Bitska hamstrar
Hejsan!
Jag har ett litet problem. Jag har nyss skaffat Campbells som är ca 4-5 veckor. Det är tre stycken systrar.
Uppfödaren sa åt oss att bara plocka upp dem direkt för att fortsätta tämjningen och att därefter klappa dem i händerna.
Problemet är att dem bits när dem är i händerna, dem bits även när man han fingrarna framför dem (det är inte så stort problem, det är ju Campbells m.m).
Iallafall. Hamstrarna kan gå runt helt vanligt i på händerna och därefter helt plötsligt bita/nafsa till. Det går inte hål och vi får inga märken efter det, men det gör fortfarande ont och är väldigt skrämmande.
Dem gör det nästan hela tiden.
Uppfödaren har sagt att man bara ska fortsätta att hantera dem, men det är väldigt obehagligt att göra det när man vet att dem biter till hela tiden, så det är ganska jobbigt att plocka upp dem, bära osv.
Att klappa går bra, dem bara fortsätter att gå som om ingenting händer.
Har ni några tips?
Innan hantering så tvättar vi flera gånger med parfymfri tvål.
Campbells är ju käka för att smaka på allt i början, men hur mycket är normalt och kan man undvika det lite?
Nu är jag inte helt insatt i just Campbells och hur aveln ser ut där, alltså om det är ett känt problem med djur som gör såhär.
När det kommer till guldhamstrar så hade exempelvis detta beteende varit oacceptabelt, och jag hoppas att det också är det med Campbells.
Varför biter/nafsar dom enligt uppfödaren? 🤔
Tänker mest då uppfödaren säger åt dig att fortsätta hantera, låter då som att djuren ska sluta efter nog hantering. Låter då som att man menar att djuren inte är tillräckligt tama/hanterade? 🤔
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Det "kända" problemet med just Campbells är att dom vaktar sitt revir mer än sina släktingar. Det innebär alltså inte att dom ska bitas när dom är upplyfta. Däremot om ni haft dom kort tid så kanske dom.är osäkra på vad ni är för några. Vem vet, ni kanske är ätbara;)
Dock inget beteende som är acceptabelt i längden. Vare sig för era eller för några Campbells.
#2: problemet är inte att de vaktar sitt revir, utan att de bits utanför.
Har också tänkt att de kanske smakar på oss ( ;) ) men det är ju konstigt att de smakar på oss hela tiden, efter några minuter i händerna. Detta var inget som de gjorde hos uppfödaren, och han kunde hålla dem på rygg (för att checka) osv utan någonting.
Det konstiga är att de är helt lugna (så lugn som en hamster bebis brukar va) och sen helt plötsligt nafsar till lite. Det jobbiga är att hur mycket vi än försöker så rycker vi till, ibland mer kraftigt, och det känns inte bra då man kanske råkar skrämma hamstern
Så fort man kommer vid buren så vill de komma upp.
Uppfödaren säger som sagt att beteendet brukar försvinna efter ett tag när de har vant sig, men det är ju jobbigt för oss just nu
- Redigerat 2023-02-21 20:02 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Som sagt, har ni några tips på hur jag kan göra?🙂
Jag funderar på att byta taktik med dem. Jag ska låta dem landa på riktigt i en dag och därefter påbörja tämjningen.
Hur den ska gå till vet jag dock inte..
Jag har börjat prata vid buren, och dem vänjer sig vid min röst.
Jag hade en period där min lilla Bosse bet vid hantering och ffa upplockning. Jag gjorde så att jag lockade honom med en godisbit, när han bet i den så lyfte jag upp honom för då hade han munnen full med annat. Han var inte så sugen på att lämna buren men så fort han var i handen så var det inget naffs eller bitande sen. Och så fick han en godbit till innan jag satte tillbaka honom.
Så ge dem en godisbit när de inte nafsar/biter dig eller innan de har hunnit prova och klappa under tiden som de inte då kan nafsa?
Jag funderar på om du kan ha en vante på handen tills de lugnat ner sig? Har erfarenhet av det med råttor som bitits i början vid hantering och det funkade. Eller att du sätter ner dem på sängen/neutral plats och hanterar dem så i början? Ny plats men inte lika mycket hand i början?
- Redigerat 2023-02-22 11:23 av Loviiisa
Jag tycker inte att det låter helt bra när en uppfödare menar att hamstrarna oprovocerat bits under hanteringsprocessen och att det är okej.. 🫣
#6: tack för tips! Dem bits ingenting vid upplockning, dock i händerna. Bitandet är mer nafsande, så man får inte något märke eller så.
Jag vågar dock inte plocka upp dem längre eller hantera dem i händerna, och det gör mig ganska ledsen :( plockar upp dem med en toarulle och klappar när de är på tröjärmen.
Jag har inte haft dem i mer än tre dygn, men ändå :(
#8: jag är inte helt förtjust i uppfödarens taktik med tämjningen att direkt fortsätta hemma, detta är min åsikt och jag tycker det låter ganska konstigt🙃
Tänk att man kommer till en helt ny plats och sen kommer en jätte och plockar upp en, jag skulle med blivit rädd!
#9 Hanteringen måste dock fortsätta. Nu kan jag bara tala utifrån min egen uppfödning och jag säger alltid att man redan efter några timmar bör börja bonda med sin hamster.
Mina hamstrar är van daglig hantering, flera gånger om dagen. När ungarna flyttar är dom mitt inne i en hanteringsprocess som köparen måste fortsätta med. Om man då i det nya hemmet vänta med hanteringen så kommer processen bli lidande och man riskerar att framsteg går förlorade, och då sitter man sen och måste börja om.
