campbells för 1200 kr (pris är dock oviktigt) som skulle ha stamtavla men som inte ens är reggade så är det ju hybrider.
Helt orimligt att föreningen inte tar tag i detta…
#49: Håller helt med
Upt: har fått stamtavlor!
#51: vad bra, men sannerligen på tiden!
(Har följt tråden sedan början av mars)
#51: Skönt det äntligen löst sig!
#51 Äntligen! 🙏
Var det uppfödaren som gjorde rätt för sig eller fick du lösa det genom föreningen?
#51: äntligen, bra att det löste sig till slut!
#7: Var exakt samma för oss. Vi köpte hamstrar där för 1200 i november förra året, han skickade inte med stamtavlor, jag påminde och han sa att de skulle komma om några veckor. Jag påminde igen och bad att han antigen skulle skicka över dem eller betala tillbaka en del av summan (orimligt att betala så pass mkt för oreggade hamstrar) han sa att deskulle komma i januari. Det kom aldrig några.
Efter att ha läst tråden tänker jag att jag också ska höra av mig till högre instans, är inte så intresserad av att driva en process för att få stamtavlorna nu, men känner att det bör komma fram att han kanske inte tar så bra ansvar för sin avel. :/
- Redigerat 2023-07-28 11:23 av emelieA
#56 Det tycker jag absolut du ska göra!
Är så otroligt viktigt att sånt här kommer fram och att även föreningen där uppfödaren är aktiv får mer underlag på att det är ett återkommande problem.
Riktigt illa.
#56: Du får jättegärna skicka in detta till styrelsen!
Tack 🌸
Jag såg att han ändrat i sin annons på blocket nu till att föräldrarna har stamtavla. Alltså utlovar inte längre någon sådan för ungarna så det är väl svårt att komma åt nu, men hör av mig till SHS ändå så att de vet.
😊
#59: Är man reggad i SHS ska varenda unge säljas med registrering samt stamtavla i SHS.
#60: jättebra att veta, tack :)
Och så fint att TS och jag fick så snabba och kompetenta svar av er! 😍🌸🌸🌸🌸
Jag har nu mailat både Hamsterföreningen och SHS. :)
Jag mindes dock summan fel, vi betalade 900kr.
Jag hade tänkt länka in annonsen också, som ju var uppe på blocket igår, men den är borttagen nu.
Tack för hjälpen och hoppas det kan bli en ändring för framtida köpare därifrån ☺️🌸

Står hamster+stamtavla i Blocket-annons idag.
#63: ah, såg den nu med, kanske bara var någon bugg som gjorde att jag inte kunde hitta den innan. :)
Fick svar från Hamsterföreningen att uppfödaren inte är registrerad hos dem, så får vi se vad/om SHS svarar sen.

#64 Dom är inte reggade i Shf, däremot är dom det i Shs.