Förr sa jag att man kunde vänta 1-2 dagar men jag märkte själv att så lite som ett dygn kunde påverka processen så därför är det bra om man redan första dagen börjar lite smått.
Nu menar jag inte att man ska ha hamstern uppe ur buren i flera timmar, vi pratar snabba lyft på några sekunder ett x antal gånger i kombination med att man pratar runt buren och bekantar sig med varandra i buren. Bara för att direkt börja skapa ett band.
Problemet här är inte hanteringen i sig utan att uppfödaren menar att djur som biter under denna process är normalt. Då låter det snarare som att det finns ett beteendeproblem i linjen som man medvetet avlar på. 🤷♀️
- Redigerat 2023-02-23 09:14 av Cireea
#10: förtstår, har själv en Hybrid från djuraffär (hade ingen aning om massproduktion) som liknar Amélies hamstrars beteende.
att börja bonda direkt är väl något jag håller med om om hamstrarna fortfarande är ganska unga, men om en hamstern är några månader gammal håller jag inte med om taktiken. Men jag förstår vad du menar :)
#10: kan absolut vara något fel i avelslinjen, men jag antar att dessa hamstrar kommer från en registrerad etisk uppfödare så det känns ju lite konstigt att dem då skulle medvetet avla på ett sånt beteende?
Jepp, registrerad etisk uppfödare med stamtavla osv
Hamstrarna är inte rädda utan tvärtom, sociala och springer till händerna när dem är där för upplockning.
Hur fungerar hamstrarna ihop? Bits de utanför låter det som ett stressat beteende, vilket inte behöver vara riktat mot er men mot burkamraten.
#14: ibland tar vi upp flera samtidigt, ibland bara en. Hamstrarna funkar bra tillsammans, dem leker (du vet brottas) ganska mycket dock.
En av dem sover ensam medans dem två andra sover tillsammans
#15: Om de bits oprovocerat utanför buren kan jag bara tänka mig att det kan vara genetiskt, stress eller smärta/sjukdom. Håller tummarna att det bara är någon fas!
#12 tro mig, finns dom uppfödare som medvetet avlar på sånt som kanske inte borde avlas på… tyvärr.
#16 Ja jag var inne lite på det också, men vad tror du om det hon skriver i kommentaren ovanför din? Dvs att en av dom verkar sova ensam. Tänker att du som föder upp dvärg har lite bättre insyn i just beteende-biten. Är det normalt eller kan det vara ett tecken på att trion inte riktigt fungerar?
Fysiskt bråk är ju liksom ett tydligt tecken på att det inte fungerar men det finns ju andra tecken också som är lite mer subtila.
#17: Att de inte sover ihop är inget konstigt alls. Campbells kan sova ensamma och vara stabil som grupp, ibland kan också sova ihop trots osämja i paret/gruppen.
Dessa ungar är unga, så att de brottas är inget konstigt, speciellt när de är på väg mot att bli 8 veckor när de bestämmer rang i paret/gruppen.
#18 Okej, då är jag med. Vet bara att det ibland talas om att en blir utstött och då sover ensam, vilket då är ett mer subtilt tecken på osämja. Men då kan dom alltså göra både och oavsett osämja eller inte.
Det är sånt här som är så viktigt att ägare av dvärghamstrar lär sig, så man vet vad man ska se efter och kanske att man behöver pussla ihop flera beteenden för att avgöra om det är problem i gruppen eller inte.
Men åter till problemet ts upplever.
Jag hoppas det är en fas, men oavsett låter det inte helt sunt med sånt beteende även om det är en övergående fas. Hoppas uppfödaren tar det med sig och utvärderar sin avel.
- Redigerat 2023-02-23 14:31 av Cireea
#19: Jag har haft samma problem med vissa Campbells, då har det handlat om stress hos hamstern men också troligtvis något genetiskt. Jätteviktigt att man hör av sig till uppfödaren, som Cireea skriver, så hen kan utvärdera.
Blir det inte bättre med hamstrarna hoppas jag att han kan erbjuda ersättning.
Jag har skrivit till uppfödaren om det men ja.
Just nu så har vi lämnat dem i 24 timmar ensamma. Jag vet att tämjningsprocessen går bakåt, men det var mina föräldrar som sa åt mig att göra så.. iallafall, jag har under tiden som de vant sig lite bättre med buren pratat utanför, hållit på i buren så att de vänjer sig med rörelse osv, även klappat dem i buren (det går jätte bra).
Vi ska påbörja tämjningen idag, och så får vi ser hur vi gör.
Min pappa tog upp en av dem igår, han blev biten (nafsad på, alltså ja, biten men bara små nafs) fem gånger, hamstern verkade inte stressad eller någonting. Pappa rörde lite på handen och lät hamstern fortsätta att gå runt.
Det är på det viset jag tänker att vi ska tämja, plus att vi klappar dem i händerna, om jag då kommer över rädslan för att hålla dem :/)
#21: Har lite samma problem med min guld ( hon liksom "provsmakar" inte alls ofta men har hänt några gånger bara man blir lite "rädd" att hålla henne liksom. )
Uppdatering:
En av hamstrarna bits vart tredje sekund, och en av dem bits inget alls :)
Tomt inlägg
- Redigerat 2023-02-24 10:03 av HaMsTeRpLaMsTeR123
va heter uppfödaren?
Nu har dem varit hos oss i ca 6 dagar och alla har helt slutat bitas. Jag tror att dem bara behövde vänja sig vid allt nya
#26: bra!
Uppdatering!
hamstrarna har slutat bitas och man märker varje dag hur de blir tamare och mer bekväma. 🥰